УТВЪРДИЛ:
ДИРЕКТОР ОДЗ №:…………………
/ /
П Р А В И Л Н И К
ЗА
УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА
НА
ДЕТСКОТО ЗАВЕДЕНИЕ
АКТУАЛИЗАЦИЯ
2016/2017 учебна година
СЪДЪРЖАНИЕ
Г л а в а І
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Г л а в а ІІ
ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО
РАЗДЕЛ І.
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, КЛАСИРАНЕ И ПРИЕМ ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ ЗАПИСВАНЕ . УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРИЕМ . ОТПИСВАНЕ . ТАКСИ.
РАЗДЕЛ ІІ
ЕЖЕДНЕВЕН ПРИЕМ . СФОРМИРАНЕ НА СБОРНИ ГРУПИ . ХРАНЕНЕ .
ХИГИЕННО СЪСТОЯНИЕ.
РАЗДЕЛ ІІІ
ОБРАЗОВАТЕЛНО - ВЪЗПИТАТЕЛНА РАБОТА .
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪПЪТСТВАЩИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНАТА РАБОТА ДЕЙНОСТИ .
НАЧИН НА ВОДЕНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА УЧИЛИЩНАТА И МЕДИЦИНСКА ДОКУМЕНТАЦИЯ.
РАЗДЕЛ І V .
МЕДИЦИНСКО ОБСЛУЖВАНЕ.
РАЗДЕЛ V .
ДОПЪЛНИТЕЛНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ .
ДЕТСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
РАЗДЕЛ V І .
РЪКОВОДСТВО . ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ.
РАЗДЕЛ V ІІ.
МАТЕРИАЛНА БАЗА НА ДЕТСКОТО ЗАВЕДЕНИЕ.
РАЗДЕЛ V ІІІ.
ОТГОВОРНОСТИ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РОДИТЕЛИТЕ. РОДИТЕЛСКО НАСТОЯТЕЛСТВО
РАЗДЕЛ І Х .
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ 3
Г л а в а І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. С този правилник се уреждат организацията и ръководството на Обединено детско заведение №, условията за прием на децата, спецификата в устройството и дейността на детското заведение.
Чл.2. С този правилник се уреждат онези положения от устройството, функциите и дейността на детската градина и взаимоотношенията с родителите, които не са регламентирани с повелителни разпоредби на нормативни актове от по-висок ранг и/или имат нужда от особена гледна точка на спецификата на детското заведение.
Чл.3. Правилникът конкретизира правила за поведение и е задължителен за: педагогическия и непедагогическия персонал; родителите на посещаващите детското заведение деца; всички други лица, намиращи се на негова територия по служебни причини.
Чл.4. /1/ Обединено детско заведение № №”№” е общинско детско заведение от традиционен тип, което обединява функциите на детска ясла и детска градина с общо групи.
/2/ Обединено детско заведение № № е юридическо лице със седалище и адрес на управление, гр. София ж.к.””, улица „” №
/3/ Обединено детско заведение № № прилага система на делегиран бюджет и е третостепенен разпоредител с бюджетни кредити към Столична община.
/4/ Броят на децата в групите се определя от Наредба № 7 на МОН от 29.12.2000г., изм. и доп. 2008г.
/5/ В детските градини, които прилагат системата на делегираните бюджети, броят на децата в група може да бъде определен и над норматива за максимален брой. /ДВ, бр. 27 от 2008 г./
Чл.5. Основен вид дейност на детското заведение е педагогическата.
Чл.6. ОДЗ № № има подготвителни образователни функции насочени към следващата образователна степен – начален училищен курс в системата на народната просвета.
/1/ Образователно – възпитателната работа в детското заведение се осъществява на книжовен български език.
/2/ Възпитанието и обучението на децата се организира и провежда в съответствие с държавните образователни изисквания за предучилищно възпитание и подготовка и осигурява готовност на децата за училище.
/3/ Подготвителните за училище трета и четвърта възрастови групи имат задължителен характер по условията на ЗНП, ППЗНП и направените допълнения и изменения в тях.
Чл.7 Детската градина гарантира правата, свободата, сигурността и достойнството на всяко дете, създава основа за равни възможности за физическо и интелектуално развитие и възпитаване в дух на толерантност и разбирателство.
Чл.8 За осигуряване на нормалното протичане на педагогическата дейност в детското заведение се осъществява още:
- Административно – управленска дейност;
- Стопанско – финансова дейност;
- Допълнителни, обслужващи основната дейности, разработени отделно в комплект от длъжностни трудови характеристики.
Г л а в а ІІ. ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО
РАЗДЕЛ І.
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, КЛАСИРАНЕ И ПРИЕМ ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ.
ЗАПИСВАНЕ. УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРИЕМ. ОТПИСВАНЕ НА ДЕЦАТА. ТАКСИ.
Чл.9. /1/. Кандидатстването и класирането на децата в детското заведение се извършва чрез Информационната система за обслужване на детските заведения в Столична община по електронен път на Интернет адрес – http :// www . kg . sofia . bg :
- Чрез персонален компютър, свързан с Интернет;
- Чрез директора на детско заведение;
- Чрез районните администрации;
- Дирекция "Образование" на СО.
/2/. Правилата за приемане на деца в общинските самостоятелни детски ясли, обединени детски заведения и целодневни детски градини на територията на Столична община (приети от Столичния общински съвет на 23.06.2011 г.) по Протокол №92, точка 11 от дневен ред по доклад № 9300-№5/11.05.2011 и подпечатано с официалния печат на Столичния общински съвет. Контролът по изпълнение на решението се възлага на Постоянната комисия по местно самоуправление и нормативната уредба на Столичния общински съвет.
/3/. Класирането се извършва по график, който се определя от Дирекция „Образование” на Столична община. Същият се публикува на сайта на ИСОДЗ и се обявява на водно място в детското заведение от директора.
/4/. Информация за всяко класиране се изпраща на електронната поща на родителите /настойниците/, публикува се в ИСОДЗ и се изнася в списъци пред ОДЗ. Отговорност на родителите /настойниците/ е да следят информацията и да спазват сроковете за записване.
Всички документи трябва да имат указаното съдържание. В противен случай записването ще бъде отказано. Попълненото „Заявление за записване” може да отпечатате от профила в секция „Необходими документи” или да го изискате от Директора при самото записване.
/5/. Записването на класираното дете се извършва от родителите/настойниците/ му на място в детското заведение чрез подаване на писмено заявление по утвърдена бланка, генерирана за всеки отделен прием от системата. Представят се документите, описани в секция „Необходими документи” в профилите на децата:
1. Ксерокопие от личните карти на родителите;
2. Удостоверение за настоящ адрес на само ако адреса в нито една от личните карти на родителите не съвпада с подаден адрес в системата. Адресът на местоживеене трябва да бъде в район....:
3. Официален документ от работодател, удостоверяващ, че родителят /настойникът/ работи или е в отпуск по майчинство, който съдържа: изх.№, мокър печат с подпис и ЕИК на работодателя. За само осигуряващи се родители – копие от годишна данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ за предходната календарна За само осигуряващи се родители – копие от документите, удостоверяващи внесените осигурителни вноски;
4. Документ за регистрация от Бюрото по труда - за безработни родители
5. Копие от акта за раждане на детето и на други деца в семейството;
6. Здравно-профилактична карта на детето, попълнена от личния лекар – оригинал;
7. Имунизационен паспорт или писмо от личния лекар за имунизационния статус на детето съгласно изискванията на Наредба № 15/2005 г. на Министерството на здравеопазването за имунизациите в Република България - оригинал.
8. Родителите, ползващи предимства /социални или общи/ ги потвърждават с представяне на съответните документи: акт за раждане на друго/други деца; медицински експертизи за намалена трудоспособност,
/6/. При постъпване на детето родителят /настойникът/ трябва да представи следните
медицинските документи и резултати от медицински изследвания /чл.4 ал.2 от Наредба №3/5.02.2007г. за здравните изисквания към детските градини/:
- еднократен отрицателен резултат от изследване за патогенни чревни бактерии и чревни паразити, извършено не по-рано от 15 дни преди постъпване на детето в детската градина;
- изследвания на кръв и урина, извършени в едноседмичен срок преди постъпване на детето в детската градина;
- медицинска бележка от личния лекар за липсата на контакт със заразно болен, издадена не по-рано от 3 дни преди постъпване на детето в детската градина.
- за постъпващи в яслена група се изисква изследване с отрицателна реакция на Васерман за родителите, извършено в срок до шест месеца преди постъпването на детето;
/7/. Децата от яслените и градинските групи към детските заведения автоматично се прехвърлят в следваща възрастова група без подаване на други заявления.
/8/. Записаните деца на първо и всяко следващо класиране отпадат от следващо.
/9/. Родителите на записаните деца на първо и всяко следващо класиране могат да активират по всяко време кандидатурите си за други детски градини чрез Информационната система за обслужване на ДЗ в Столична община.
/10/. Родители, чиито деца са били класирани в и не са записали детето си по реда и условията на ИСОДЗ, губят мястото си автоматично.
Чл.10. На заседание на Педагогическия съвет се определят допълнителни критерии за прием на децата, конкретно за ОДЗ № №, които носят допълнителен брой точки.
Чл.11. Условия и ред за прием
В ОДЗ № №”№” се приемат деца от 10м. годишна възраст до 7 години, навършени в годината на постъпване в І – ви клас / чл.7 ал.2 от ЗНП /.
Чл.12. В ОДЗ № № децата се разпределят по възрастов признак по години на раждане:
Детска ясла - от 10м. до 3 години
І-ва възрастова група от 3 г. до 4 години
ІІ-ра възрастова група от 4 г. до 5 години
Подготвителна група за училище ІІІ-та възрастова група от 5 г. до 6 години
Подготвителна група за училище от 6 г. до 7 год. /до постъпване в І-ви клас/
/1/. По желание на родителите се правят следните изключения:
- Прием в І-ва възрастова група на деца, родени през месец януари на предходната година;
- Прием в подготвителна група на деца, родени в предходната година и постъпващи в І-ви клас на 6 годишна възраст;
- Изключенията са възможни при организационни възможности на детското заведение.
Чл.13. /1/ При записване на детето родителят се запознава с правилника за устройството и дейността на ОДЗ № № "№" и подписва декларация за спазване на разпоредбите, касаещи цялостната организация на работа в детското заведение.
5 /2/ Родителят запознава детето си с детското заведение и го представя на директора и медицинското лице;
/3/ Родителят предоставя на медицинското лице на детското заведение изискваните документи за здравословното състояние на детето;
/4/ Родителите са задължени да подготвят детето си за предстоящото включване в яслена или първа група на детското заведение. За децата от първа група е необходимо детето да има елементарни навици за самообслужване /обличане, събличане, хранене, ползване на тоалетна/;
Чл.14. Отписване и преустановяване на посещението на детското заведение. Преместване. Отлагане от училищно обучение.
/1/. Децата от ОДЗ № № "№" се отписват :
1. По желание родителите, с подадено заявление;
2. При завършване на подготвителна група за училище;
3. Като административна последица за отсъствие на дете за повече от един месец в периода 01.09. до 31.05. без уважителна причина /непредставено писмено уведомление или медицинска бележка/.
/2/. Децата от ОДЗ № № "№" преустановяват посещението си в детското заведение като административна последица от незаплащане на такса в нормативно установените срокове /изключение се прави само за периода – 01.06. – 31.08.;
/3/.Отписването задължително се отразява от директора в ИСОДЗ. Освободеното място се заема от друго дете от списъка на чакащите;
/4/. При напускане /преместване/ на дете от ОДЗ № № се уведомяват учителите на групата, директора и ЗАТС. Задължително се прави проверка за неизплатени такси. Ако няма такива, на родителите /настойниците/на детето се предават учебните материали и медицинския картон, заверен и приключен от медицинската сестра на детското заведение.
/5/. При преместването на дете от задължителните подготвителни групи за училище се издава Удостоверение за преместване. В него се отразява номера и страницата, на която то е записано в Книгата за подлежащи на задължително обучение. Удостоверението се представя до три дни от деня на промяната на директора на новото детско или учебно заведение от страна на родителя.
Чл.15. /1/. Деца, които следва да постъпят в І – ви клас, но здравословното им състояние не позволява това, училищното им обучение може да се отложи само с решение на Комисия за комплексно психолого-педагогическо изследванекъм РИО на МОН – гр.София :
/2/. Родителите или настойниците на деца със специфични образователни нужди или с хронични заболявания / определени с Наредба № 1 /23.01.2009г.на МОН – ДВ бр. 1 / 2009г./ следва да подадат молба за отлагане на училищна зрялост в РИО на МОМН, според утвърден график по дати, но не по-късно от 30-ти май. /чл.№, ал.1 от ППЗНП /. След представяне на комплексното решение на диагностичната комисия на директора на детското заведение при организационна възможност отложените от училищно обучение деца могат да посещават детската градина още една година.
Чл.16. Такси за ползване на детското заведение
/1/. Родителите на децата, които посещават ОДЗ № №, заплащат такса по реда на Закона за местните данъци и такси и Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Столична община / Решение № 894, Протокол № 93 от 23.11.06 год. На Столичен общински съвет; изм. и доп. с Решение № 25, от 28.01.2010 год./
/2/. Месечната такса се изчислява на база отчитане присъствието/отсъствието на децата за изминалия месец, отразени в дневниците на групите и електронния дневник на ДГ като:
- на последно число на месеца учителите/мед. сестри по групи, ЗАС и домакин засичат подадените данни между дневник, заповедна книга за храна и ежедневни хранителни сведения;
- домакинът засича брой хранодни и представя на директора информация за СМП по групи и месечен оклад за детското заведение ;
- спрямо брой на присъствията и броя и вида на отсъствията, учителите/ мед. сестри по групи попълват справка по образец за присъствието на децата за месеца, като с подписа си удостоверяват верността на подадените данни;
учителите/ медицинските сестри са длъжни да пазят представените в срок медицински бележки, освен като медицински, но и като финансов документ. Медицинските бележки се описват и съхраняват за период от една учебна година.
Подадените данни са база за начисляване на месечните такси на децата и се обработват чрез софтуерна програма, защитаваща личните данни.
/3/. Максималният размер на таксата е определена на 60.00 лв. на месец
/4/. Преференции за пълно или частично освобождаване от месечна такса ползват следните случаи:
Пълно освобождаване от такса:
- деца, чиито родител /родители са със и над 71% трайно намалена работоспособност; деца пълни сираци; децата на загинал/ли при производствени аварии и природни бедствия, децата на загинали при изпълнение на служебен дълг.
- деца с медицинска експертиза за 50% и над 50 % намалени възможности за социална адаптация, издадена съгласно Наредба за медицинската експертиза на работоспособността, приета с ПМС № 998/ 31.05.2005г.
- трето и следващи деца на многодетни родители. 6
/2/. Когато в детските заведения се провеждат санитарно-хигиенни и други дейности, налагащи сформирането на сборни групи, както и ваканциите през учебната година, определени със заповед на министъра на МОМН, включително от 01 юни до 31 август, родителят /настойникът подава заявление за времето, през което детето ще посещава детската градина и заплаща такса за заявените дни. Сроковете за подаване на тези заявления предварително се оповестяват на родителите.
/3/ при заболяване, отсъствията се извиняват само, когато медицинските бележки са представени преди начисляването на таксите – т.е до 9:00 часа на последно число на месеца, за който се отнасят.
Корекции в следващия месец не се разрешават;
/4/ Поради требването на хранителните продукти за храната на децата, първият ден на отсъствие без уведомление, се води като присъствен, а следващите – неизвинени.
/5/ Платената такса за месеца не може да бъде по-ниска от 50% от общата сума, независимо от мотива за отсъствие и има характер на абонамент.
/6/ Съгласно чл.14 от Наредбата за местните данъци и такси, неплатените в срок такси, се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
/7/ При незаплащане на таксата след определения срок, т. е. последен работен ден на месеца, родителите се уведомяват че децата се спират от детската градина.
/8/Освобождаването от такса или заплащането й в намален размер започва от началото на месеца, следващ месеца на подаване на документите.
/9/При просрочени дължими такси се спазва следната процедура:
- Съгласно чл.14 от Наредбата за местните данъци и такси, неплатените в срок такси се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
- След 10-то число ЗАС разпечатва – ежеседмично и запознава със справката за неплатени такси директора и учителите по групи.
- Неплатилите родители биват приканени да заплатят дължимите такси чрез пряк разговор, телефонен разговор, с писмена покана, която при нужда се изпраща по имейл на родителите или по пощата като препоръчано писмо с обратна разписка.
- В случай на незаплащане на задълженията се изготвя констативен акт, който заедно с поканата се изпраща до кмета на района с предложение за изготвяне на акт по реда на чл. 9 "б" от ЗМДТ.
- Районната администрация окомплектова и изпраща събраните докладни до кмета на Столична община за изготвяне на акт по реда на чл. 9 "б" от ЗМДТ;
- Несъбраните суми ще бъдат принудително събирани от публични изпълнители при Националната агенция по приходите съгласно чл.163, ал.3 от ДОПК.
- При незаплащане на таксата след посочения в поканата за доброволно плащане срок, децата се спират от детската градина.
- Въведените правила се утвърждават със Заповед на директора и са неразделна част от Правилника за устройство и дейността на детската градина и въведената система за финансово управление и контрол и се актуализират в началото на учебната година и при всяка промяна в административните актове.
/10/ При закъснение на плащането на таксата повече от месец от определеният срок детето може дабъде отписано от детската градина и евентуалното му приемане ще става по реда на ИСОДЗ. За несъбраните задължения ще бъдат известявани данъчните власти.
/11/ При нормативни изменения, касаещи начина на плащане, детската градина се ангажира своевременно да информира родителите за настъпилите промени.
РАЗДЕЛ ІІ
ЕЖЕДНЕВЕН ПРИЕМ. СФОРМИРАНЕ НА СБОРНИ ГРУПИ. ХРАНЕНЕ. ХИГИЕННО
СЪСТОЯНИЕ.
ЕЖЕДНЕВЕН ПРИЕМ.
Чл.№. Организацията на престоя на децата в ОДЗ № № е съобразена с изискванията за безопасни условия на отглеждането, възпитанието и обучението им, както и със спецификата на детското
заведение.
Чл.19. ОДЗ № № работи на целодневен режим от 7:00 ч. до 19.00 ч. при петдневна работна седмица.
Чл.20. ОДЗ № № работи целогодишно с деца с изключение на времето, определено за летни санитарно-хигиенни дейности или текущи /основни/ ремонти.
Чл.21. /1/. ОДЗ № № приема деца от 7.00 часа до 9.00 часа сутрин и издава деца от 15.30ч. до 19.00ч.;
/2/. След 19.00 часа невзети деца се предават на органите на МВР, като се уведомяват по отделен ред социалните служби и Агенцията за закрила на детето; 8
Частично освобождаване от такса :
- с 50 на сто намаление за деца, единият от родителите на които е учащ, редовен студент или редовен докторант;
- с 50 на сто намаление за деца с един родител / в акта за раждане е вписано баща неизвестен/;
- Когато две деца от едно семейство са приети в едно или в различни детски заведения, таксата за второто дете се заплаща с 50 на сто намаление.
- За деца на многодетни родители, таксата се заплаща с 50 на сто намаление за първото и със 75 на сто намаление за второто дете.
/5/. При ползване на преференции за пълно или частично освобождаване от такса, всяка учебна година родителите /настойниците/ подават заявление до директора на ОДЗ № №, придружено с необходимите документи, а именно:
1. за родители /учащи, студенти или докторанти/ - уверение от учебното заведение;
2. за второ /трето дете в семейството, посещаващо детското заведение – копия от удостоверенията за раждане на двете, респ. трите деца. Когато в детското заведение са приети близнаци , поредността им се определя с копие от удостоверение за раждане, издадено от «Гражданско състояние» на общината по месторождение на децата;
3. за деца с намалена социална адаптация от 50 и над 50% - копие от медицинска експертиза и предоставяне на оригинал за справка;
4. за деца, чиито родител /родители са със 71% и над 71% трайно намалена работоспособност – копие от ТЕЛК и представяне на оригинал за справка;
5. В случаите, когато бащата е неизвестен към документите се прилага дубликат на удостоверението за раждане, издаден в едномесечен срок от датата на подаване на документите.
6. Освобождаването от таксата или заплащането й в намален размер започва от началото на месеца, следващ месеца на подаване на заявлението, придружено с посочените документи.
/6/. Заплащането на таксите се извършва в срок от 1-во до 9-то число на следващия месец. През този период работното време на касата покрива напълно работното време на детското заведение, а именно: от 7.00 ч. до 19.00 ч.
/7/. След тази дата закъснелите с плащането родители могат да внесат дължимите суми с начислена лихва до последния работен ден на месеца, при следния график:
От понеделник до петък :
сутрин от 7.30ч. до 16.00 ч.
/8/. Таксите се заплащат в кабинета на ЗАТС и в административен блок на детското заведение, като срещу сумата се издава квитанция.
/9/. Учителите/ медицинските сестри не събират пари за такса за детска градина!
Чл.17. Отсъствия.
/1/.Отсъствия по домашни причини:
- за децата до 5 години се извиняват до 30 работни дни за една учебната година - от15.ІХ до 31.V, само при предварително подадено писмено уведомление, заведено във входящия дневник на детската градина.
- за деца от ПОДГОТВИТЕЛНИТЕ ГРУПИ/5 И 6 ГОДИШНИ/ се допуска отсъствие само по уважителни причини, като отсъствията ще се извиняват:
- С МЕДИЦИНСКА БЕЛЕЖКА, представена най-късно до 09:00 ч. на последния ден от месеца, за който се отнася;
- ДО 3 ДНИ - с предварително подадено писмено уведомление за отсъствие, заведено във входящия дневник на детската градина;
- ДО 7 ДНИ - въз основа на подадена до директора писмена молба за отсъствие, заведена във входящия дневник на детската градина.
Писмените уведомления и молби са част от финансовата отчетност и следва да бъдат във вид, позволяващ съхраняването им до следващата финансова ревизия.
Съгласно:
Чл. 20, ал. 1 от Закона за народната просвета "… Предучилищната подготовка на децата две години преди постъпването им в първи клас е задължителна, но не по-рано от годината, в която детето навършва 5-годишна възраст..."
Чл. 30 ал. 4 от Правилника за приложение на Закона за народната просвета в Подготвителните групи се допуска отсъствие само по уважителни причини
Чл. 136, ал. 1 от Правилника за приложение на Закона за народната просвета "Ученикът може да отсъства от училище по уважителни причини:
1. при представяне на медицинска бележка
2. до 3 дни в една учебна година с уведомление от родителя
3. до 7 дни в една учебна година с разрешение на директора на училището въз основа на писмена молба от родителя."
Чл.22. Не е разрешено родителите или настойниците да нарушават със закъснения логическата последователност на режимните моменти;
Чл.23. Сутрешният прием на децата приключва до 9.00 часа. Изключенията предварително се договарят.
Чл.24. /1/. Родителите или настойниците са задължени да присъстват при извършването на ежедневния сутрешен филтър, установяващ здравословното състояние на детето, хигиенното му състояние и липсата на паразити.
/2/. Сутрешният филтър се извършва от медицинската сестра на детското заведение или учителката на групата.
/3/. При видими симптоми на здравословно неразположение: температура, хрема, кашлица, обриви, възпаление на очите, приема на детето се отказва.
/4/. При възникване на здравен проблем родителите са длъжни в най-кратък срок да се явят в детската градина.
/5/. Приемът на дете, издадено със здравословен проблем, става с медицинска бележка от личния лекар, която удостоверява, че детето е здраво и може да посещава детска градина.
Чл.25. Родителите или настойниците са задължени да водят и взимат детето си лично. Ако това е невъзможно, в попълвана от тях декларация, трябва да посочат трите имена на лицето, което ще ги отменя. Това не могат да бъдат лица под №-годишна възраст.
Чл.26. При всякакви промени в графика на посещение на детето в детската градина, родителите са задължени да уведомяват педагогическия и медицинския персонал най-малко един ден предварително /в краен случай до 9.00ч. сутринта/.
/1/. Заявление за отсъствие на дете по домашни причини се приема най-малко един ден преди отсъствието;
/2/. Предупреждение за завръщане след отсъствие – един ден предварително
/3/. На деца, чиито родители не са предупредили за отсъствие от детска градина, първият ден на периода на отсъствието се води за присъствен!
Чл.27. Забранява се достъпът на родители /настойници/ до помещенията на детските групи: занимални и спални от съображения за сигурност и хигиена в сградата.
Чл.28. Не се допуска неконтролируемо движение в сградата, като е напълно забранено преминаването между отделните корпуси на детското заведение на всички външни лица, включително родители на деца, посещаващи детското заведение!
Чл.29. Достъп на родители /настойници/ е позволен само в дните на “Отворени врати”, определени на таблата за информация.
СФОРМИРАНЕ НА СБОРНИ ГРУПИ
Чл.30. При намаляване броя на децата в групите, по време на официални празници и ваканции или при аварии и други непредвидени ситуации, се сформират сборни групи
/1/. При възможност се спазва възрастовия признак на разпределение на групите
/2/. Отсъствията на децата от посещение в сборните групи се водят като служебно извинени.
ХРАНЕНЕ.
Чл.31. /1/.В детското заведение храната се приготвя според изискванията за пълноценно и рационално хранене на МНЗ, СРИОКОЗ и въведената система HACCP.
/2/. Менюто е единно за всички групи и деца;
/3/. За деца с констатирани хранителни алергии детското заведение не е във възможност да приготвя отделна храна!
/4/. Детското заведение не съхранява и не предлага храна на закъснелите деца!
Чл.32. Зареждането с хранителни продукти е централизирано.
Чл.33. Според създадената организация на централизирано зареждане се следи за системност и експедитивност при подаване на заявките; гъвкавост и възможност за промяна в менюто за деня според: промяна в регулярността на зарежданията, брой на децата за деня, хранителните складови наличности, финансови възможности на финансиращия орган, негодност на продукта.
Чл.34. Менюто се изготвя седмично в ден – четвъртък на предходната седмица. При разработването му участва комисия в състав: домакин, готвач, медицинска сестра и дежурен учител. Одобрява се от директора на ДЗ.
Чл.35. Продуктите за приготвянето на храната се получават ежедневно от складовете в присъствие на комисия /чл. 34/ в 13.15 ч. на предходния ден.
Чл.36. При доставките на хранителни продукти се следи за качеството на приеманите продукти или за изписания на опаковката срок на годност. При най-малкото съмнение за негодност за консумация на продукта да бъде алармиран директора или медицинската сестра на детското заведение/домакина.
Чл.№. Контролът по качеството на приготвяната храна и цялостното влагане на продуктите в нея се осъществява от медицинската сестра на детското заведение, дежурния учител и директора.
Чл.38. Контролът по разпределението на готовата храната за групите преди приемането й от помощник-възпитателите се осъществява от медицинската сестра от 11.30 ч. до 11.55 ч. ежедневно, като се спазват изискванията за грамажа на порциите по рецептурник.
Чл.39. От приготвената храна ежедневно се заделят проби, които да се съхраняват при температура 0 0 С до 4 0 С в продължение на 48 часа. Чл.40. Храната в яслената група се разпределя и сервира от медицинските сестри с помощта на помощник-възпитателя, а в градинските групи от помощник-възпитателя под контрола на учителите.
Чл.41. Медицинските сестри и учителите всекидневно контролират консумирането на храната от децата. При необходимост ги подпомагат и съдействат за създаване на култура на здравословното хранене.
Чл.42. При издаване на деца на обяд при готовност следобедната закуска се взема от родителя от кухненския блок.
Чл.43. Контролът за ползването на лични чаши или бутилки при пиенето на вода се осъществява от учителите. Обособеното за целта място е лесно достъпно за децата и за хигиенизиране.
Чл.44. Готовата храна за сутрешна закуска се приема от помощник-възпитателите в 8.20ч. и се сервира до 9.00 ч.
Чл.45. Готовата храна за обяд да се приема от помощник-възпитателите, както следва:
- яслена група - 11.40 ч.
- първа възрастова група - 11.50 ч.
- втора възрастова група - 12.00 ч.
- трета възрастова група - 12.00 ч.
- четвърта възрастова група - 12.00 ч.
Чл.46. Задължително след обяда се планира и провежда от учителите и медицинските сестри спокойна подвижна игра, преди подготовката за сън ,с оглед възпитаване на здравословни навици и култура на храненето.
Чл.47. Следобедната закуска се приема от помощник-възпитателите най-рано в 14.00 ч.
Чл.48. Следобедната закуска се сервира в 15.10 ч.
Чл.49. Храненето, като момент от дневния режим на детето трябва да бъде използван в съвместната възпитателна работа на учителката и помощник-възпитателя, с цел изграждане на здравословни навици и култура на храненето и поведението, на хигиена и естетика.
Чл.50. Разработената подробна система за самоконтрол на детското заведение, касаещо храненето във всички негови моменти е задължителна за целия персонал.
Чл.51. Не се допуска внасянето на хранителни продукти от персонал и родители за консумация от децата.
/1/. Изключение се допуска при организиране на празници и рожденни дни, като всеки внесен продукт трябва да е маркиран със сертификат за годност и име на лицензиран производител. В тези случаи помощник-възпитателите заделят проби от внесените храни и ги предоставят на готвача за 48- часова проба.
ХИГИЕННО СЪСТОЯНИЕ
Чл.52. Всеки понеделник домакинката раздава хигиенни материали на помощно-обслужващия персонал по количества определени със заповед на директора
Чл. 53. Контролът върху работата на помощния персонал се извършва :
- от директора на детското заведение;
- от медицинския персонал;
- от учителките по групи.
Чл.54. Помощник-възпитателите пряко участват във възпитателния процес, като поддържат:
1. високо ниво на хигиена в цялото детско заведение;
2. в моментите на хранене;
3. при изпълнение на поставените цели за възпитаване на здравна култура и навици за самообслужване у децата.
Чл.55. Помощно-обслужващият персонал ежедневно поддържа високо ниво на хигиена и естетичност на помещенията в сградата и двора на детското заведение, според график, утвърден с отделна вътрешна заповед на директора .
Чл.56. Съобразно отделна вътрешна заповед на директора на ДЗ и приети планове за работа при летни и зимни условия, всеки служител от помощно-обслужващият персонал изпълнява възложените му задължения и отговаря по график за определен район от дворните площи.
Чл.57. Всеки понеделник, на 15 дена задължително се сменя спалното бельо и се изтупват завивките.
Чл.58. Забранява се мръсното спално бельо да се складира в помещението за гладане.
Чл.59. Помощник-възпитателите ежедневно извършват хигиенизиране, дезинфекция и проветрение на помещенията за игра и сън според изискванията на СРИОКОЗ и се съобразяват с предписанията по задължителния медицински контрол извършван от медицинската сестра на детското заведение.
Чл.60. Помощник-възпитателите задължително извършват три пъти на ден стерилизация на съдовете за хранене, както и основна дезинфекция /48 часа/ в последния петък на месеца.
Чл.61. По време на карантини поради констатирано остро заразно заболяване помощник- възпитателите отстраняват предмети и играчки, които възпрепятстват засилените мерки за дезинфекция – килими, плюшени играчки и др.
Чл.62. За реда в методичния кабинет и по методични шкафове в групите отговарят учителите. За хигиената- помощник възпитателите.
РАЗДЕЛ ІІІ
ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНА РАБОТА.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪПЪТСТВАЩИ ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНАТА РАБОТА
ДЕЙНОСТИ.
НАЧИН НА ВОДЕНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА УЧИЛИЩНАТА И МЕДИЦИНСКА
ДОКУМЕНТАЦИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНА РАБОТА.
Чл.63. Педагогическото взаимодействие в детската градина се осъществява като непрекъснат процес
през цялата година, с акцент върху образователно-възпитателния процес през учебната година -
15.09. – 31.05.
Чл. 64. Възпитанието и обучението на децата се организира и провежда според Държавните образователни изисквания за предучилищно възпитание и подготовка, според методическите насоки за работа на МОМН за учебната година и осигурява готовност на децата за училище. Възпитателно- образователната работа в ОДЗ № № се съобразява теоретично и методично с избраните образователно-възпитателни програми за предучилищна възраст и с приетия на първия ПС за учебната година КГП.
Чл. 65. Цялостната образователно-възпитателна работа в ОДЗ № № се осъществява в спокойна и комфортна обстановка с цел овладяване на знания, умения и развитие на малката личност, съобразно естествената индивидуална динамика на развитие в синхрон със законите на природата, националните традиции и ценности, демократични и съвременни образователни ориентири, съобразно нуждите и очакванията от предучилищното възпитание на обществото .
Чл.66. Децата в ДЗ се отглеждат, възпитават и обучават при условия, които гарантират:
1. Опазване живота и здравето им;
2. Природосъобразен начин на живот;
3. Равни възможности за физическо, духовно, социално и интелектуално развитие;
4. Техните права, свобода и сигурност;
5. Зачитане на достойнството им, уважение към личността им; възпитание в дух на разбирателство и толерантност.
6. Социална адекватност и успеваемост в следващата училищна степен;
7. Приобщаване към националните традиции и културни ценности.
Чл.67. В цялостната образователно-възпитателна работа се съблюдава за:
правилното осъществяване на действащия целодневен режим: организирани педагогически ситуации, дейности по избор /според организирани “центрове” за проява на различни видове активност на децата/, игри, спортни и културни мероприятия, хранене и почивка. Спазването на режима и правилното дозиране на образователното съдържание е предпоставка за предпазване на децата от
физическа и нервно-психическа преумора.
Чл.68. В своята образователно-възпитателна работа учителите имат право на лична интерпретация и свободен избор по отношение на организацията на педагогическото взаимодействие и приложение на образователното съдържание според ДОИ за предучилищно възпитание и подготовка, програмното съдържание и методическите насоки за учебната година, образователните приоритети на детското заведение, съобразно възрастовите и индивидуални възможности на децата, възможностите на МТБ и наличните дидактични средства.
Чл.69. Подготовката на децата за училище една година преди постъпването им в първи клас е задължителна и се извършва в подготвителната група към ДЗ .
Чл.70. За деца, които не владеят добре български език, освен задължителната подготовка се осигурява и допълнително обучение по български език с акцент върху спецификата на овладяване на българския език и развитието на комуникативно-речевите умения.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪПЪТСТВАЩИ ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНАТА РАБОТА. ДЕЙНОСТИ.
Чл.71. Възпитателната работа в детското заведение е дело на целия персонал. Ресорът от дейности е подробно описан по трудови длъжностни характеристики.
Чл.72. За доброто отглеждане и възпитание на децата, посещаващи детското заведение отговорност носят както учителките и медицинските сестри, така и помощник-възпитателите.
Чл.73. При провеждане на организирани педагогически дейности на детското заведение се спазва стриктно изградена система от правила и изисквания в Правилника за безопасност на труда, възпитанието и обучението, Наредби и Заповеди на директора, свързани с ПАБ, настоящия правилник, както и в Годишен комплексен план на детското заведение.
Чл.74. При игри на двора на ДЗ, разходки, екскурзии, посещения и др. мероприятия извън сградата на детското заведение, помощник-възпитателите съпътстват и активно съдействат на учителите и на медицинските сестри с цел най-внимателно и отговорно опазване здравето и живота на децата.
Чл.75. След приключване на работните си задължения за ежедневна дезинфекция и хигиена на разпределените райони от сградата и двора на ДЗ, помощник-възпитателите участват заедно с педагозите и под тяхно ръководство в организиране на възпитателната работа.
Чл.76. Във връзка с подобряване на безопасни условия на труд, възпитание и обучение в детското заведение и носената лична и екипна отговорност за това от всеки служител на ОДЗ № № се обособява книга за материалното и техническото състояние на сградата на детското заведение. Дежурните за деня учители – І-ва и ІІ-ра смяна и назначените отговорници с обслужващи функции: готвачка и перачка ежедневно при пристигане и при напускане на работното си място описват състоянието на работното оборудване, както и мерките, взети за техническа безопасност и физическа защита на обекта. За верността на написаното отговарят с подписа си.
Чл.77. Забранява се децата да бъдат оставяни сами под какъвто и да е предлог, без да бъде обезпечено присъствието на учител или помощник-възпитател в групата.
Чл.78. Детските учители, медицинските сестри в яслената група и помощник-възпитателите носят задължението да предават децата на родителите им /настойниците им/ или на упълномощените за това лица спрямо попълнената декларация.
Чл.79. Детските учители и медицинските сестри имат задължението да предават децата в добър външен вид.
Чл. 80./1/. На целия щатен персонал е забранено да пушат и да употребяват алкохол в района на детското заведение и в присъствието на децата.
Чл.81. Служителите на детската градина в ежедневния си контакт с родителите спазват нормите на добрия тон.
Чл.82. Всеки служител на детското заведение е длъжен да спазва Етичен кодекс на поведение на ОДЗ № №
НАЧИН НА ВОДЕНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА УЧИЛИЩНАТА И МЕДИЦИНСКА
ДОКУМЕНТАЦИЯ.
Чл.83. С оглед редовното и вярно водене на учебната и медицинската документация се контролира
спазването на следните правила:
/1/. Учителите и медицинските сестри да вписват броя на децата за деня най-късно до 9.00ч. сутрин в определената за целта присъствена книга срещу подпис и в електронния дневник;
/2/. Планирането на образователното съдържание по групи според възрастовата характеристика и индивидуалната динамика на развитие се извършва в годишното разпределение съобразно ДОИ за предучилищно възпитание и подготовка и се описва в седмични и месечни планове /дневник/.
/3/. Планирането на образователното съдържание в яслената група се осъществява в двуседмични планове. Изпълнението му е дело на медицинските сестри. Отразяването му се осъществява в дневника на групата.
/4/. Съхранението, воденето и проверката на медицинските документи на децата: резултати от медицински изследвания и редовност на имунизациите, воденето и съхранението на медицинските картони и лични здравно-профилактични карти, контактни бележки, информация от и към СРИОКОЗ е отговорност и задължение на медицинската сестра на детското заведение.
Чл.84. Със заповед на директора в началото на всяка учебна година се определя начина на водене, мястото за съхранение, отговорниците за водене и сроковете за съхранение на задължителната документация в детското заведение.
/1/. Задължителната документация на детското заведение от изминали календарни и учебни години се съхранява в архив, с ограничен режим на достъп.
/2/.Необходимата документация за получаване, съхранение и изразходване на храната се води и съхранява от домакина на детското заведение.
/3/. Необходимата документация за служителите на ДГ, заплатите и зачисленото им имущество се водят и съхранява от ЗАТС при спазване на строга конфиденциалност на личните данни и Инструкция за обработване на личните данни и защитата им от незаконни форми на обработване в регистър „Човешки ресурси”, „Лични папки на децата” и „Клиенти и доставчици”,
водени в ОДЗ № №.
/4/. Необходимите документи за инструктаж по безопасност и хигиена на труда, входяща и изходяща информация, молби за прием на деца в детското заведение се водят и съхраняват от ЗАТС.
/5/. Здравната документация се води и съхранява от медицинските сестри.
Чл.85. /1/. Печатът на детското заведение се съхранява от директора.
РАЗДЕЛ ІV.
МЕДИЦИНСКО ОБСЛУЖВАНЕ.
Чл.86. Медицинското обслужване на децата в детското заведение се осигурява от медицинските сестри, които работят по одобрен от директора график.
/1/. За всяко дете се води лична амбулаторна карта.
/2/. В детската градина задължително се оборудва спешен шкаф за оказване на медицинска помощ.
/3/. В случай на необходимост за лечение на дете се вика по спешност родителят и се уведомява декларирания личен лекар.
/4/. В началото на всяка учебна година родителите представят нова лична здравно-профилактична карта на детето с:
1. отразени антропометрични измервания,
2. резултати от извършен профилактичен преглед,
3. евентуално направени нови имунизации, както и медицинска бележка, удостоверяваща липсата на контакт с остро-заразни болести.
Чл.87. След отсъствие на дете по здравословни причини, родителите са задължени да представят медицински талон от лекуващия лекар в уверение на доброто здравословно състояние на детето при приема му. При липса на такъв документ детето не се приема в детското заведение. Същите изисквания се отнасят и за дете, което е било опаразитено.
Чл.88. При отсъствие на дете, записано в детската градина, но не посещавало за период по-дълъг от 2/два/ месеца, родителите задължително представят нови изследвания от медицинска паразитология на СРИОКОЗ най-малко един ден преди приема му.
Чл.89. /1/ При установяване на заразно заболяване се преустановява приема на нови или отсъстващи деца в съответната група до преминаване на карантинния срок.
/2/ При установяване на заразно заболяване в семейството, което изисква налагане на карантинен срок, родителите са задължени да сигнализират директора или учителите / за яслена група медицинските сестри/ и да преустановят воденето на детето си в детското заведение.
РАЗДЕЛ V.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ.
ДЕТСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
Чл.90. /1/.В ОДЗ № № по желание на родителите и Родителското настоятелство към детското заведение, могат да бъдат предлагани допълнителни педагогически дейности над образователното съдържание по ДОИ, съобразно интересите и потребностите на децата и по определен ред от СО /чл.30 и чл.44 от ППЗНП/.
/2/. За Участие на децата в допълнителните педагогически дейности се подават писмени заявления до директора в началото на всяка учебна година Заявленията на родителите се завеждат в Дневника за входяща кореспонденция в детската градина.
Чл.91. Фирмите, осъществяващи ДПД се избират чрез конкурс по документи по следните критерии:
- високо квалифицирани преподаватели с правоспособност
- програма за обучение на децата
- такса за обучение на децата
- обогатяване на материалната и дидактична база
Чл.92. /1/ Обявата за конкурса се поставя на видно място в сградата на детската градина и в районната администрация, както и на интернет страницата на ИСОДЗ или сайта на детската градина и съдържа описание на ДПУ. Необходимите документи за участие в конкурс са:
- заявление за участие
- съдебно решение за упражняване на съответния вид дейност
- удостоверение за актуално правно състояние на кандидата /оригинал или нотариално заверен препис
- регистрация па БУЛСТАТ
- видетелство за съдимост / за преподавателите /
- свидетелство от психодиспансер / за преподавателите /
- документи за квалификация и правоспособност на преподавателите и референции .
- Справка за дейността на фирмата, професионален опит, постижения, награди, отличия.
- оферта, която да съдържа: учебна програма по възрастови групи и месечна цена на услугата / за обучение на едно дете / и начина на плащане за един месец, три месеца, една година
/2/. Критерии и методика за оценка на офертите:
- високо квалифицирани преподаватели с правоспособност
- програма за обучение на децата
- такса за обучение на децата
- препоръки, постижения, награди, професионален опит
- предложение за обогатяване на материалната и дидактична база
/3/. Начин на провеждане на конкурса – по документи от комисия в състав:
1. Представител на районната администрация
2. Представител на родителите
3. учител
4. представител на администрацията на детската градина
5. Директор
Чл.93. Резултатите от конкурса се отразяват в протокол на работната комисия, а в последствие и във заповед на директора с цел сключване на договори за изпълнение на ДПД за период от една учебна година.
Чл.94. /1/. Сключените договори между директора на детското заведение, избраните чрез конкурс по документи фирми-изпълнители и Родителското настоятелство са по образец определен от Столична община.
/2/. Седмичното разпределение на допълнителните педагогически дейности се уточнява чрез допълнително изготвен почасов график.
/3/. За провежданите допълнителни педагогически услуги родителите заплащат отделни от тези за ползване на детска градина такси.
/4/. Събирането на таксите за допълнителните педагогически услуги се извършва от ръководителите им срещу издаден финансов документ.
Чл.95. За координатор на извънпрограмните дейности се определят отговорници, определени на първия педагогически съвет за учебната година.
Чл.96. /1/. Допълнителните педагогически дейности се осъществяват в следобедните режимни моменти.
/2/. Забранено е провеждането им да нарушава седмичното разпределение на педагогическите ситуации с образователно съдържание по Държавни образователни изисквания за предучилищна подготовка!
/3/. Програмата от извънпрограмни дейности е отворена система и може да търпи изменения.
Чл.97. Изпълнителите на допълнителните дейности носят отговорност за здравето и живота на децата от водените групи. Съобразяват се с изградената система от правила и норми за безопасност на обучението и възпитанието на децата в детското заведение.
ДЕТСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
Чл.98. Ръководството на детската градина организира зимен и летен отдих на децата.
Чл.99. Изборът на организираните сини, зелени, бели детски градини и ски-училища се взема като Решение на Педагогически съвет.
/1/. Родителското настоятелство може да участва с предложения.
Чл.100. Организирането и провеждането на детски и ученически отдих и туризъм се осъществява в съответствие с Наредба № 2 и Закона за туризма
/1/ За всеки организиран отдих и туризъм директорът на детската градина, спазва изискванията на Наредба №2 за извеждане на децата от детското заведение, като:
- издава заповед за провеждане на формата,
- командирова служителите на детската градина
- организира и контролира информирането на родителите и предоставянето на писмено съгласие .
- организира и контролира провеждането на инструктаж на децата и на техните родители, провежда извънреден инструктаж на служителите, придружаващи детските групи .
- контролира застраховането на участниците във формите.
/2/ Преди всяко провеждане на формите на организиран отдих и туризъм директорът на детската градина, уведомява Дирекция „Образование” на Столична община, Регионален инспекторат по образованието (РИО) и представя в писмена форма предварителна информация за:
1. формата на организирания отдих и туризъм;
2. общите условия на организирания отдих и туризъм, която задължително включва:
а) начална и крайна дата на организирания отдих и туризъм;
б) начален, краен пункт и маршрут на пътуването;
в) брой на нощувките, местоположението и вида на обектите за нощувка - когато пътуването включва нощувка;
г) транспортните средства, които ще бъдат използвани, данни за превозвача, а когато превозът на децата се организира с автобус - данни за лиценза на превозвача;
д) организацията на храненe на децата;
3. специфичните условия на организирания отдих и туризъм, в зависимост от формата;
4. лицето, което ще предоставя туристическата услуга, включително и за правото му да осъществява такава дейност според сключен договор;
5. писмена информация за условията на организирания отдих и туризъм, предоставена от лицата, предлагащи туристическата услуга по представена оферта
6. Представят се:
а ) копие от заповедта, списъкът на децата и писменото съгласие на родителите
б) доказателства за проведен инструктаж по чл. 12, ал. 1, т. 4;
в) документи, удостоверяващи правото на лицата, предоставящи туристическата услуга да извършват съответния вид туристическа дейност - когато отдихът се организира по договор;
7. При необходимост началникът на РИО може да изиска от директора на детската градина допълнителна информация за организирания отдих и туризъм.
Чл.101. Децата - участници в организираното мероприятие се разпределят в отделни групи с определени ръководители. Детските групи се състоят от 6 /шест/ броя деца;
/1/. При определяне на броя на децата участват само деца, посещаващи детското заведение;
Чл.102. При възможност предоставена от туроператора към организирания от детското заведение отдих могат да се присъединят и външни лица – родители.
/1/. Родителите, присъединили се към организираното детско мероприятие отговарят за живота и здравето на децата си и се съобразяват изцяло с организацията, определения почасов режим и програмата на детския лагер;
/2/. Децата, които посещават организираното мероприятие с родителите си не се включват в квотата от 6 бр. деца на ръководител групите!
/3/. Деца в училищна възраст - участници в организираното мероприятие не се включват в квотата от 6 бр. деца на ръководител групите.
РАЗДЕЛ VІ.
РЪКОВОДСТВО. ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ.
Чл.103. /1/. ОДЗ № № се ръководи от директор.
/2/. Колективен орган за управление на детското заведение е Педагогическият съвет.
Чл.104. /1/ Педагогическият съвет включва в състава си директора, учителите, и други специалисти с педагогически функции.
/2/ Педагогическият съвет е специализиран орган за разглеждане и решаване на основни педагогически въпроси:
1. приема стратегия за развитие на детското градина, която се актуализира всяка година;
2. приема правилника за дейността на детската градина;
3. приема годишен комплексен план на детското заведение
4. обсъжда и взема решения за програмите, по които ще работи;
5. обсъжда и взема решения по резултатите от образователно-възпитателния процес;
6. определя дейностите извън държавните образователни изисквания – допълнителни педагогически услуги и допълнитерни форми за педагогическо взаимодействие.
7. актуализира ежегодно регламентираните отношения с родителите относно организацията на живота на децата в детската градина и начина на плащането на таксите.
8. В състава на педагогическия съвет с право на съвещателен глас могат да участват председателят на родителското настоятелство и медицинското лице, което обслужва детската градина.
/3/. Педагогическият съвет е постоянно действащ орган за обсъждане и решаване на основните въпроси на организацията и управлението на ОДЗ № №, на образователно-възпитателната работа с децата и опазване на тяхното здраве;
Чл. 105. /1/. Педагогическият съвет се свиква най-малко веднъж на два месеца от директора;
/2/. Извънредно заседание се свиква по писмено искане до директора на най-малко една трета от числения му състав.
/3/. Решенията се приемат с обикновено мнозинство при присъствието на не по-малко от две трети от числения му състав.
/4/. /Изм. – ДВ, бр.19 от 2003г./ Решенията на педагогическия съвет могат да се отменят от самия съвет с квалифицирано мнозинство / 2/3 от гласовете на присъстващите/ или от началника на регионалния инспекторат по образованието.
/5/. За всяко заседание на педагогическия съвет се води протокол и взетите решения от него се вписват в Книга за решенията на педагогическия съвет.
Чл.106. Ръководството на ОДЗ № № има право да решава самостоятелно основните въпроси на образователно- възпитателната работа в съответствие със законодателството и съответните нормативни документи за народната просвета и специфичните условия за работа с деца.
РАЗДЕЛ VІІ.
МАТЕРИАЛНА БАЗА НА ДЕТСКОТО ЗАВЕДЕНИЕ.
Чл.107. ОДЗ № № е общинска детска градина. Предоставените й за ползване, стопанисване, разпореждане и управление имоти са публична общинска собственост.
Чл.108. ОДЗ № № се финансира от :
1. Общински бюджет - Район “Средец”- СО
2. Дарения и целеви средства от юридически и физически лица
Чл.109. /1/. Инвентарът се завежда под № в инвентарната книга.
/2/. Инвентарът се зачислява на работници служители и учители в детското заведение от ЗАС срещу подпис.
/3/. При напускане на длъжноста, всеки служител е длъжен да издаде имуществото на ЗАС срещу подпис.
/4/. Лицата, направили умишлени повреди или загубили имущество го възстановяват в реалния му вид.
/5/. За своевременно възстановяване на нанесените материални щети отговорност носи ЗАС.
РАЗДЕЛ VІІІ.
ОТГОВОРНОСТИ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РОДИТЕЛИТЕ.
РОДИТЕЛСКО НАСТОЯТЕЛСТВО
Чл. 110. Права на родителите:
1. Да изискват и получават информация за развитието, възпитанието и здравословното състояние на детето, както и информация за програмите, по които се извършва възпитателно-образователната работа в детската градина;
2. Да получат информация за програмите, по които се извършва образователно – възпитателно работа в детската градина;
3. Да получават обективна периодична информация за психо-социалното и емоционалното поведение на детето, както и за резултатите от отделните занимания и обучение;
4. Да посещават момент от дневния режим в детската градина, след предварителна уговорка с учителя и при спазване хигиенните изисквания на СРИОКОЗ;
5. Да участват в избирането на родителски комитет в групите, да членуват в Настоятелството и в утвърждаването на техните решения.
6. Да правят предложение пред тях за подобряване на възпитателната работа, материалната база и взаимодействието със социално - педагогическите фактори.
7. Да бъдат своевременно информирани за всяка промяна в Правилника за вътрешния ред, свързана с престоя на децата им в детската градина.
8. Да оказват помощ и съдействие съобразно възможностите си за подобряването на материалната база и възпитателно- образователния процес в детската градина;
9. Да бъдат изслушвани от ръководството и учителите в детската градина
Чл. 111. Задължения на родителите:
1. Да водят детето чисто, здраво и неопаразитено в детската градина и да го предават и приемат лично в посоченият интервал от време;
2. Да полагат грижи за децата си в съответствие с изискванията на Семейния кодекс, Закона за закрила на детето и съобразно правилата на детското заведение.
3. Да се запознаят и спазват реда, установен в Правилника на детската градина и да се съобразяват и изпълняват решенията на Настоятелството;
4. Да водят и взимат лично детето си от детската градина(или от възрастен член, или близък на семейството, за който са уведомили предварително), като изчакват децата си във фоайетата на групите. Външни лица не се допускат в занималните.
5. Да заплащат в срок дължимите такси за детската градина.
6. Да проверяват личния багаж на децата си и да проверяват за скрити опасни предмети;
7. Да уведомяват своевременно учителите при възникнало острозаразно заболяване, при отсъствие на детето, както и преди завръщането му в детската градина.
8. Да изслушват професионалните съвети и препоръки на учителите и директора, които имат пряка работа, н наблюдение и оценка на детето;
9. Да присъстват на родитело-учителските срещи.
10. Нямат право да разпространяват лъже сведения за ОДЗ № № „№”, да уронват авторитета на персонала и да подронват престижа на детското заведение.
11. Нямат право да бъдат груби и невъздържани , както към собствените си деца, така и към останалите деца и персонала в ДГ. Възникналите проблеми се разрешават, като се спазва добрият тон на общуване, без да се уронва авторитета на работещите и доброто име на детската градина;
12. Нямат право да влизат в конфликт с други родители на територията на детската градина;
13. Да представят и/или своевременно да уведомяват при промяна на телефонни номера за връзка или смяна на адрес, както и при промяна в попечителството на детето.
14. При постъпване, да уведомят сестрата и учителя по групи за особености в здравното и психическо състояние на детето - алергии, наследствени заболявания и др. и да представят консултация от съответния специалист за адекватна реакция на медицинската сестра при нужда;
15. Нямат право да носят антибиотици и други лекарства;
16. Родителите нямат право да нарушават с действието или бездействието си въведените правила, отнасящи се до:
- установени норми на пропускателен режим и достъп в сградата и прилежащите дворни площи,
- осигуряване на здравословни условия и безопасност на възпитание, обучение и труд в детското заведение,
- физиологичен режим и хигиена,
- възпрепятстване на финансовата отчетност на детското заведение.
РАЗДЕЛ VІІІ.
ОТГОВОРНОСТИ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РОДИТЕЛИТЕ.
РОДИТЕЛСКО НАСТОЯТЕЛСТВО
Чл. 110. Права на родителите:
1. Да изискват и получават информация за развитието, възпитанието и здравословното състояние на детето, както и информация за програмите, по които се извършва възпитателно-образователната работа в детската градина;
2. Да получат информация за програмите, по които се извършва образователно – възпитателно работа в детската градина;
3. Да получават обективна периодична информация за психо-социалното и емоционалното поведение на детето, както и за резултатите от отделните занимания и обучение;
4. Да посещават момент от дневния режим в детската градина, след предварителна уговорка с учителя и при спазване хигиенните изисквания на СРИОКОЗ;
5. Да участват в избирането на родителски комитет в групите, да членуват в Настоятелството и в утвърждаването на техните решения.
6. Да правят предложение пред тях за подобряване на възпитателната работа, материалната база и взаимодействието със социално - педагогическите фактори.
7. Да бъдат своевременно информирани за всяка промяна в Правилника за вътрешния ред, свързана с престоя на децата им в детската градина.
8. Да оказват помощ и съдействие съобразно възможностите си за подобряването на материалната база и възпитателно- образователния процес в детската градина;
9. Да бъдат изслушвани от ръководството и учителите в детската градина
Чл. 111. Задължения на родителите:
1. Да водят детето чисто, здраво и неопаразитено в детската градина и да го предават и приемат лично в посоченият интервал от време;
2. Да полагат грижи за децата си в съответствие с изискванията на Семейния кодекс, Закона за закрила на детето и съобразно правилата на детското заведение.
3. Да се запознаят и спазват реда, установен в Правилника на детската градина и да се съобразяват и изпълняват решенията на Настоятелството;
4. Да водят и взимат лично детето си от детската градина(или от възрастен член, или близък на семейството, за който са уведомили предварително), като изчакват децата си във фоайетата на групите. Външни лица не се допускат в занималните.
5. Да заплащат в срок дължимите такси за детската градина.
6. Да проверяват личния багаж на децата си и да проверяват за скрити опасни предмети;
7. Да уведомяват своевременно учителите при възникнало острозаразно заболяване, при
отсъствие на детето, както и преди завръщането му в детската градина.
8. Да изслушват професионалните съвети и препоръки на учителите и директора, които имат пряка работа, наблюдение и оценка на детето;
9. Да осигуряват присъствието си на родитело-учителските срещи.
10. Нямат право да разпространяват лъжесведения за ОДЗ № № „№”, да уронват авторитета на персонала и да подронват престижа на детското заведение.
11. Нямат право да бъдат груби и невъздържани , както към собствените си деца, така и към останалите деца и персонала в ДГ. Възникналите проблеми се разрешават, като се спазва добрият тон на общуване, без да се уронва авторитета на работещите и доброто име на детската градина;
12. Нямат право да влизат в конфликт с други родители на територията на детската градина;
13. Да представят и/или своевременно да уведомяват при промяна на телефонни номера за връзка или смяна на адрес, както и при промяна в попечителството на детето.
14. При постъпване, да уведомят сестрата и учителя по групи за особености в здравното и психическо състояние на детето - алергии, наследствени заболявания и др. и да представят консултация от съотв. специалист за адекватна реакция на медицинската сестра при нужда;
15. Нямат право да носят антибиотици и други лекарства;
16. Родителите нямат право да нарушават с действието или бездействието си въведените правила, отнасящи се до:
- установени норми на пропускателен режим и достъп в сградата и прилежащите дворни площи,
- осигуряване на здравословни условия и безопасност на възпитание, обучение и труд в детското заведение,
- физиологичен режим и хигиена,
- възпрепятстване на финансовата отчетност на детското заведение.РОДИТЕЛСКО НАСТОЯТЕЛСТВО
Чл.112. Основният вид дейност на ОДЗ № № се подпомага от сформираното и регистрирано по съдебен ред Родителско настоятелство, което работи като партньор на детското заведение.
/1/ Устройството на родителското настоятелство се урежда с отделен Правилник, съгласно разпоредбите на ЗНП и Закона за юридическите лица с нестопанска цел и техните устави.
РАЗДЕЛ ІХ
ДОПЪЛНИТЕЛНИ, ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
- Този Правилник се издава на основание параграф 8 от Предходните и заключителни разпоредби на ППЗНП, ЗНП и направените в него изменения и допълнения и чл. №1 от КТ и е приет на заседание на Общото събрание на персонала на ОДЗ № №.
- Правилникът влиза в сила от деня на приемането му и отменя действащия до тогава.
- Педагогическият и непедагогическият персонал имат право да правят писмени предложения за изменения на правилника, адресирани до директора. Предложенията се разглеждат от определена със заповед на директора комисия в двуседмичен срок, ако те са подкрепени поне от една трета от щатния персонал.
- Директорът може да издава заповеди и наредби, с които да регламентира не уредени в този правилник или с други нормативни актове въпроси.
- Директорът може да отменя издадени от него заповеди, както и клаузи от настоящия правилник, поради отпадане на основанието, на което са издадени или по други съображения.
- Директорът запознава родителите с Правилника за вътрешния трудов ред на детското заведение на първата родитело-учителска среща за учебната година.
- Директорът запознава щатния персонал с Правилника в тридневен срок след влизането му в сила или след назначаването на нови членове.
- Копие от настоящия правилник е предоставен на щатния персонал, като е изложен на видно място за сведение и изпълнение.
ПРАВИЛНИКА ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОДЗ № № „№” актуализация септември 2015 година.
Няма коментари:
Публикуване на коментар