понеделник, 26 март 2018 г.

Условия и ред за предявяване на рекламация

Регламентирането на реда и условията за предявяване на рекламация от страна на потребителя цели да се защитят правата на потребителя в качеството му на купувач при покупко-продажба на стока, която не е предназначена за извършване на търговска или професионална дейност.
Пощенският адрес на Централното управление на Комисията за защита на потребителите е: гр. София, пл. "Славейков" № 4А.
Интернет страницата на Комисията за защита на потребителите е: http://www.kzp.bg.
 Субекти, които могат да предявят рекламация

 По смисъла на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) рекламация се предявява от потребител по смисъла на § 13, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗП. От правата на потребител и от правилата, регламентиращи условията и реда за предявяване на рекламация на потребителската стока, може да се ползва:
1. Физическо лице, което придобива стоки, които не се предназначени за извършване на търговска или професионална дейност;
2. Физическо лице, което като страна по договор по ЗЗП действа извън рамките на своята търговска или професионална дейност;
3. Физическото лице, отговарящо на горните две изисквания, да бъде страна по договор за покупко-продажба в качеството на купувач (по аналогия от чл. 104, ал. 1 и ал. 3 от ЗЗП).
Извън кръга на лицата, които могат да предявят рекламация, са търговците по смисъла на чл. 1 от Търговския закон, когато са страна по договор за покупко-продажба едновременно в качеството на търговец и на продавач.
 Обекти, спрямо които се предявява рекламация
 Рекламация се предявява от физическо лице, притежаващо качеството потребител по смисъла на закона, по отношение на потребителска стока, а именно: всяка движима материална вещ, включително вещите втора употреба - обект на публична продажба, когато потребителят е имал възможност да участва в продажбата (чл. 104, ал. 3 от ЗЗП във връзка с чл. 122, ал. 1 от ЗЗП). Легалната дефиниция на "стока" се съдържа в § 13, т. 13 от ЗЗП. За да отнасят характеристиките на "стока" по смисъла на закона към един продукт, същият трябва да отговаря кумулативно на следните изисквания:
1. Да бъде продукт на трудова дейност;
2. Да бъде предназначен за потребление или да може да бъде използван от потребителя, дори и да не е предназначен за него;
3. Да се доставя или предоставя при извършването на търговска дейност, независимо дали се предлага срещу заплащане, или безвъзмездно и дали е нов, дали е използван, или дали е обновен.
Рекламация се предявява от физическо лице, притежаващо качеството потребител по смисъла на закона, по отношение на услуга по смисъла на § 13, т. 14 от ЗЗП, а именно: всяка материална или интелектуална дейност, която се извършва по независим начин, предназначена е за друго лице и не е с основен предмет прехвърляне владение на вещ.


Условия за предявяване на рекламация за потребителска стока, при която е предоставена търговска гаранция


Относно търговската гаранция, която е условие за предявяване на рекламацията виж процедурата "Условия и ред за предоставяне на гаранция на потребителската стока".
При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба (чл. 112 от ЗЗП). В този случай потребителят има право на избор между:
- извършване на ремонт на стоката;
- замяна на стоката с нова.
Потребителят не може да се ползва от правото си да иска замяна на стоката, ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с извършването на ремонт на стоката. Законът дефинира понятието "непропорционален начин на обезщетение": неговото използване налага разходи на продавача, които в сравнение с извършването на ремонт, са неразумни, като се вземат предвид (чл. 112, ал. 2 от ЗЗП):
1. стойността на потребителската стока, ако нямаше липса на несъответствие;
2. значимостта на несъответствието;
3. възможността да се предложи на потребителя друг начин на обезщетяване, който не е свързан със значителни неудобства за него.
И в двата случая на удовлетворяване на рекламацията търговецът е длъжен да запази на потребителя първоначалните гаранционни условия. Когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт на стоката, извършените ремонти се отразяват в гаранционната карта и срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок (чл. 123, ал. 2 от ЗЗП).
Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя (чл. 113, ал. 1 от ЗЗП). След изтичането на срока потребителят има право на избор между следните възможности (чл. 113, ал. 2 от ЗЗП):
- да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или
- да иска намаляване на цената на потребителската стока.
Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й и не трябва да понася значителни неудобства. Потребителят може да иска и обезщетение за претърпените вследствие на несъответствието вреди (чл. 113, ал. 3 и ал. 4 от ЗЗП).
При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията по чл. 113 от ЗЗП, той има право на избор между една от следните възможности (чл. 114, ал. 1 от ЗЗП):
- разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума;
- намаляване на цената.
Потребителят не може да претендира за възстановяване на заплатената сума или за намаляване цената на стоката, когато търговецът се съгласи да бъде извършена замяна на потребителската стока с нова или да се поправи стоката в рамките на един месец от предявяване на рекламацията от потребителя. Потребителят не може да претендира за разваляне на договора, ако несъответствието на потребителската стока с договора е незначително (чл. 114, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗП).


Условия за предявяване на рекламация за потребителска стока, при която не е предоставена търговска гаранция


Потребителят има право на рекламация за всяко несъответствие на стоката с договореното, включително за стоки втора употреба, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора за продажба (чл. 122 от ЗЗП).
При предявяване на рекламацията на стока потребителят може да претендира по негов избор (чл. 124, ал. 1 от ЗЗП):
- за възстановяване на заплатената сума;
- за заменяне на стоката с друга, съответстваща на договореното;
- за отбив от цената;
- за безплатно извършване на ремонт при условията и по реда на чл. 113 и 114 от ЗЗП.
При предявяване на рекламацията за услугата потребителят може да претендира по негов избор (чл. 124, ал. 2 от ЗЗП):
- за извършване на услугата в съответствие с договора;
- за отбив от цената;
- за възстановяване на заплатената сума.


Ред за предявяване на рекламацията


Рекламацията се предявява пред търговеца или пред упълномощено от него лице (чл. 125, ал. 1 от ЗЗП). Рекламацията се подава устно или писмено (чл. 125, ал. 2 от ЗЗП).
При предявяване на рекламация потребителят посочва (чл. 125, ал. 3 от ЗЗП):
- предмета на рекламацията;
- предпочитания от него начин за удовлетворяване на рекламацията;
- съответно размера на претендираната сума;
- адрес за контакт.
При подаване на рекламация потребителят задължително прилага следните документи (чл. 125, ал. 4 от ЗЗП):
1. касова бележка или фактура;
2. протоколи, актове или други документи, установяващи несъответствието на стоката или услугата с договореното;
3. други документи, установяващи претенцията по основание и размер.


Срок за предявяване на рекламацията


Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното (чл. 126, ал. 1 от ЗЗП). Ако на потребителя е предоставена гаранция и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията по чл. 126, ал. 1, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на гаранцията.
Потребителят, на който е предоставена гаранция за потребителската стока, може да упражни правото си в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока (чл. 115, ал. 1 от ЗЗП). Срокът спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора. Упражняването на правото на потребителя не е обвързано с никакъв друг срок за предявяване на иск (чл. 115, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗП).


Задължения на търговеца


Търговецът или упълномощено от него лице са длъжни да приемат рекламацията, ако тя е предявена своевременно, в сроковете по чл. 115 и чл. 126 от ЗЗП (чл. 127, ал. 1 от ЗЗП). Търговецът или упълномощено от него лице са длъжни да поддържат регистър на предявените рекламации. При предявяване на рекламация те задължително я описват в регистъра (чл. 127, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗП).
Приемането на рекламации се извършва през цялото работно време в търговския обект, където е закупена стоката или е поръчана услугата, или на адреса на управление на търговеца, освен ако в договора или в документа за гаранция е определено друго (чл. 127, ал. 4 от ЗЗП).
Ако търговецът е приел, че рекламацията е основателна, е длъжен да я удовлетвори. Когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, който се съставя в два екземпляра, и предоставя задължително един екземпляр на потребителя (чл. 128 от ЗЗП).
Предявяването на рекламация пред търговеца не е пречка за предявяване на иск (чл. 129 от ЗЗП).


Общи разпоредби


Задълженията на търговеца, произтичащи от разпоредбите на ЗЗП, не изключват, не ограничават и не намаляват задълженията му като страна по договор за покупко-продажба в качеството на продавач по смисъла на чл. 187 - чл. 199 от Закона за задълженията и договорите, във връзка с чл. 288, както и чл. 318 - чл. 328 от Търговския закон. В частта относно регламентирането на реда за предявяване на рекламации Законът за защита на потребителите е специален по отношение на ЗЗД и ТЗ.


Административно-наказателна отговорност


За неизпълнение на разпоредбите на чл. 123, ал. 2 от ЗЗП и чл. 127 от ЗЗП на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. (чл. 222 от ЗЗП).

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Етикети

имена (151) Ски (140) уеб камери (128) Право (121) документи (111) Grand Tour (102) video (100) Ski (97) webcams (93) skiing weather (83) ski resort information (82) банки (66) ски курорти (60) Маркетинг (45) Рила (40) snow reports (37) икономика (35) София (34) Боровец (33) Borovets (27) Родопи (27) история (27) Банско (26) Пампорово (23) проекти (23) здраве (21) интернет (21) планини (21) смях (21) екипировка (20) карта (20) Pamporovo (19) Rila (19) Time (19) health (19) море (19) Bansko (17) лифт (17) resort information (16) eco (15) раница (15) цени (15) язовир (15) Стара Планина (14) връзки (14) деца (14) пътувания (14) хижа (14) Marketing (13) bike (13) Витоша (13) Пирин (13) snow forecast (12) буква С (12) данъци (12) лавини (12) магазини (12) Алеко (11) буква В (11) буква М (11) freeskiing (10) Маршрути (10) буква А (10) ski abroad (9) Пловдив (9) буква Д (9) отбрана (9) празник (9) първа помощ (9) ски чужбина (9) термини (9) map ski area (8) буква Б (8) буква К (8) календар (8) old applications (7) Чепеларе (7) архитектура (7) буква Г (7) буква Н (7) поддръжка на ски (7) сняг (7) футбол (7) буква Е (6) буква Л (6) буква П (6) буква Т (6) видео (6) годишнини (6) град (6) именни дни (6) къщи (6) трафик (6) хидро (6) Rodopy (5) Skype (5) Sofia (5) YouTube (5) vlog (5) буква И (5) буква Х (5) влог (5) кино (5) литература (5) очила (5) село (5) снимка (5) спорт (5) EU projects (4) Ski Bindings (4) boots (4) gsm (4) smart phone (4) Нотариус (4) буква З (4) буква Ф (4) енергетика (4) ски учител (4) слама (4) състезание (4) туризъм (4) упражнения (4) Aleko (3) Maliovitsa (3) Physics (3) Tyrolia (3) brand (3) climb (3) mass (3) sexy (3) shoe size (3) Безбог (3) Мальовица (3) Узана (3) автомобил (3) безопастност (3) буква Ц (3) буква Ш (3) влак (3) времето в момента (3) докторантури (3) недвижими имоти (3) поща (3) пропаганда (3) пълномощно (3) статистика (3) строителство (3) теснолинейка (3) DIN (2) NASA (2) Release Setting (2) Rossignol (2) Vitosha (2) clothes sizes (2) file hosting (2) franchaise (2) relativity (2) replace (2) search (2) БАССЕС (2) Благоевград (2) Добринище (2) Здравец (2) Лале (2) Мусала (2) Осогово (2) Средна гора (2) бедствие (2) буква Ж (2) буква Й (2) буква О (2) буква У (2) буква Ч (2) буква Щ (2) буква Я (2) геометрия (2) гора (2) еко (2) екология (2) електроенергия (2) космос (2) магистрала (2) местност (2) очи (2) парк (2) плакат (2) планиране (2) световно (2) технологии (2) упътвания (2) явление (2) F1 (1) FIS (1) Fieberbrunn (1) Hamlet (1) Hopfgarten (1) Kirchberg (1) Macedonia (1) Norway (1) Reit im Winkl (1) Scheffau (1) Shakespeare (1) Solomon (1) St Johann (1) Söll (1) Tirol (1) Walchsee (1) Zahmer Kaiser (1) apple (1) drone (1) h Pleven (1) hypnosis (1) ibooks (1) ipad (1) iphone (1) ipod (1) mathematic (1) skate (1) tablet (1) telemark (1) trekking (1) Бачево (1) Беклемето (1) Бяла Черква (1) ВЕИ (1) Вежен (1) Ветровал (1) Гела (1) Горна Оряховица (1) Добрила (1) Информация за фирми (1) Камчатка (1) Карлово (1) Картала (1) Кицбюел (1) Ком (1) Копривки (1) Копривщица (1) Леденото езеро (1) Мерцедес (1) Михаел Шумахер (1) Норвегия (1) Офелиите (1) Панагюрище (1) Предела (1) Румъния (1) Русия (1) САЩ (1) Самоков (1) Студенец (1) Формула 1 (1) Църна Могила (1) Черни Връх (1) Япония (1) автомати (1) биатлон (1) био (1) буква Р (1) буква Ъ (1) буква Ь (1) буква Ю (1) великия пост (1) гра (1) градоустройство (1) дрехи (1) дърво (1) запалка (1) култура (1) ландшафт (1) математика (1) мода (1) музей (1) мъдрости (1) олимпиада (1) поддръжка (1) потребители (1) програма (1) реклама (1) синя зона (1) фото (1) х. Дерменка (1) храна (1)