ЦЕЛОДНЕВНА ДЕТСКА ГРАДИНА № № „”
Р-Н””, ГР.СОФИЯ
Утвърдил:
Директор:
/ /
Правилник за дейността
За учебната 2014/2015 г.
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1(1).Правилникът за организиране дейността на ЦДГ№№ е разработен на основание Правилника за прилагане на Закона за народната просвета от 1999г.,изм.и доп.бр.33 от 2003г. и бр.7 от 2009г. в ДВ,чл.181 от КТ,съобразен е със съществуващите нормативни документи,имащи задължителен характер за средното образование,в частност за детските градини/Закон за народната просвета,Кодекс на труда,Закон за защита правата на детето,Етичен кодекс за работа с деца и др./,с насоките на МОН за организиране на работата в детското заведение,с опита и утвърдените традиции в ЦДГ № №.
(2) Този Правилник е съгласуван с длъжностните характеристики на съответната длъжност,с Правилника за вътрешния трудов ред,Плана за квалификация на учителите,Правилника за безопасни условия на възпитание,обучение и труд,Противопожарната наредба,Годишния план и Стратегията за развитие на детското заведение за следващите три години .
Чл.2 Настоящият Правилник урежда организацията,функциите и управлението на детското заведение.
Чл.3 Правилникът определя структурата и функциите на ръководство и управление на детското заведение ,организацията на труда-права и задължения на педагогическия ,медицинския,административно-помощен персонал и на родителите.
Чл.4 Този Правилник конкретизира изискванията за организацията на възпитателно-образователната работа,етичните норми на взаимоотношения между всички участници във възпитателно-образователния процес(учител-родител-дете-помощен персонал),медицинско обслужване,хранене,хигиена,безопасни условия на възпитание,обучение и труд,опазване на материалната база,прием на деца,заплащане на таксите.
Чл.5 Правилникът осигурява създаване на необходимите условия и предпоставки за реализиране на основните цели и задачи на ВОП,конкретно за условията на детското заведение,произтичащи от ЗНП,ППЗНП,и ДОИ,условия за физическо,духовно нравствено и социално развитие на детето,гарантиране на неговите права,свобода и сигурност,достойнство и уважение,възпитаване в дух на мир и толерантност,осигуряване на здравословен начин на живот,приобщаване към българските традиции,култура и общочовешки ценности.
Чл.6 Правилникът за организиране на дейността обслужва всички участници във предучилищното възпитание-работещите в ЦДГ№№, децата и родителите им и в този смисъл има статут на документ със задължителен характер.
Глава втора.
ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО
Чл.7(1) ЦДГ № № е подготвителна институция в системата на народната просвета, в която се отглеждат, възпитават и обучават деца на възраст от 3 години до постъпването им в първи клас; създава условия за нормалното физическо и психическо развитие на децата.
(2) ЦДГ №№ е общинска собственост, с местно значение и утвърден авторитет,
финансира се от общинския бюджет , като за момента директорът е третостепенен
разпоредител с бюджетните средства и ползва имот, който е публична общинска
собственост.
(3) В ЦДГ №№ се отглеждат деца от район «Оборище»,но в него могат да се
отглеждат, възпитават и обучават и деца от други райони.
(4) ЦДГ №№ е юридическо лице и има:
- Наименование, символ, седалище и официален адрес
- Собствен кръгъл печат
- Банкова сметка
- Данъчен номер
- Шифър по Булстат
(5) ЦДГ №№ има право да извършва:
- Дейности извън държавните образователни изисквания
- Да определя вътрешната си организация
- Да избира начина на приемане на децата в съответствие със съществуващите нормативни актове
- Да определя организацията, методиката и средствата на възпитание и обучение
- Да издава документ за завършена подготвителна група
(6) Носи отговорност за:
- изпълнението на ДОИ за ПВП и осигурява готовност на децата за училище.
- създаването на условия за опазването на живота и укрепване здравето на
децата по време на престоя им в детската градина,
- законосъобразното изразходване на бюджетните средства и опазването
на материално-техническата база.
- извършването на дейности и прояви, които противоречат на законите в
страната, ограничават правата и свободите на личността или нарушават
ВОП.
Чл.8. ЦДГ №№ е специално строена сграда, в която има 4 групи. Неразделна част от ЦДГ № № е и филиал с 1 група.
Чл.9. В група могат да се приемат до 2 деца със специални образователни потребности.
Чл.10. Подготовката на децата две година преди постъпването им в първи клас е задължителна и се извършва в подготвителни групи към детското заведение. На децата, завършили подготвителна група се издава удостоверение за училищната им готовност. Децата от подготвителните групи се преместват от една градина в друга с удостоверение за преместване, издадено от директора.
Чл.11. В детското заведение официален език е българският. Деца, на които българският език не е майчин, могат да го изучават чрез ДОИ за ПВП. Светското образование не допуска налагането на идеологически и религиозни доктрини на децата, както и дискриминация на основата на пол, народност, етническа принадлежност и религия.
Чл.12. Детското заведение се ръководи от директор.
Раздел I. Приемане и отписване на децата. Такси.
1. Приемане и отписване на деца
Чл.13.Приемането на децата в ЦДГ № № се извършва чрез стриктно спазване на Правилата за приемане на деца в общинските обединени детски заведения и целодневни детски градини на територията на Столична община, приети с Решение № 158 по Протокол № 35 от 12.03.2009 г. Правилата определят както следва :
Раздел I. Общи положения
1.1. С тези правила се определя редът и условията за прием на деца в общинските
обединени детски заведения /ОДЗ/ и целодневни детски градини /ЦДГ/ на територията
на Столична община.
1.2. Детските ясли са организационно обособени структури, в които медицински и други специалисти осъществяват отглеждане , възпитание и обучение на деца от 3месечна до 3-годишна възраст.
1.3. Детските градини са подготвителни институции в системата на народната
просвета, в които се отглеждат, възпитават и обучават деца от 3-годишна възраст до
постъпването им в първи клас. В целодневните и седмичните детски градини могат да
се откриват яслени групи за деца от 10 месеца до 3 години. Детски градини с яслени
групи са обединени детски заведения /ОДЗ/.
Съгласно чл. 20, ал. 1 от Закона за народната просвета подготовката на децата за училище е задължителна две година преди постъпването им в първи клас.
- Настоящите Правила за приемане на деца в общински ОДЗ и ЦДГ на територията на Столична община обхващат целия процес по регистриране, кандидатстване, класиране, записване, преместване и отписване на деца от ОДЗ и ЦДГ на територията на Столична община.
- Свободните места за всяка възрастова група се обявяват от директорите на съответното ОДЗ и ЦДГ.
Раздел II. Процедури
2.1. Регистриране и кандидатстване
2.1.1. Всички деца, кандидатстващи за приемане в общински ОДЗ и ЦДГ на територията на Столична община се регистрират в Информационната система за обслужване на детските градини /ИСОДГ/.
2.1.2. Регистрирането и кандидатстването могат да се извършват по електронен път или на място в ОДЗ и ЦДГ.
Ако регистрирането се извършва по електронен път, родителят /настойникът/ предварително се запознава с процедурата по регистриране директно в сайта на ИСОДГ на адрес kg.sofia.bg
В случай, че родителите /настойниците/ се регистрират на място в ОДЗ и ЦДГ, е задължително да попълнят писмено заявление с всички данни, необходими за регистрирането и кандидатстването в ИСОДГ. Данните се въвеждат в електронната система от директора на ОДЗ или ЦДГ в същия ден.
Изборът на начина на регистриране и кандидатстване се прави от родителя /настойника/ на детето, който носи отговорност за коректността на подадената информация.
- Кандидатстването на деца, родени след 31.12.2009г. се осъществява по график, определен от Дирекция „Образование" и дирекция „Здравеопазване” и публикуван в сайта на ИСОДГ, най-малко един месец преди извършване на класирането.
- В процеса на кандидатстване е възможно допълване на профила на всяко дете, добавяне и преподреждане на желанията на родителите /настойниците/ за определени ОДЗ и ЦДГ директно в ИСОДГ или чрез допълнително заявление до директора на ОДЗ или ЦДГ.
2.2. Класиране
- Класирането се извършва по график, който се определя от Дирекция „Образование".и дирекция”Здравеопазване”. Същият се публикува на сайта на ИСОДГ и се обявява на видно място в детските заведения от директора на ОДЗ или ЦДГ.
- Класирането се извършва от ИСОДГ съобразно подадената от родителите /настойниците/ информация за наличие на предимства, посочени в Раздел III, т. 3.1. от настоящите Правила и допълнителни критерии, приети от Педагогическия съвет на съответното ОДЗ и ЦДГ.
- Директорите на СДЯ,ОДЗ и ЦДГ своевременно актуализират броя на свободните места.Класирането се извършва за всички обявени свободни места.Децата със специални образователни потребности и/или хронични заболявания, както и тези със заболявания с решение на ЛКК или ТЕЛК се приемат на място в ОДЗ и ЦДГ съгласно действащата нормативна уредба.
- Децата със специални образователни потребности и/или хронични заболявания, както и тези със заболявания с решение на ЛКК или ТЕЛК се приемат на място в ОДЗ и ЦДГ съгласно действащата нормативна уредба .
- Децата,записани по т.2.2.4. се отразяват в ИСОДЗ от директорите на детските заведения и броят им се публикува за всяка група и всяко СДЯ,ОДЗ и ЦДГ .
- Близнаци се класират заедно, ако поне един от тях е класиран .
- Децата се класират и записват в група с по-голяма възраст на децата ,когато има обявени свободни места и няма чакащи за прием деца от съответната възрастова група.Информация за тези места и групите ,за които се кандидатства се обявява от директорите на ОДЗ и ЦДГ ,а класирането се извършва от ИСОДЗ с разрешение и по ред,определен от Дирекция”Образование” при Столична община.
- В едно ОДЗ и ЦДГ, за групите с прием от месец септември с предимство по социални критерии могат да бъдат класирани не повече от 40 % деца от общия брой свободни места.
- Класирането се извършва отделно за всяка възрастова група за всяко ОДЗ и ЦДГ чрез информационната система .
- Класирането се извършва по реда на желанията на родителите /настойниците/ за съответните ОДЗ и ЦДГ.
- Класирането на деца за прием в специални детски градини и специални групи /112 Специална детска градина за деца с увреждания - район „Витоша", Логопедична детска градина № 134, ЦДГ № 124 със специална група /деца, болни от диабет/ -район „Красно село", Целодневна детска градина № 56 с логопедични групи - район „Лозенец", ЦДГ № 17 и ОДЗ № 59 със специални групи - район „Младост", ОДЗ № 61 със специална група - район „Слатина", ЦДГ № 13 със специални групи - район „Люлин", ОДЗ № 25 със специална група - район „Банкя"/ се извършва от специализирана комисия. Информация за класираните деца се подава от директора на ОДЗ или ЦДГ в ИСОДГ.
- Информация за всяко класиране се изпраща в електронна поща до родителите /настойниците/, публикува се в ИСОДГ и се изнася в списъци пред ОДЗ и ЦДГ. Отговорност на родителите /настойниците/ е да следят информацията за класиранията и да спазват сроковете за записване.
2.2.13.Преди всяко класиране родителите /настойниците/ имат възможност да
пренареждат или добавят нови желания за определени ОДЗ и ЦДГ.
2.3. Записване
2.3.1. Родителите /настойниците/ или упълномощени от тях лица могат да запишат всяко класирано дете на място в ОДЗ или ЦДГ в рамките на установения срок за записване.
През първото тримесечие на всяка календарна година Дирекция „Образование” и Дирекция „Здравеопазване” към Столична община изготвят и публикуват в ИСОДЗ график на основните събития и срокове по процедурите на класиране и запиосване за съответната година за СДЯ,ОДЗ и ЦДГ.
2.3.2. При записване родителят /настойникът/ представя следните задължителни документи:
- попълнено заявление по образец /предоставя се от директора на ОДЗ или ЦДГ/
В заявлението задължително се изписват трите имена на детето, ЕГН, постоянен адрес на родителите /настойниците/ и телефон за връзка. Представят се оригинали на удостоверението за раждане на детето и лични карти на родителите /настойниците/, като ксерокопията остават в детското заведение.
Заявление, в което не се съдържат тези данни, се приема след попълването им и представянето на необходимите документи.
- Официален документ от работодател, удостоверяващ, че родителят /настойникът/ работи, който съдържа: изх. №, мокър печат с подпис и ЕИК на работодателя
- За самоосигуряващи се родители - копие от документите,удостоверяващи внесените осигурителни вноски.
2.3.3.При записване родителят/настойникът/ се запознава срещу подпис с Правилника за дейността на ЦДГ,както и със списъка на медицински изследвания и документи, които трябжа да представи при постъпване на детето в ЦДГ
2.3.4. Директорът на ОДЗ или ЦДГ, или упълномощено със Заповед от него лице, извършва проверка на задължителните документи и на документите, удостоверяващи наличие на предимства, посочени в Раздел III, т. 3.1. от настоящите Правила и ако те отговарят на декларираните условия, записва детето. Всяко записано дете се отразява от директора на ОДЗ или ЦДГ, или упълномощеното от него лице в ИСОДЗ до изтичане на срока на записване за съответното класиране
- Ако се установи, че родителят /настойникът/ е използвал критерии, които са дали предимство на детето и за които не представи съответния документ, получава отказ за записване и може да кандидатства отново по общия ред за следващо класиране
- При класиране от ИСОДЗ на дете на обявено свободно място, директорът на ЦДГ няма право да откаже записване освен в случаите на т.2.3.5,както и на дете със специални образователни потребности за ОДЗ и ЦДГ,незаявено в ИСОДЗ от родителя преди извършване на класиране или с писмено разрешение на Дирекция”Здравеопазване” за места в СДЯ и Дирекция „Образование”.
- При постъпване на детето в ОДЗ или ЦДГ, родителят /настойникът/ трябва да представи медицинските документи, посочени в чл. 4, ал.2 от Наредба № 3/5.02.2007 г. за здравните изисквания към детските градини и други допълнителни документи, определени от директора на ОДЗ или ЦДГ.
- При постъпване в ОДЗ или ЦДГ всички останали кандидатури на детето отпадат от ИСОДГ и то не подлежи на по-нататъшно класиране за съответната година.
2.4. Преместване
- Преместване на дете от едно детско заведение в друго може да се осъществи при наличие на свободно място по реда на класиране и записване, посочен в т. 2.2. и т.2.3 от настоящите Правила.
- Директорите на ОДЗ и ЦДГ могат да извършват преместване на деца между две детски заведения при подадени писмени заявления на родителя /настойника/ и на двете деца. Преместването се отразява от директорите на ОДЗ и ЦДГ в ИСОДГ.
2.5. Отписване
2.5.1. Децата се отписват от ОДЗ или ЦДГ по желание на родителите /настойниците/.
2.5.2. Отписването задължително се отразява от директора на ОДЗ или ЦДГ в Информационната система за обслужване на детските градини.
2.5.3.При класиране и записване на дете в група с прием от месец септември, което посещава друго ОДЗ или ЦДГ към момента на записване, детето се отписва от посещаваното детско заведение кън датата на постъпване в новото ОДЗ или ЦДГ през месец септември и при представени документи за липса на финансови задължения към посещаваното ОДЗ или ЦДГ.
Раздел III. Критерии
3.1. В обединените детски заведения /ОДЗ/ и целодневните детски градини /ЦДГ/ с предимство преди всички останали кандидатстващи деца се приемат деца, които отговарят на следните критерии:
№ Общи критерии Необходими документи
- Постоянен или настоящ адрес Лична карта/за постоянен адрес/или
на територията на Столична -Удостоверение от съответната
община на поне единия от родителите
/настойниците/3 т. общинска администрация /за
настоящ адрес/;
2. Работещ родител /или в отпуск Служебна бележка от работодателя,
по майчинство/, който е социално която съдържа изх. №, мокър печат с
осигурен - по 1 т. за родител подпис и ЕИК на работодателя
За самоосигуряващи се родители -копие от документите , удостоверяващи внесените осигурителни вноски
За отпуск по майчинство - служебна бележка, че родителят е в отпуск по майчинство
3. Родител, който е редовен студент Служебна бележка от акредитиран
във ВУЗ на територията на ВУЗ на територията на Столична
Столична община - по 1 т. за община
родител
4. Детето има поне един родител Служебна бележка от детското
/настойник или баба/дядо, които работят в общински заведение и удостоверение за раждане
на съответния родител/настойник за доказване на
родствената връзка с кандидатстващото дете
ЦДГ/ОДЗ или детска ясла на територията на Столична
община най-малко 6месеца преди заявяване на
предимството в ИСОДГ - 3 т.
5. Детето посещава самостоятелна Служебна бележка от съответната
общинска детска ясла на детска ясла
територията на Столична община най-малко 6 месеца преди записване - 1 т.
Социални критерии Необходими документи
6. Деца-сираци - 6 т. Акт за смърт на родителите и
Удостоверение за раждане на детето
7.
Деца-полусираци -3т.
Акт за смърт на родителите и
Удостоверение за раждане на детето
8. Деца, на които поне един член на Решение на ТЕЛК
семейството е с трайно намалена
работоспособност
от 71 % до 100% - 3 т.
9. Дете на неизвестен родител или Удостоверение за раждане на детето
с родител с отнети родителски п рава -3т. или Съдебно решение
10. Дете, настанено за отглеждане в Съдебно решение или писмо от
приемно семействоилисемейство съответната Дирекция „Социално
на роднини и близки по чл. 26 от подпомагане"
Закона за закрила на детето - 3 т.
11. Деца в риск, съгласно Писмо от „Отдел за закрила на
определението по §1,т.11букви детето" към Дирекция „Социално
„б" и „в" от Закона за закрила на подпомагане"
детето - 3 т.
12. Деца от многодетни семейства Удостоверения за раждане на децата
с три и повече деца от едно
домакинство - 2 т.
13. Деца-близнаци - 2 т. Удостоверения за раждане на децата
3.2. Всяко дете получава допълнителни точки по реда на посочените от родителя
/настойника/ ОДЗ и ЦДГ, за които кандидатства:
- за детското заведение по първо желание - 3 т.
- за детското заведение по второ желание - 2 т.
- за детското заведение по трето желание - 1 т.
- Всяко ОДЗ и ЦДГ, на основание чл. 25, ал.2, т.6 и чл. 150, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, по решение на Педагогическия съвет приема допълнителните критерии за прием на деца. В заседанията на Педагогическия съвет могат да участват представители на родителските настоятелства. Приетите критерии се съгласуват с Дирекция „Образование" на Столична община.
- Допълнителните критерии, приети от Педагогическия съвет на съответното ОДЗ и ЦДГ и необходимите за тях документи за доказването им се обявяват всяка календарна година в рамките на не по-малко от 7 дни преди първото обявяване на свободните места за прием от месец септември през съответната година , както следва:
- от директора на ОДЗ или ЦДГ на видно място в детското заведение
- в профила на всяко ОДЗ и ЦДГ в ИСОДГ
Класирането на деца по допълнителни критерии се извършва чрез ИСОДЗ.
3.5. В случаите, когато за едно и също детско заведение броят на кандидатстващите деца, отговарящи на еднакви условия-с равен брой точки , е по-голям от броя на свободните места, се прилага процедура по генериране и присъждане на случайни числа
Раздел IV. Контрол
4.1. Контрол по спазване на реда за приемане на деца в общинските обединени детски заведения и целодневни детски градини на територията на Столична община се осъществява от Дирекция „Образование" с участието на представители от работната група, създадена със Заповед № РД 09-01-163/05.04.2011 година на кмета на Столична община.
Настоящите Правила за приемане на деца в общинските обединени детски заведения и целодневни детски градини на територията на Столична община са разработени на основание чл. 17, ал. 1, т. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 25, ал. 2, т.6 и чл. 150, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за народната просвета и са в съответствие с действащото българско законодателство.
Тези Правила могат да бъдат изменяни или допълвани с решение на Столичния общински съвет.
Допълнителни критерии за прием на децата в ЦДГ № № :
-Детето има брат/сестра, които са записани в детската градина и не тръгват на училище от м.септември
-Детето има поне един родител, който работи на трудов договор в общинските училища най-малко 6 месеца преди класиране и не е в период на предизвестие.
-Семейството живее на територията на административния район на ДГ/”Оборище”/
-Детето има поне един родител,чиято месторабота е в административния район на ДГ
Допълнителните критерии са определени по решение на Педагогическия съвет съгласно чл.3.3 от Правилата за прием,утвърдени от Столичния общински съвет.Всеки допълнителен критерий дава по една подточка за вторично подреждане в рамките на групи от кандидатури с равен брой точки по критериите от чл.3.1 и чл.3.2 от Правилата за прием.При равен брой подточки се прилага третично подреждане по входящ номер, заявен чрез ИСОДГ след първоначалното класиране.
Чл.14. За останалите възрастови групи регистриране, класиране и записване става през цялата година , при обявяване на свободни места от детската градина. Класирането се извършва по реда на подадената регистрация в ЦДГ № №.
Чл.15. Деца, навършили 6-годишна възраст и не посещавали до този момент детска градина, се насочват в подготвителни групи към училищата. Подготовката на децата за училище една година преди постъпването им в първи клас е задължителна от уч.2003/2004 г. и се извършва в подготвителни групи /IV група/ към ЦДГ №№. В подготвителните групи се допуска отсъствие само по уважителни причини /болест/. Преместването на децата от подготвителните групи от една детска градина в друга става с удостоверение, а за записването им в училище се издава удостоверение за училищна готовност. Удостоверенията се издават от Директора на ЦДГ №№. Децата се обучават по утвърдена от МОН програма; учебните книжки за тези деца се осигуряват безплатно от МОН.
Родителите на децата от трета група до 31.05. задължително подават заявление за
постъпване в подготвителна група, ако децата им ще останат в подготвителната група
към детското заведение.
Чл.16. Децата в групите се разпределят по възрастов признак и при зачитане по
възможност желанието на родителите.
2.Такси
Чл.17. Родителите на децата заплащат ежемесечна такса, в размер на 60.00 лв., чиито размер е определен с Наредба за oпределяне и администриране на местни данъци и цени на услуги,предоставяни от Столична община с Решение № 894 на СОС по Протокол № 93/23.11 2006г.; Изменение и допълнение с Решение № 1025 по Протокол № 95/18.12.2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.; Изм.и доп. с Решение№26 по Протокол №56 от 28.01.2010г.
Чл.18. Отговорност за точното нанасяне на присъствените дни, трите имена на детето и преференциите, които ползват при заплащане на такса носят учителите по групи. С подписа си във формуляра към таксовата книга, която е в електронен вариант до първо число на месеца, те удостоверяват това.
Чл.19. Изчисляването на таксите се извършва от ЗАС с помощта на програмен продукт „Партньори" изработена от фирма „Меримакси"
Чл.20. Такси се събират от трето до десето число на месеца - сутрин от 8:00 до 9:15 часа от ЗАС на детското заведение в кабинета на мед.специалист .
- Таксите се внасят по сметка на Столична община.
- След изтичането на определения срок се изготвя справка за събраните такси.
Чл.21.След десето число се начисляват лихви според закона.
Чл. 22. (1) Не се заплаща такса за:
1. деца, чиито родител/родители са с над 71 на сто трайно намалена
работоспособност, деца пълни сираци, децата на загинал/и родител при производствени
аварии, природни бедствия или при изпълнение на служебен дълг;
2. деца с медицинска експертиза за 50 и над 50 на сто намалени възможности за
социална адаптация, издадена съгласно Наредба за медицинската експертиза на
работоспособността, приета с ПМС № 99 от 31.05 2005 г. Освобождаването от
заплащане се извършва въз основа на подадена молба от единия от родителите или
настойника и медицинска експертиза, издадена на основание и по реда, предвиден в
наредбата;
3. третото и следващи деца на многодетни родители.
Чл. 23. (1) В детската градина посещението на децата може да бъде прекъсвано и подновявано по всяко време с предварително писмено уведомяване от родителите /настойниците в рамките на 30 работни дни от 15.09 на текущата година до 31.05. на следващата година. За времето, през което детето не е посещавало детска градина не се заплаща такса. В подготвителните групи се допуска отсъствие само по уважителни причини . „Уважителни причини” за отсъствие от Подготвителна група са налице:
а) ако за отсъствията е представена медицинска бележка, документ от спортния клуб, в който детето членува, документ от ръководител на танцова, музикална или друг вид художествено-артистична формация/група, в която детето участва. Бележката трябва да бъде представена преди начисляването на таксата – т.е до 9.00ч. на последно число на месеца, за който се отнася;
б) ако отсъствията / с уведомление по домашни причини от родителя/ са до 10 дни за периода 15 септември – 31 май;
в) ако отсъствията са за периода 1 юни – 14 септември.“
(2) (изм. и доп. с Решение № 249 по Протокол № 105 от 12.04.2007 г.)Не се заплаща такса за времето, в което детската градина или отделна група в нея не работи, поради аварии, ремонти, карантини и други обективни причини включително времето от 01 юни до 31 август, когато в ЦДГ № № се провеждат санитарно-хигиенни дейности,както и ваканциите,определени със заповед на министъра на Министерството на образованието,младежта и науката за съответната учебна година. Родителят/настойникът подава заявление за времето, през което детето ще посещава детското заведение и заплаща такса за заявените дни.
(З).Не се заплаща такса при отсъствие на дете поради заболяване, удостоверено с медицински документ.
(4)(изм. и доп. с Решение № 249 по Протокол № 105 от 12.04.2007 г.) Месечната такса намалена при условията на ал. 1 не може да бъде по-ниска от 50 на сто от размера, определен с настоящата наредба и има характер на абонамент.
(5) Дните, през които детето е отсъствало поради заболяване при условията на ал.З не се включват в базата за изчисляване на дължимата месечна такса по ал.4
Чл. 24. (1) Таксата се заплаща с 50 на сто намаление за:
- деца с един родител;
- деца, чиито родител отбива военна служба;
- деца, единият от родителите на които е редовен студент или редовен докторант.
(2).За деца на многодетни родители таксата се заплаща с 50 на сто намаление за
първото и със 75 на сто за второто дете.
- Когато две деца от едно семейство са приети в едно или в различни детски заведения, таксата за второто дете се заплаща с 50 на сто намаление.
- (изм. и доп. с Решение № 249 по Протокол № 105 от 12.04.2007 г.) ;изм.с Решение № 25 по Протокол №56 от 28.01.2010г.)Разпоредбите на л. 1 и ал. 3 , както и ал. 1 и ал. 2 могат да се прилагат едновременно.
Чл.25.(1) При ползване на преференциите по чл. 39 и чл. 41 родителите/настойниците подават декларация до директора на заведението, придружена с необходимите документи. Когато в детското заведение са приети близнаци поредността им се определя с копие от акт за раждане и издадено
от отдел"Гражданско състояние" на общината по месторождение на децата.
(2) В случаите по чл.41, ал.1, т.1, когато бащата е неизвестен, към
документите по ал.1 се прилага дубликат на акта за раждане, издаден в едномесечен
срок от датата на подаване на документите.
(3) Освобождаването от такса или заплащането в намален размер започва от
началото на месеца, следващ месеца на подаване на документите по ал.1
-За родители ,които не заплащат дължимите такси се прилага процедура за събиране на дължимото публично вземане ,приета от СОС
- Директора на съответното детско заведение изпраща „Покана за доброволно плащане” до родителя/настойника.Поканата трябва да бъде връчена на родителя наръка срещу подпис или по пощата с обратна разписка.
- След изтичане на указания срок в поканата и установяване,че таксата не е платена,директорът на детското заведение съставя „Констативен акт”.Директорът на детското заведение с докладна до кмета на района изпраща оригиналите „Покана” и „Констативен акт”.
- Районната администрация окомплектова и изпраща събраните докладни до кмета на Столична община за изготвяне на акт по реда на чл.9”Б” от ЗМДТ.
- Несъбраните суми ще бъдат принудително събрани от публични изпълнители при Национална агенция по приходите,съгласно чл.163,ал.3 от ДОПК.
Чл.26. Децата се отписват от детското заведение със заявление от родителите до директора, след заплащане на дължимите такси при :
-при постъпването им в първи клас за всички деца на 7 години, навършени в съответната календарна година. Деца навършили 6 години, могат да постъпят в първи клас по преценка на родителите или настойниците им, ако физическото и умственото им развитие позволява това - като задължително трябва да са посещавали подготвителна група в детското заведение преди постъпването в първи клас. За деца, които следва да постъпят в първи клас, но здравословното им състояние не позволява това, училищното обучение се отлага за една учебна година по предложение на екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието.
-по желание на родителите изразено писмено
Чл.27. Децата от подготвителните групи могат да посещават ЦДГ №№ до записването им в училище.
ЕЖЕДНЕВЕН ПРИЕМ. ХРАНЕНЕ. ДЕТСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
1. Ежедневен прием
Чл.28.Организацията на престоя на децата е съобразена с изискванията за безопасни условия на отглеждането,възпитанието и обучениетоим,както и със спецификата на детската градина.
Работното време на детското заведение е от 7.00 ч. до 19,00ч. В 7,00ч. децата се поемат от дежурната учителка и мед.специалист. Учителката от филиала поема отговорността за завеждането на децата в групата им .
Чл.29. До 7.30 ч. децата се приемат в дежурна групa. Ако има карантина в някоя група, децата от тази група се приемат на втория етаж и се наблюдават от мед.специалист. Децата от филиала също се приемат в централата и се предават на учителката след 7.30 ч. В 7.30 ч. децата се разпределят по групите си задължително придружени от учителките от I смяна.
Карантинни групи не се сливат и не се смесват със здрави и контактни деца.
Чл.30. Децата се приемат сутрин до 9.00 ч.Ако родителят не доведе детето си в уговорения ден или срок след 9.00 ч..поема своето задължение и отговорност да заплати таксата за присъствие на детето.
-По изключение ,родителите могат да водят децата си и след определеното време ,като предварително уведомяват за това учителките по групи и/или мед. специалист на ЦДГ.
-при приема помага и салонната леля
Чл.31.След 9.15ч.детската градина се затваря,за да се осигури безопасността на децата и сградата.
Чл.32.Сутрешният прием от учителя и предаване на децата на родителите се осъществява в двора на детската градина при подходяща температура и сухо време през всички сезони на годината или о т централния вход на ЦДГ№№ и филиала..През летния период дневният режим на децата се осъществява изцяло навън,съобразно подходящи за това атмосферни условия.Контрол по изпълнението се осъществява от мед.специалист.
Чл.33.При прием и при предаване на децата не се разрешава на родителите въвеждането в двора на детската градина на домашни любимци(кучета и др.)
Чл.34.Децата се предават на и от учителя в добър външен вид.
Чл.35.След предаване на детето от учителя на родител,родителят е задължен да напусне детската градина и дворното пространство.Не се допуска застояване на родител и дете или група от родители и деца на площадките и зелените площи на двора на детската градина с оглед безопасността на останалите деца ,опазване на зелените насаждения,дворните съоръжения,уреди и пособия за игра и отдих.
Чл.36. Не се допуска предаване на дете на родител в нетрезво състояние.
Чл.37 .Не се допуска внасянето и използването от децата на мобилен телефон.
Чл.38. Учителите приемат и предават деца единствено от и на родителите.Не се допуска предаване на деца на по-големи братя ,сестри,роднини и познати ,освен при наличие на писмена молба от съответния родител ,оформена като декларация ,с всички данни на родителя и на този ,който ще вземе детето от детската градина.
Телефон за връзка :
983 32 75 за централа и 983 37 84 за филиал
Чл.39. Новоприетите деца могат да бъдат взимани на обяд по преценка на родителите и учителите с оглед безболезнената им адаптация.
Чл.40. При намаляване броя на децата в отделна група под норматива /12 деца/ и при производствена необходимост /ваканции, дни за отработване и др./ се сформират сборни групи. През летния период и по време на ваканциите децата също се разпределят в сборни групи.
Чл.41.След обяд децата се предават на родителите от 16:30ч. до 19:00ч. Родителите нямат право да закъсняват.
Чл.42.Децата от подготвителна група се изпращат от 17.00 ч. до 19.00 ч.
(1) Деца,предадени на родителите след приключване на работното време на детското
заведение се водят на отчет.
(2)При два случая на закъснение следва предупреждение и разговор с директора.
2. Хранене
Чл.43. Наличието и изразходването на продуктите се обработват от програмен продукт „" на фирма „",с която ЦДГ № № е сключила договор.
Чл.44.Храната се подготвя според изискванията на системата ХАСЕП и рационалното хранене по рецептурник ,одобрен от МНЗ,съгласно Наредба№6 от 10.08.2011г.за здравословно хранене на децата от 3 до 7 годишна възраст и Наредба №9 от 16.09.2011г
Чл.45.Месечното меню се изработва от комисия в състав: мед.специалист, ЗАС, готвач и се утвърждава от директора.
(1) Менюто се предоставя на вниманието на родителите на входа на детската градина за цялата седмица.
(2) Менюто е задължително за изпълнение. Подмяна се допуска само след съгласуване с директора.
Чл.46.Продуктите се получават ежедневно от склада на обяд от 13,00 до 13,30ч от комисия: готвач, ЗАС, мед.специалист. Отговорност за количеството, качеството и влагането на продуктите носи готвачът. Контролът за качеството и количеството на храната се осъществява от директора и мед.специалист на детското заведение и ЗАС.
- Количеството на продуктите се определя от мед.специалист и готвача в ежедневно искане, а требвателния лист се изработва от ЗАС и се представя на Директора до 11:00 ч.
- Раздаването на храната става според записаната бройка в заповедната книга за храна, в която учителите и мед.специалист нанасят срещу подпис броя на децата за деня до 9:30 ч.
- Право на безплатна храна на основание Наредба №2/18.02.08г. на МОН и КТД/01.07.2014 г. имат помощния персонал,при възможност и пед.персонал,който работи първа смяна..
- Готвачът разпределя всичката налична храна.
- От храната ежедневно се заделят проби ,които се съхраняват при температура от 0 до 4 градуса С в продължение на 48 часа /за празнични дни -72 часа/Проби се оставят и от торти,донесени от родители за рождени дни с придружаващите ги сертификати.
-Храната в групите се разпределя на децата без остатък от помощник-възпитателите под контрола на учителя.
-Мед.специалист и учителите ежедневно контролират консумирането на храната от децата .
Чл.47.Децата се хранят три пъти дневно,с включена плодова закуска в 10.00ч.
- По време на хранене се ползват без спестяване необходимите съдове и прибори, като според възрастта на децата се включват постепенно вилица и нож.
(2) Учителят, мед.специалист и пом. възпитателят поставят изисквания за културно хранене и дават модел за подражание чрез поведението си.
(3) Според възрастта се спазват и изискванията за самообслужване.
(4) Закуската на закъсняло дете се пази до 9:00 ч., обяда на неявило се дете
се разпределя на желаещите деца. Деца, доведени в детското заведение след 9:00 ч.
трябва да са закусили в къщи. Храна за вкъщи не се разрешава
Чл.48. В случай,че дете е закусвало у дома или по пътя към детската градина ,родителите са задължени да уведомят учителя или мед.специалист за това,което е консумирало .
Чл.49. Хигиената в кухненския блок ,съгласно изискванията на РИОКОЗ се поддържа на високо равнище.
Чл.50.Забранено е :
- Влизането на външни лица в кухненския блок .
- Изключение се прави единствено за мед.специалист , домакин и директор
- Изнасянето извън детската градина на продукти и готова кухненска продукция.
З.Детски отдих и туризъм
Чл.51. За укрепване здравето на децата над 3 годишна възраст се организира зимен и летен курортен отдих, ски-училище при желание от страна на родители и учители.
Чл.52 .Курортният отдих на децата се организира от ръководството на детското заведение като се спазва Наредба №2 от 24.04.1997 г. и изм. и доп.ДВ бр.9 от 2005 г. за организиране и провеждане на детски и ученически отдих и туризъм:
(1)-директорът издава заповед за провеждане на формата
-командирова служителите на детската градина
-организира и контролира информирането на родителите и предоставянето на писмено съгласие
-организира и контролира провеждането на инструктаж на децата и на техните родители
-контролира застраховането на участниците във формите
(2)Преди всяко провеждане на формите на организиран отдих и туризъм директорът на ДГ уведомява РИО,СО-р-н”Оборище”и представя в писмена форма предварителна информация
Чл.53. Детският отдих и туризъм се организират и провеждат от детската градина самостоятелно или въз основа на договор ,сключен между директора на детската градина и лице,което има право да предоставя съответните услуги.
Чл.54. Ръководителите на различните форми на организиран отдих и туризъм(зимен и летен курортен отдих),медицинският ,педагогическият и останалият обслужващ персонал носят лична отговорност за опазване живота и здравето на децата от момента на поемането им в сборния пункт ,по врем на отдиха и до връщането им при родителите или настойниците.
Чл.55. Извън организирания летен и зимен отдих ,използваните форми на туризъм в условията на детската градина с предварително определяни цели,задачи и времетраене на проявите са разходка,излет с туристическа разходка и туристически игри,екскурзия,туристически празник,ориентиране в местността.Всички тези прояви на туризъм се осъществяват с придружители на групата ,учител и помощник-възпитател.Освен при разходката за всички останали прояви на туризъм задължително се осигурява участието и на мед.специалист в детската градина.
Чл.56. Не се допуска организирано излизане на група деца с придружители учител и пом.-възпитател от детската градина за извършване на различни прояви на туризъм без разрешение на директора.
Раздел III.
ОТГОВОРНОСТИ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РОДИТЕЛИТЕ
Чл.57. Родителите водят децата си в детското заведение ЗДРАВИ, ЧИСТИ И СПРЕТНАТИ, С ОТЛИЧНА ХИГИЕНА и в удобно за обличане и събличане облекло.
Чл.58. Родителите задължително се запознават с условията, при които се отглеждат и възпитават децата им, правят предложения и участват в подобряване на базата и условията за живот, в подготовката и провеждането на празници и развлечения.
Чл.59. Родителите са длъжни да:
- спазват хигиенните изисквания, да не нарушават дневния режим на децата, да поддържат етични взаимоотношения и добър тон на общуване с децата, персонала и помежду си.
- родителите осигуряват пижама,съобразена със сезона, лична кърпа за ръце, резервни дрехи за преобличане в надписана торбичка /раничка/, вътрешни удобни пантофи, найлон против подмокряне на леглото, кърпи за бърсане на ръце. Ежедневно,особено в малките групи следят състоянието на раничките на децата си за мокро бельо.
- да водят децата на градина без скъпи накити, бижута, дрехи и лични играчки.
- да осигуряват достатъчно резервни дрехи за преобличане в надписана торбичка, вътрешни удобни пантофи и лични кърпи за ръце.
- при отсъствие на дете от детското заведение се представя мед. бележка от личния лекар за липса на контакт със заразно болни и главови въшки.
- деца с алергична хрема, кашлица или конюнктивит могат да посещават детското заведение с бележка от личния лекар. В нея трябва да бъде написана точната диагноза.
- не се приемат деца с температура, повръщане, обриви и разстройство.
- лекарства на децата се дават само от медицинския специалист.
- забранено е внасянето на лекарства за лечение на дете в групата. При нужда и по преценка на мед. специалист поема това задължение
- дете, на което са открити паразити, обриви, температура се връща от детското заведение.Подновяването на посещението в детското заведение става само с бележка от личния лекар.
- родителите са първи помощници на учителите и мед.специалист в осигуряване условията и възпитанието на децата.
- Родителите са длъжни да съдействат за възпитание на детето в дух на хуманност, доброжелателност и културно поведение.
- родителите участват в избора и работата на родителските активи и Настоятелство.
- всички тревоги, проблеми, предложения и др. родителите предоставят устно или писмено на учителките или Директора. Родителите нямат право да влизат в саморазправа с персонала, със своите и другите деца, както и да си служат с грубости. Ръководството на детското заведение е длъжно да вземе своевременно отношение по постъпилите жалби и да разреши проблемите в най-кратък срок, в полза на децата
- децата се предават лично на родителите.
- ако детето се прибира от лице,което не е член на семейството , родителите са длъжни да попълнят декларация, с която упълномощават лицето да взема детето от детското заведение.
Чл.60. Родителите нямат право да изпращат децата си сами на детска градина. Децата се предават и взимат лично от учителката или друго длъжностно лице, като сутрин задължително се изчаква прегледа от мед. специалист. Дете, на което са открити паразити и родителите не са изчакали прегледа остава в медицинския кабинет до идването им. Завръщането в детското заведение става с бележка от личния лекар, че детето няма паразити. При водене на детето, родителите трябва да уведомяват мед. специалист за евентуално възникнали здравословни проблеми с детето им.
Чл.61(1) Родителите подпомагат по свое собствено желание финансово и материално детското заведение, чрез дарения, спонсорства или труд, съдействат за обогатяване и поддържане на базата, за подобряване условията и разнообразяване живота на децата.
(2) За нормална учебна дейност на всяко дете родителите осигуряват
необходимия минимум учебни пособия - цветни моливи, лепила, флумастери,
водни бои, пластелини, блокчета, тетрадки, подходящи книжки и дидактични
материали, които се съгласуват на първата родителска среща с учителите, мед.
сестри и Директора.
- Родителите са първи помощници на учителите в осигуряване условията и възпитанието на децата. Полагат грижи за децата си в съответствие с изискванията на Семейния кодекс и Хартата за защита правата на детето, подпомагат дейността на детското заведение в противодействието му срещу дискриминацията на децата във всички нейни форми на проявление.
- Оказват помощ на детското заведение за хигиенизиране, залесяване, поддържане и обогатяване на материалната база.
Чл.62. По желание на родителите (изразено писмено) срещу заплащане, ЦДГ№№ осигурява допълнителни педагогически услуги - английски език, плуване, гимнастика, нар.танци ,футбол,. Всички подробности се уточняват на родителските срещи. След десето число деца с неплатени такси за допълнителна педагогическа услуга се отстраняват от съответните занимания - до заплащане на дължимите суми.
Чл.63. При отсъствие на дете от детска градина над 10 календарни дни се предоставя медицинска бележка от личния лекар за липса на контакт със заразно болни и главови въшки. Родителите са длъжни да уведомяват учителите или мед. специалист за заразни заболявания, преболедувани по време на престоя на децата им в къщи.
Чл.64. При честване на рождени дни и празници, родителите могат да внасят сладкиши и торти, но само със съответния документ за годност, който се предава на мед. специалист. От всички външни продукти се оставят 48 часови проби.
Чл.65. Родители, учители и медицински специалист заедно работят за създаване на нужните навици и умения у децата, като уточняват непрекъснато на родителски срещи и в лични разговори и контакти
Чл.66. Новоприетите деца могат да бъдат взимани на обяд по преценка на родителите и учителите с оглед безболезнената им адаптация
Чл.67.По чл.181 от КТ в настоящия правилник се регламентира процедура за писмено информиране на директора и учителите от родители,при които е налице спор за упражняване на родителски права над дете.Уведомителното писмо/декларацията следва да бъдат придружени със съответните документи/влязло в сила бракоразводно решение или привременни мерки за защита ,споразумение и др./.Информацията е необходима,за да се удостовери кой от родителите има или няма право да взима детето от детската градина,да получава информация за неговото физическо и психическо развитие,да провежда срещи с детето на територията на детската градина и др.
Чл.68. Родителите са длъжни да спазват Правилника за организиране дейността на ЦДГ № №, с който се запознават на родителската среща, което удостоверяват с подписа си.
Раздел IV.
РЪКОВОДСТВО. ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ
1 .Ръководство
Чл.69.(1). Детското заведение се представлява пред външни лица единствено от Директора.
(2). Директорът управлява детското заведение съгласно чл.37, ал.1 от Закона за народната просвета и като такъв само той може да дава информация, да представя документация пред външни лица, контролни органи и институции, както и да позволява движение и дейности в детското заведение.
Чл.70.Управлението на ЦДГ № № се осъществява от Директор. Заповедите на Директора и решенията на Педагогическия съвет са задължителни за изпълнение.
2.Педагогически съвет
Чл.71.Педагогическият съвет е специализиран орган за разглеждане, обсъждане и решаване на основни педагогически въпроси, здравеопазването и организацията на детското заведение. Педагогическият съвет обединява усилията на учители и медицински персонал за целите на възпитанието, отглеждането и опазване здравето и живота на децата.
1. Педагогическият съвет приема:
- Правилник за организиране дейността на детското заведение;
- Правилник за вътрешен ред;
- Стратегия за дейността на детската градина за 3 или 5 години напред
- Правилник за безопасни и здравословни условия на възпитание, обучение и
труд;
- Годишен план;
- План за контролната дейност на директора;
- Педагогическият съвет определя:
- организацията на педагогическия процес и дневния режим;
- Програмата, по която ще работи детското заведение;
- Педагогическият съвет обсъжда и взема решения по: резултатите от възпитанието и обучението;
анализа на здравословното състояние и физическата дееспособност на децата;
въпроси от бита, храненето; - организацията на квалификацията на персонала и др. принципът за сформирането на групите,
определя дейностите извън държавните образователни изисквания, които се предлагат на родителите,
- Присъствието на заседанията на педагогическия съвет за учители и мед.специалист е задължително. Отсъствия се допускат само по уважителни причини или с разрешение на директора.
- Председател на съвета е директорът. Решения се вземат с обикновено мнозинство. На всяко заседание се води протокол от секретар - определен със заповед на директора. Дневният ред се обявява 3 дни предварително . Заседанията се провеждат в салона. Решения се вземат с обикновено мнозинство при присъствието на не по-малко от две трети от числения му състав. Решенията на ПС могат да се отменят от самия съвет с квалифицирано мнозинство - 2/3 от гласовете на присъстващите или от началника на РИО на МОН.
5. Педагогическият съвет няма право да обсъжда и взима решения, които противоречат на ЗНП и ППЗНП.
НАСТОЯТЕЛСТВО
Чл.72. Настоятелството е независимо доброволно сдружение за подпомагане на развитието и материалното осигуряване на детското заведение.
Дейността на настоятелството е насочена към обединяване усилията на родителската и друга общественост с тези на държавните и общинските органи и организации, физически и юридически лица за подпомагане развитието или решаването на текущи проблеми; съдействат за осигуряване на допълнителни финансови и материални средства, контролират целесъобразното им изразходване; подпомагат изграждането и поддържането на материално-техническата база на детското заведение и др.
Чл.73. Устройството и дейността на настоятелството се уреждат с Правилник съгласно разпоредбите на Закона за народната просвета,Закона за юридическите лица с нестопанска цел и техните устави.
Чл.74.Ръководството и служителите на детската градина подпомагат дейността на настоятелството.
РОДИТЕЛСКИ АКТИВ
Чл.75. Родителският актив /комитет/ е обществен орган за подпомагане на дейността на отделната градинска група и на детската градина като цяло.
Чл.76. Родителите сами избират комитета на първата учитело-родителска среща.В протокол се вписват имената на избраните родители.
Чл.77. Родителският актив, съвместно с педагогическия екип ,планира всички прояви ,касаещи обезпечаване на възпитателно-образователната работа в групата и обогатяване на материално-техническата база,като се свежда до знанието на директора.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ УСЛУГИ
Чл.78. В ЦДГ №№ могат да се извършват допълнителни педагогически услуги по желание на родителите срещу заплащане,съобразно интересите и потребностите на децата,което родителите декларират писмено.
Чл.79. На отстраняване подлежат деца,чиито родители дължат суми за допълнителни педагогически дейности-до заплащането им.
Чл.80. Допълнителните педагогически услуги /ДПУ/ са образователни услуги извън Държавните образователни изисквания. ДПУ се осъществяват в детските градини съгласно разпоредбата на чл.30, ал.5 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета. ДПУ се осъществяват от физически и/или юридически лица, регистрирани съгласно Търговския закон.
Фирмите, осъществяващи ДПУ се избират чрез обявен според изискванията конкурс по документи: заявление за участие, съдебно решение за упражняване на съответния вид дейност, удостоверение за актуално правно състояние на кандидата, регистрация по БУЛСТАТ, свидетелство за съдимост /за преподавателите/, свидетелство за психодиспансер /за преподавателите/, документи за квалификация и правоспособност на преподавателите и референции, оферта - с учебна програма по възрастови групи и цена на услугата /за обучение на едно дете/.
Изборът на фирма става при стриктното спазване дадените от СО указания при участието на общински служител и родители.
ФИНАНСИРАНЕ
Чл.81. Финансирането на ЦДГ №№ се осъществява със средства от държавния бюджет чрез Министерство на образованието, младежта и науката и други министерства и ведомства, чрез общинския бюджет. Размерът на средствата се определя съгласно ДОИ за двугодишната издръжка на деца в общински детски градини. Чрез държавния и общински бюджет се осигуряват средства за заплати, осигурителни вноски, отдих, хранене и поддържане на материално-техническата база. Детското заведение може да реализира приходи за подпомагане на издръжката и развитието на материално-техническата база в съответствие с нормативните актове.
Директорът на ЦДГ №№ разработва проект за бюджет в съответствие с бюджетната процедура и го представя на на р-он"Оборище"/второстепенен разпоредител/. След приемане на Закона за държавния бюджет финансиращият орган утвърждава бюджета на второстепенния разпоредител с бюджетни кредити, а директорът като третостепенен разпоредител осигурява изпълнението му, за което се отчита пред район «Оборище»
Раздел V.
МЕДИЦИНСКО ОБСЛУЖВАНЕ И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
Чл.82. Медицинското обслужване на детското заведение се осъществява от мед.специалист, чийто работодател е кмета на района. Контролът върху дейността му се осъществява от директора на ЦДГ №№ и от органите на СРЗИ.
Здравеопазването се извършва съобразно общ закалителен режим, който е задължителен за изпълнение и се контролира от медицинския специалист..
- Мед.специалист носи отговорност за равнището на хигиенното и санитарно състояние в детската градина (сграда,дворно пространство и прилежащи части).
- Мед.специалист осъществява системно наблюдение на физическото и нервно-психическото състояние на децата, контролира и оценява физическата им дееспособност. Организира провеждането на закалителните процедури.
- Осъществява системно наблюдение и контрол над режима на децата през деня в съответствие с възрастовите особености и физиологични потребности. Контролира изпълнението на санитарно-хигиенните изисквания и обучава помощния персонал как се извършва тя.
- Ежедневно провежда филтър. Когато отсъства, филтъра се извършва от учителката първа смяна по групи и се отразява в тетрадката за предаване и приемане между смените.
- Взема мерки за избягване на травми, отравяния, изгаряния.
- Преди започване на плуването взема мнението на личния лекар на всяко плуващо дете /медицинска бележка/. Контролира състоянието на водата в басейна и температурата на помещението.
- При заразно заболяване изолира карантинираните групи и деца и не допуска сливане. Организира здравното възпитание на деца и родители.
- Контролира редовното извеждане на децата на чист въздух. След 10.30 при подходящи метеорологични условия децата се извеждат на двора задължително в присъствието на лелята на група, която осигурява вода за пиене и при нужда води децата до тоалетната.
- При организиране на следобедната почивка се следи всяко дете да ползва само личното си легло и бельо. При събиране на две групи се следи бельото на външни за групата деца да бъде сменено. Учителката, помощник - възпитателя и мед.специалист следят и преценяват кога децата да се завиват с чаршафче, кога с одеяло, кога да спят с /без потник .
- В медицинския кабинет е оборудван спешен шкафов с медикаменти, които са на разположение от 7 до 19 ч. с пряк отговорник медицинския специалист.
- Не се приемат деца с температура, повръщане, обриви и разстройство.
- При травма, оплаквания и др.учителката е длъжна незабавно да предостави детето на мед.специалист за оказване на долекарска помощ.
- При нужда мед.специалист придружава детето до поликлиниката или друго болнично заведение.
- Ежедневно пробва храната, присъства на влагането на продуктите и на разпределението на готовата храна. Следи за състоянието на хранителните продукти и складове чрез водене заедно с домакина /ЗАС на специална тетрадка за годността на стоката. Следи за състоянието на здравните книжки на персонала, както и за препоръките от СРЗИ.
Раздел VI
ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНА РАБОТА
Чл.83. Възпитателно-образователната работа е дело на педагогическия, медицинския и помощен персонал. Животът на децата се организира съобразно възрастовите им особености и индивидуални потребности, като се осигурява необходимото време за игра, занимания, хранене и сън.
Чл.84. Възпитателно-образователната работа в детското заведение се извършва от учителите в групите по програми, утвърдени от МОН с решение на Педагогическия съвет. Тя се извършва в различни последователни възрастови групи в съответствие с ДОИ за ПВП - първа, втора, трета и подготвителна. Групите имат различни имена. Продължителността на ВОР в една възрастова група е една учебна година. Броят на децата в групите се определя при спазване на Наредба № 7/ 2000 год. на МОН.- посл. Изменение ДВ бр..27-11 3.08г.
Учителите прилагат насоките и указанията за възпитателно-образователна работа, дадени от МОН и осигуряват реализацията на Държавните образователни изисквания.Учебното съдържание на предучилищната подготовка включва постижимите знания, умения и отношения, които се измерват като резултат от обучението и възпитанието на децата в детското заведение по образователни направления.
Чл.85. Учителите:
- работят по одобрен от Педагогическия съвет дневен режим с децата, който е съобразен с Програмата за възпитателно-образователна работа, потребностите, нервно-психическото развитие на децата и седмичното разпределение на дейностите.
- сами преценяват и подбират организираните занимания и учебни форми, съдържанието, средствата и подходите. Те съблюдават по време на престоя на децата в детската градина да не им се поставят непосилни задачи; да не се оказва насилие от когото и да било върху тях; да се зачита индивидуалността им и личното предпочитание там, където имат право на избор; с децата да се разговаря на правилен български език.
- За възпитателно-образователната работа подготвят ежедневно от 13:00 до 15:00 ч. необходимите материали и обстановка за следващия ден.
- В началото и в края на всяка учебна година учителките извършват проверка на резултатите от ВОР на всяко дете по всички образователни направления и я отразяват в дневника.
- Възпитателно-образователната работа се планира в началото на учебната година в годишно разпределение, което се утвърждава от директора; през учебната година се планира месечно и седмично в дневниците на групите.
- Възпитателно-образователната дейност на учителите се отразява в материалната книга, която се прошнурова, прономерова и подпечатва. В материалната книга учителите отбелязват взетия учебен материал по съответното образователно направление.
- Животът на децата се организира съобразно възрастовите им особености и индивидуални потребности, като се осигурява необходимото време за игри, занимания, хранене, сън и други дейности, предпазване от физическа и нервна преумора. Опазването на здравето и живота на децата е първостепенно задължение на детските учителки, медицинските сестри и помощник възпитателките по всяко време от пребиваването им в детското заведение.
- Чл.86. Обстановката в детското заведение се организира така, че да създава
свободни и достъпни зони за дейности (центрове).
Чл.87. Обучението на децата от подготвителната група е съобразено с държавните образователни изисквания за подготовка на децата за училище и утвърдена програма от МОН.
УЧАСТНИЦИ ВЪВ ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНАТА РАБОТА
а/. УЧИТЕЛИ
Чл.88. Учителите са гарант за сигурността и спокойствието на децата.Те:
- ръководят цялостната работа в групата, направляват дейността на пом.възпитателя и поставят съответни изисквания. Забранено е нарушаването на дневния режим на децата.
- опазването на здравето и живота на децата е първостепенно задължение на детските учители по всяко време от пребиваването им в детското заведение, като не оставят децата без надзор.
- забранено е оставянето на децата сами, движението на деца по коридори, стълбища и помещения извън занималните без придружител.
- Забранено е предаването на децата на непознати хора, освен с писменото разрешение на родителя, дадено лично на учителите
- поощряват и насърчават детето към активност и творчество, формират увереност и самочувствие у всяко дете. Подхождат индивидуално, отговорно и добронамерено.
- поддържат и осигуряват естествена обстановка в групата с оглед реализацията на планираната работа и комфорта на децата, като я разнообразяват съобразно празници,сезони,игри и потребностите на децата.
- подреждат мебели и центрове, като осигуряват свободен достъп на децата, движение и ползването на всички играчки и пособия без ограничения.
- организират храненето на децата, като са неотлъчно до тях и работят за формирането на културни навици. За всички забелязани особености информират Директора. Подхождат индивидуално, отговорно и добронамерено.
- Облеклото на децата се коригира от учителите и медицинските сестри, съобразно температурата на въздуха в занималнята и на открито и общия закалителен режим. Не се допуска намокряне на децата, а при случай детето се преоблича и дрехите се подсушават.
- Учителите изработват и редовно обновяват табло със съобщения за родителите и кът "Детско творчество" - за ежедневната работа на децата.
- Учителите поддържат ежедневни контакти с родителите, обменят информация относно детето, уведомяват за всички особености в здравословното състояние, предават съобщения и изисквания на детското заведение.
- Учителите оказват помощ на децата при хранене, събличане, обличане, ползване на тоалетна, миене и др.
- При инцидент или травма учителите незабавно уведомяват директора и мед.специалист на детското заведение.
- Учителите и мед.специалист приемат и предават децата чисти и спретнати.
Не допускат в работата си пряка и непряка дискриминация, основана на пол, народност, етническа принадлежност и религия. Лицата, съзнателно подпомогнали извършването на актове на дискриминация, носят отговорност по силата на Закона за защита срещу дискриминацията.
- Учителите и мед.специалист приемат любезно детето и благоприятстват раздялата му с родителите.
- Учителите участват в музикалните занимания и заучават песните и танците с децата в други моменти от дневния режим.
- Учителите от първа смяна нямат право да напускат работното си място преди идването на втора смяна. При отсъствие на втора смяна учителят уведомява директора за осигуряване на заместник.
- В края на своята смяна учителите са длъжни да подредят обекта, дрехите на децата; центровете по интереси; да предадат обекта в изрядност; да уведомят колежката си за броя на децата, за възникнали проблеми и съобщения.
- След втора смяна дежурният учител напуска детското заведение като издава обекта на COT. Оставя занималните в изрядност, затваря врати, прозорци, чешми и изключва ел.уреди. Учителят от дежурната група отбелязва в тетрадка състоянието на обекта при напускане на работа и удостоверява с подпис.
- Размяната на смени и взаимни замествания се съгласуват единствено с Директора.
Чл.89. Освен детските учителки в ЦДГ № № има и различни преподаватели /треньори/, свързани с допълнителните дейности.В началото на всяка учебна година след избора на фирма и подписване на договор за съответната услуга те се запознават срещу подпис с всички вътрешни Правилници и Наредби. И директора или неговия официален заместник контролира дали ги изпълняват.
б/.ПОМОЩНИК - ВЪЗПИТАТЕЛИ
Чл.90.Под прякото ръководство на учителите активно помагат и участват при организацията и провеждането на педагогическия процес с децата. Съдействат за изграждане на здравно-хигиенни навици, култура и трудови умения, навици за сън, хранене, игра, разходки и развлечения. Разговарят с децата спокойно, на български език, учат ги да си помагат и уважават възрастните.
Не допускат в работата си пряка и непряка дискриминация, основана на пол, народност, етническа принадлежност и религия. Лицата, съзнателно подпомогнали извършването на актове на дискриминация, носят отговорност по силата на Закона за защита срещу дискриминацията.
в/. ДЕЦА
Чл.91. Децата в ЦДГ №№ се отглеждат, възпитават и обучават при условия, които гарантират :
- равни възможности за физическо, духовно и социално развитие;
- техните права, свобода и сигурност;
- зачитане на достойнството им, уважение и любов към другите деца;
- възпитание в дух на разбирателство, мир и толерантност;
- приобщаване към националните традиции, морални и културни ценности.
- Поощряване и развитие и зачитане личната им индивидуалност и способности
Раздел VII.
МАТЕРИАЛНА БАЗА НА ДЕТСКОТО ЗАВЕДЕНИЕ
Чл.92. ЦДГ №№ е общинска детска градина.Общината предоставя материалната база на детското заведение за ползване ,стопанисване,разпореждане и управление.Материалната база на ЦДГ № № се поддържа и обновява непрекъснато Задължение на счетоводителя е редовно да актуализира след инвентаризация списъците по групи.
Материалната база се подновява чрез бюджета или чрез дарения от родители или спонсори, за което се спазват изискванията на СО за регистриране на даренията
Чл.93. Инвентарът се зачислява на учители,работници и служители в детската градина от ЗАС срещу подпис .
Чл.94. При напускане на длъжността всеки служител е длъжен да издаде имуществото на ЗАС срещу подпис .
Чл.95. Лицата,направили умишлено повреди или загубили имущество,го възстановяват в реалния му вид.
Чл.96. За своевременно възстановяване на нанесените материални щети отговорност носи своевременно възстановяване на нанесените материални щети отговорност носи ЗАС.
Раздел VIII.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. Настоящият Правилник се приема на заседание на Педагогически съвет и подлежи на актуализиране при промяна на нормативната база.
§2. Правилникът може да бъде променян само от органа, който го е гласувал -Педагогическия съвет.
§3. Правилникът е изготвен на основание §8 на ПЗР на ППЗНП и е в съответствие с ЗНП и ППЗНП.
§4. При изготвянето на Правилника са използвани и спазени действащите към момента нормативни документи.
§5. Този Правилник е задължителен за спазване от директора, педагогическия и непедагогически персонал на детското заведение.
§6. С настоящия Правилник се запознават педагогическия и непедагогически персонал на ЦДГ №№ и родителите на децата,които посещават детското заведение.
§7. Неизпълнението на този Правилник е нарушение на трудовата дисциплина и за неговото неспазване работещите в ЦДГ №№ носят дисциплинарна отговорност и се наказват съгласно КТ.
ПРАВИЛНИКЪТ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ЦДГ №№ Е ПРИЕТ НА ЗАСЕДАНИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ - ПРОТОКОЛ №г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар