МОТИВИ към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за народната просвета (№ 954-01-18 от 15.09.2009 г., 41-вото НС)
МОТИВИ
На 18.09.2008г. Народното събрание прие Решение за подкрепа на Пражката декларация за Европейската съвест и комунизма от 3 юни 2008 г.
Идеите, залегнали в Пражката декларация, намериха развитие в Резолюцията на Европейския парламент от 2 април 2009 г. "Европейската съвест и тоталитаризма" и Резолюцията на Парламентарната Асамблея на Организацията за Сигурност и Сътрудничество в Европа от 3 юли 2009 г. "За ново обединение на разединена Европа". От своя страна, тези международни документи са продължение на процеса започнал с приемането на Резолюция 1481/2006 на Парламентарната Асамблея на Съвета на Европа за "Необходимостта от международно осъждане на престъпленията на тоталитарните комунистически режими". В тези документи особена важност се отдава на информираността на обществото за извършените престъпления на тоталитарните режими.
Предлаганата промяна в Закона за народната просвета е подновяване на инициативата на група народни представители от 40-тото Народно събрание и е в съгласие с приетия от Народното събрание Закон за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен (ДВ. бр. 37/5 май 2000 г.).
Намираме предложението за общественозначимо и даващо отговор на "Доклад за младежта" внесен от премиера Сергей Станишев в 40-тото Народно събрание от името на Министерският съвет (вх. № 802-03-20/08.10.2008г.) в който могат да се срещнат твърдения за нагласите на българската младеж като "Съвсем естествени са и антидемократичните настроения, както и разрастването на призивите за разрушаване на демократичната политическа система въобще"-стр. 48, "Социализмът се е изчистил от негативните си наслоения и се е превърнал в"доброто старо време". Можем да очакваме в близко бъдеще нарастване на младежкото левичарство, основаващо се на идеята за възстановяване на "истинския социализъм-комунизъм"-стр. 37. "Демокрацията (каквото съдържание влагат в нея младите хора) също е компрометирана. Близо една трета от младите хора са убедени, че тя е донесла повече вреда на България отколкото полза", "близо една четвърт от младите хора се изживяват като генерационни "лузъри" от демокрацията, пазара и въобще утвърдилата се политическа система." -стр. 38. Дори само тези откъси показват колко актуален е законопроектът за промяна в Закона за народната просвета по отношение на ценностите на нашето общество и особено по отношение на бъдещите поколения и колко навременни са реакциите на международните организации по този въпрос.
Освен това в законопроекта се предлага обръщане на по-голямо внимание на развитието на ценностната система на учениците като средство да се преодолее дълбоката морална криза, в която изпада и нашето общество. В тази връзка се предлага въвеждането на предмет в задължителната програма - Демократично гражданство, основано на правата и отговорностите на гражданите. Това е в съответствие с приетата на 7 май 1999г. от Комитета на Министрите на Съвета на Европа декларация и програма за обучение в демократично гражданство, основано на правата и отговорностите на гражданите. Не е без значение да се знае, че тази декларация и програма са приети по личната инициатива на българския посланик Светлозар Раев, с подкрепата на българската делегация в ПАСЕ. Това беше и причина Съветът на Европа и Европейският съюз да обявят 2005г. за Европейска година на демократичното гражданство, чрез образование. За съжаление в България не се направи почти нищо за приложението на програмата, въпреки острата необходимост от такова образование в нашето общество. Що се отнася до моралните ценности, разграничаването между добро и зло, няма как да се заобиколи въпроса за образованието по Религия - като задължителен общообразователен предмет, какъвто той е в редица държави, и на "Вероучение" - като задължително-избираем предмет в учебната програма, което също предлагаме.
Вероучението е по-детайлно изучаване на дадено вероизповедание, като светски предмет със светски преподаватели, даващ познание за вярата, а не вяра. Вярата е предмет на самото вероизповедание и се практикува в религиозните институции или индивидуално, но не се практикува в училищата.
Вярваме, че българското общество има нужда от предложените изменения в Закона за народната просвета.
Източник: Народното събрание
Вносител/и:
Група народни представители
Лъчезар Тошев и Мартин Димитров
Няма коментари:
Публикуване на коментар