Проект на Споразумение за партньорство Приложение 3
Версия 3.0 21.08.2013 г.
Приложение 3: Преглед на изпълнението на предварителните условия
Приложими предварителни условия, за които са отговорни национални органи |
Приложимо предварително условие изпълнено: Да/Не/ Частично |
Критерии |
Критерий изпълнен: Да/Не |
Референция (ако условието е изпълнено) (референция към стратегиите, нормативните актове или други релевантни документи, членове или параграфи, допълнено с линк или друг достъп към пълния текст) |
Обяснение (където е подходящо) |
1.1. Научни изследвания и иновации: Наличие при целесъобразност на национална или регионална стратегическа рамка на политиката в областта на научните изследвания и иновациите за интелигентно специализиране в съответствие с националната програма за реформи, целяща набирането на частни средства за научноизследователската дейност и иновациите. |
НЕ |
Има рамка на стратегическата политика за национална или регионална научно-изследователска и новаторска дейност за интелигентна специализация, която: – се основава на SWOT (анализ на силните страни, слабостите, възможностите и заплахите) или подобен анализ, за да се съсредоточат ресурсите върху ограничен набор от приоритети в областта на научните изследвания и иновациите; – очертава мерки за насърчаване на частните инвестиции в научноизследователската дейност и технологичното развитие; – включва механизъм за наблюдение; |
НЕ |
||
Приета е рамка, очертаваща наличните бюджетни ресурси за научноизследователска и иновационна дейност. |
НЕ |
||||
1.2 Наличие на многогодишен план за включване в бюджета и определяне на приоритетите на инвестициите. |
НЕ |
Приет е предварителен многогодишен план за включване в бюджета и определяне на приоритетите на инвестициите, свързани с приоритетите на ЕС, и при целесъобразност с Европейския форум за стратегии за научноизследователски инфраструктури (ESFRI) |
НЕ |
Национална пътна карта за научна инфраструктура |
Виж също Анекс 4. |
2.1. Цифров растеж: Стратегическа рамка на политиката за цифров растеж за насърчаване на търсенето на достъпни, качествени и оперативно съвместими частни и публични услуги, предоставяни благодарение на ИКТ, и увеличаване на използването на цифровите технологии от гражданите (включително уязвимите групи), предприятията и публичните администрации, включително трансгранични инициативи. |
НЕ |
В националната или регионалната стратегическа рамка на политиката в областта на иновациите за интелигентно специализиране е въведена например стратегическа рамка на политиката за цифровия растеж, която съдържа: – включване в бюджета и определяне на приоритетите на дейностите чрез SWOT или подобен анализ, съвместим с таблицата с ключовите показатели за програмата в областта на цифровите технологии за Европа; – следва да е извършен анализ на балансиращата подкрепа за търсенето и предлагането на информационни и комуникационни технологии (ИКТ); – показатели за измерване на напредъка на интервенциите в области като цифровата грамотност, електронното приобщаване, електронната достъпност и електронното здравеопазване в рамките на член 168 от ДФЕС, които са приведени в съответствие със съществуващите приложими секторни национални или регионални стратегии; – оценка на нуждите с цел подсилване на изграждането на капацитета в областта на ИКТ |
НЕ |
Национална програма Цифрова България 2015 http://www.mtitc.government.bg/page.php?category=604&id=5985 http://www.mtitc.government.bg/page.php?category=604&id=6150 |
Виж също Анекс 4. |
2.2. Инфраструктура за достъп от следващо поколение (NGA): Наличие на национални или регионални планове за достъп от следващо поколение, които вземат под внимание регионалните дейности, за да се постигнат целите на ЕС във връзка с достъпа до високоскоростен Интернет, съсредоточавайки се върху областите, в които пазарът не осигурява отворена инфраструктура на приемлива цена и с качество, съответстващо на правилата на ЕС за конкуренцията и държавните помощи, и за предоставяне на достъпни услуги за уязвимите групи. |
НЕ |
Въведен е национален и/или регионален план за достъп от следващо поколение, който включва: – основан на икономически анализ план на инвестициите в инфраструктурата, който взема под внимание съществуващата инфраструктура и публикуваните планове за частни инвестиции; – модели за устойчиви инвестиции, които подобряват конкуренцията и осигуряват достъп до инфраструктура и услуги, които са отворени, достъпни като цена, качествени и създадени така, че да са трайни; – мерки за насърчаване на частните инвестиции. |
НЕ |
||
3.1. Извършени са конкретни действия в подкрепа на поощряването на предприемачески дух, като се взема под внимание Small Business Act (SBA). |
Частично |
Конкретните действия са: – мерки за намаляване на разходите и времето за регистрация на дружествата; |
ДА |
Тарифа за държавните такси, събирани от АВ http://www.registryagency.bg/downloads/tarifa.pdf Закон за търговския регистър http://www.registryagency.bg/downloads/ZTR.pdf
|
Критериите за място и разходите за учредяването са изпълнени от страна на България. По отношение времето за регистрация следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 от Закона за Търговския регистър, длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на тр и работни дни от постъпването им в търговския регистър, освен ако със закон е предвидено друго. От началото на месец февруари 2012 г. и понастоящем, произнасянето по подаваните в регистъра заявления е в рамките на законовия срок. |
мерки за намаляване на времето, необходимо за получаване на лицензии и разрешителни за започване и упражняване на конкретната дейност на предприятие. |
НЕ |
Методика за определяне на разходоориентиран размер на таксите http://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&Id=122 Инструкция за прилагане на методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите |
Виж също Анекс 4. |
||
4.1. Извършени са действия за насърчаване на разходоефективни подобрения на ефективността при крайното потребление на енергия и разходоефективни инвестиции в енергийната ефективност при изграждането или реновирането на сгради. |
Частично |
Тези действия включват: – Мерки, които да гарантират, че са въведени минимални изисквания, свързани с енергийните характеристики на сградите, изисквани съгласно членове 3, 4 и 5 от Директива 2010/31/ЕС. |
НЕ |
Чл.15 от Закон за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, обн. в ДВ 24, от 12.03.2013 г. http://www.seea.government.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=9250&Itemid=227&lang=bg Наредба № РД-16-1058 за показателите за разход на енергия и енергийните характеристики на сградите на МИЕТ и МРРБ http://www.seea.government.bg/documents/Naredba-RD-16-1058.pdf Наредба № 7 за енергийна ефективност, топлосъхранение и икономия на енергия в сгради на МРРБ, както и Приложение № 3 от Наредба № 7 |
Виж също Анекс 4. |
Мерки, необходими за създаването на система за сертифициране на енергийните характеристики на сградите съгласно член 11 от Директива 2010/31/ЕС |
ДА |
Чл. 17 от Закон за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, обн. ДВ 24, 12.03.2013 г. http://www.seea.government.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=9250&Itemid=227&lang=bg Наредба № РД-16-1057 за условията и реда за извършване на обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради, издаване на сертификати за енергийни характеристики и категориите сертификати http://www.seea.government.bg/documents/Naredba-RD-16-1057.pdf Приложение № 2 от Наредба РД-16-1057 - Образец на сертификат за енергийни характеристики. http://www.seea.government.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=9250&Itemid=227&lang=bg |
|||
Мерки съгласно член 13 от Директива 2006/32/ЕО относно ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийни услуги с цел да се осигури предоставянето на отделни измервателни уреди на крайните потребители, доколкото това е технически възможно, разумно от финансова гледна точка и съразмерно на потенциалните икономии на енергия |
ДА |
Чл. 39, ал. 4 от Закон за енергийната ефективност, http://www.seea.government.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=9250&Itemid=227&lang=bg Чл. 120, чл. 150 и чл. 195 от Закона за енергетиката, http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/ZAKON_za_energetikata.pdf Глава 7 от Наредба за топлоснабдяването. |
|||
4.2. Извършени са действия за насърчаване на високоефективно комбинирано производство на топлинна енергия и електроенергия. |
ДА |
Тези действия включват: – Подкрепа за комбинирано производство, основана на търсенето на полезна топлоенергия и спестяване на първична енергия, съвместими с член 7, параграф 1 и член 9, параграф 1, букви а) и б) от Директива 2004/8/ЕО), като държавите членки или техните компетентни органи са направили оценка на съществуващата законодателна и регулаторна рамка във връзка с процедурите за издаване на разрешително или други процедури с цел: а) насърчаване на проектирането на агрегати за комбинирано производство на енергия, което да съответства на икономически оправданото търсене на произведена полезна топлоенергия и чрез което да се избягва производството на повече топлина от полезната топлоенергия; и б) намаляване на регулаторните и нерегулаторните пречки пред увеличаването на комбинирано производство на енергия. |
ДА |
Закон за енергетиката, Чл. 33. (1) (3) (4) Чл. 93а. Чл. 94а. Чл. 162. (1) (3) Чл. 162а. (1) http://www.mi.government.bg/bg/library/zakon-za-energetikata-256-c25-m258-1.html |
|
4.3. Извършени са действия за насърчаване на производството и разпространението на възобновяеми енергийни източници |
ДА |
Въведени са прозрачни системи за подкрепа, приоритетен достъп до мрежата или гарантиран достъп и приоритет при разпределението, както и публично оповестени стандартни правила за поемането и поделянето на разходите за техническо приспособяване, съвместими с член 14, параграф 1, член 16, параграфи 2 и 3 от Директива 2009/28/ЕО. |
ДА |
Чл. 52, чл. 54 от Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ); Наредба за набирането и предоставянето на информацията чрез Националната информационна система за потенциала, производството и потреблението на енергия от възобновяеми източници в Република България (Обн. ДВ бр.39/22.05.2012 г.) http://www.seea.government.bg/documents/NAREDBA_RD16558_ot_8052012.pdf Чл. 18, ал. 1, чл. 24, т. 1, чл. 26, ал. 3, ал. 4, ал. 5 и чл. 30, ал. 6, ал. 7 на ЗЕВИ; чл. 48, чл. 50 от Наредба за лицензиране на дейностите в енергетиката http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/nlde.pdf Правила за управление на електроенергийната система http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/rule_el_15.pdf Правила за управление на електроразпределителните мрежи (Обн. ДВ бр. 66 от 14.08.2007 г.) http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/rule_el_16.pdf Чл. 22, чл. 23, чл. 27, чл. 29, чл. 52 на ЗЕВИ; чл. 30, чл. 31 на Закона за енергетиката http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/ZAKON_za_energetikata.pdf Наредба за регулиране на цените на електрическата енергия http://www.dker.bg/files/DOWNLOAD/ordinance_electro_12.pdf Методика за компенсиране на разходите на обществения доставчик и крайните снабдители, произтичащи от наложени им задължения към обществото за изкупуване на електрическа енергия по преференциални цени от възобновяеми енергийни източници и от високоефективно комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия (Обн., ДВ, бр. 62 от 14.08.2012 г.) |
|
Държавата членка е приела национален план за действие относно енергията от възобновяеми източници в съответствие с член 4 от Директива 2009/28/ЕО. |
ДА |
Националният План за действие за енергията от възобновяеми източници (НПДЕВИ) е приет от Министерския съвет на Република България на 09 януари 2013 http://www.mi.government.bg/files/useruploads/files/eoos/plan_res_2013_.pdf |
|||
5.1. Превенция и управление на риска: Наличие на национални или регионални оценки на риска за целите на управлението на бедствията, които вземат под внимание приспособяването към изменението на климата |
НЕ |
Въведена е национална или регионална оценка на риска със следните елементи: – описание на процеса, методиката, методите и неповерителните данни, използвани за оценка на риска, както и на основаните на риска критерии за определяне на приоритетите по отношение на инвестициите; – описание на сценарии с един риск и множество рискове; – отчитане, където е целесъобразно, на националните стратегии за приспособяване към изменението на климата. |
НЕ |
Наредбата за условията, реда и органите за извършване на анализ, оценка и картографиране на рисковете от бедствия е приета от МС с Постановление № 264/25.10.2012 г. и е публикувана в ДВ бр. 84 от 02.11.2012 г. http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=682 Методика за оценка на заплахата и риска от наводнения http://www.moew.government.bg/?show=top&cid=67 Национална програма за защита при бедствия 2009 – 2013 г. http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=550 Национален план за защита при бедствия: Част 1. Защита при бедствия; Част 2. Защита при земетресения; Част 3. Външен авариен план на АЕЦ “Козлодуй” http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=664 Областни планове за защита при бедствия – публикувани на интернет-страниците на 28те областни администрации Предварителна оценка на риска от наводнения за Източнобеломорски район http://www.bd-ibr.org/details.php?p_id=243&id=276; Предварителна оценка на риска от наводнения в Западнобеломорски район за басейново управление http://www.wabd.bg/bg/index.php?option=com_content&task=view&id=987&Itemid=72 Проект на предварителна оценка на риска от наводнения в Дунавски район за басейново управление Предварителна оценка на риска от наводнения в Черноморски район за басейново управление http://www.bsbd.org/UserFiles//File/Copy%20of%20BSBD_PFRA_v2.pdf Програма от мерки за адаптиране на горите в Република България и смекчаване на негативното влияние на климатичните промени върху тях http://www.iag.bg/data/docs/Programa_ot_merki.pdf Наредба №8 за условията и реда за защита на горските територии от пожари, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 38 от 18.05.2012 г., в сила от 18.05.2012 г. http://www.nug.bg/docs/lang/1/cat/3/index Наредба № 6 за устройство на горите и земите от горския фонд и на ловностопанските райони в Р България, издадена от Министерство на земеделието и горите, Обн. ДВ. бр.27 от 1 април 2004г., изм. ДВ. бр.80 от 7.10.2005 г. http://www.nug.bg/docs/lang/1/cat/3/index Стратегия за опазване на горите от пожари /Приета на заседание на Колегиум на МЗГ от 09.12.2003 г./ |
Виж също Анекс 4. |
6.1. Воден сектор: Наличие на а) политика за определяне на цените на водата, която осигурява на потребителите подходящи стимули да използват водните ресурси ефективно и б) адекватен принос на различните потребители на вода към възстановяването на разходите за водни услуги на равнище, определено в одобрения план за управление на речни басейни за инвестиции, подкрепени от програмите |
НЕ |
|
НЕ |
Планове за управление на речните басейни, Те са в сила и в момента се изпълняват. http://www3.moew.government.bg/?show=top&cid=66&lang=bg Тарифа за таксите за водовземане, ползване на воден обект и замърсяване http://www3.moew.government.bg/files/file/Water/Legislation/tarifi/Ttaksi_vodovz_polzv_zamyrs.pdf |
Налице са приети през 2010 г. ПУРБ, но в тях се съдържат съществени пропуски и не са изпълнени всички подкритерии от този критерий. Виж също Анекс 4. |
|
НЕ |
Планове за управление на речните басейни. Те са в сила и в момента се изпълняват. |
Изискванията са изпълнени частично само за услугите за питейно водоснабдяване на населението и пречистване на отпадъчните води от населените места. Виж също Анекс 4. |
||
6.2. Сектор на отпадъците: Насърчаване на икономически и екологично устойчиви инвестиции в сектора на отпадъците, по-конкретно чрез разработването на планове за управление на отпадъците в съответствие с Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците и с йерархията на отпадъците. |
НЕ |
На Комисията е изпратен доклад за напредъка по изпълнението на целите по член 11 от Директива 2008/98/ЕО и за планираните действия за постигане на целите. |
НЕ |
Докладът ще бъде разработен и представен на ЕК в срок до септември 2013 г. Към настоящият момент НСИ обработва данните за неговото изготвяне. Виж също Анекс 4. |
|
Наличие на един или повече планове за управление на отпадъците съгласно изискванията на член 28 от Директива 2008/98/ЕО. |
НЕ |
Към настоящият момент в РБългария е налична Национална програма за управление на дейностите по отпадъците за периода 2009-2013 г. : |
Предстои разработване на Национален план за управление на отпадъците за периода 2014-2020 г., който ще бъде в съответствие с изискванията на чл.28 от Рамковата директива за отпадъците. Предвижда се планът да бъде приет през декември 2013 г. Виж също Анекс 4. |
||
В съответствие с членове 1 и 4 от Директива 2008/98/ЕО държавата членка е изготвила програми за предотвратяване на отпадъци, съгласно изискването по член 29 от директивата. |
НЕ |
Към момент действаща е Национална програма за управление на дейностите по отпадъците за периода 2009-2013 г. |
Програмата за предотвратяване образуването на отпадъците ще е част от Националния план за управление на отпадъците за периода 2014-2020 г., който се предвижда да бъде приет през м.декември 2013 Виж също Анекс 4. |
||
Приети са необходимите мерки за постигане до 2020 г. на целта относно повторната употреба и рециклирането в съответствие с член 11, параграф 2 от Директива 2008/98/ЕО. |
НЕ |
С обнародвания на 13.07.2012 г. Закон за управление на отпадъците са въведени целите и са заложени отговорностите. http://www3.moew.government.bg/files/file/Waste/Legislation/Zakoni/ZUO.pdf |
Мерките за изпълнение на целите ще се включат и в новия Национален план за управление на отпадъците. Виж също Анекс 4. |
||
7.1. Автомобилен транспорт: Наличие на всеобхватен(ни) план(ове) или рамка(и) за инвестиции в транспорта в съответствие с институционалното устройство на държавите членки (включително публичен транспорт на регионално и местно равнище), подпомагащ(и) развитието на инфраструктурата и подобряващ(и) свързаността с основната мрежа TEN-Т и всеобхватните мрежи. |
Частично |
– Наличие на всеобхватен(ни) план(ове) за транспорта или рамка(и) за инвестиции в транспорта, който(които) изпълнява(т) правните изисквания за стратегическа оценка на околната среда и определя(т):
|
НЕ |
Стратегия за развитието на транспортния сектор на Република България до 2020 г - http://www.mtitc.government.bg/page.php?category=451&id=3756 Общ генерален план на транспорта - http://optransport.bg/page.php?c=76&d=85 Стратегическа оценка на въздействието върху околната среда (на общия генерален план на транспорта)- http://optransport.bg/page.php?c=76&d=85 Генерален план за мониторинг на околната среда http://optransport.bg/page.php?c=76&d=830 Анализ на текущото състояние на мрежата TEN-T (пътен и железопътен сектор) по отношение за идентифициране на приоритетни инвестиции по основните направления от TEN-T мрежата до 2020 г. и 2030 г. |
Виж също Анекс 4. В резултат, списък от реалистични и ясни инфраструктурни проекти ще бъде включен в Оперативна програма "Транспорт и транспортната инфраструктура 2014-2020“. Инвестиционните приоритети и мерки, предвидени в Общия генерален план на транспорта, ще бъдат актуализирани въз основа на анализа. |
–Мерки, гарантиращи капацитета на междинните звена и на бенефициерите за реализиране на портфейла от проекти. |
ДА |
Настоящата ОП „Транспорт” предвижда серия от мерки за подобряване на капацитета на бенефициентите за управление на проекти, включително дейности, изпълнявани от МФИ. http://www.optransport.bg/upload/docs/OP_Transport_First_Modification_2011.pdf |
С оглед ефективното изпълнение на следващата ОП, в бъдещата ОПТТИ ще се отделят необходимите средства за гарантиране ефективното управление на новите инфраструктурни проекти. |
||
7.2. Железопътен транспорт: Наличие във всеобхватния(ните) план(ове) или рамка(и) на специална глава за развитието на железопътния транспорт в съответствие с институционалното устройство на държавите членки (включително публичен транспорт на регионално и местно равнище), което подпомага развитието на инфраструктурата и подобрява свързаността с основната мрежа TEN-Т и всеобхватните мрежи. Инвестициите обхващат мобилните активи, оперативната съвместимост и изграждането на капацитет. |
Частично |
–Наличие в плана(овете) или рамката(ите) относно транспорта на глава за развитието на железопътния транспорт, както е посочено по-горе, която изпълнява правните изисквания за стратегическа оценка на околната среда и определя портфейл от реалистични и концептуално изчистени проекти (включително график, бюджетна рамка); |
НЕ |
Виж ТПУ 7.1. |
Виж ТПУ 7.1. |
–Мерки, гарантиращи капацитета на междинните звена и на бенефициентите за реализиране на портфейла от проекти. |
ДА |
Настоящата ОП „Транспорт” предвижда серия от мерки за подобряване на капацитета на бенефициерите за управление на проекти, включително дейности, изпълнявани от МФИ. http://www.optransport.bg/upload/docs/OP_Transport_First_Modification_2011.pdf |
С оглед ефективното изпълнение на следващата ОП, в бъдещата ОПТТИ ще се отделят необходимите средства за гарантиране ефективното управление на новите инфраструктурни проекти. |
||
8.1. Разработени са активни политики на пазара на труда, които се изпълняват в съответствие с насоките относно заетостта. |
ДА |
Службите по заетостта разполагат с нужния капацитет и предоставят:
|
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.5. Осигуряване на заетост на безработни от неравнопоставените групи на пазара на труда. Национална инициатива „Работа за младите хора в България“ 2012-2013 г. |
Разработена е Актуализирана стратегия по заетостта (2013 – 2020г.) с всички изброени компоненти. Приемането на Стратегията е заложено като ангажимент и в актуализацията на Националната програма за реформи (2012-2020). В рамките на Актуализираната стратегия ще бъдат представени основните направления, дейности и инициативи, които ще спомогнат за повишаване на заетостта и реализиране на националните цели до 2020 г. Изпълнението на дейностите в Стратегията ще се осъществява с изпълнението на ежегодно приеманите от МС Национални планове за заетост. Стратегията бе разработена в рамките на междуведомствена група, в която участваха представители на заинтересованите страни, в т.ч. и социалните партньори. Проектът на Стратегия е съгласуван на няколко етапа. Към момента е изпратен за обсъждане в Националния съвет за тристранно сътрудничество, преди приемането му от Министерския съвет. |
Службите по заетостта са установили официално или неофициално сътрудничество със съответните заинтересовани страни |
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.6. Подобряване на услугите по заетостта на Агенцията по заетостта. Действия на институциите и социалните партньори за подобряване функционирането на пазара на труда |
Виж ТПУ 8.1. |
||
8.2. Самостоятелна заетост, предприемачество и създаване на предприятия: наличието на стратегическа рамка на политиката за приобщаващо започване на дейност. |
ДА |
Въведена е стратегическа рамка на политиката за подкрепа на приобщаващото започване на дейност със следните елементи:
|
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm |
Виж ТПУ 8.1. |
8.3. Институциите на пазара на труда са модернизирани и подсилени в светлината на насоките относно заетостта; — Реформите на институциите на пазара на труда се предшестват от ясна стратегическа рамка на политиката и предварителна оценка, включваща измерението „равенство между половете“ |
ДА |
Действия за реформа на службите по заетостта, целящи осигуряването на капацитет за: – индивидуализирани услуги и активни и превантивни мерки на пазара на труда на ранен етап, които дават приоритет на търсещите работа лица в най-уязвимо положение; – информация за нови работни места; |
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.5. Осигуряване на заетост на безработни от неравнопоставените групи на пазара на труда. Национална инициатива „Работа за младите хора в България“ 2012-2013 г. |
Виж ТПУ 8.1. |
Реформата на службите по заетостта ще включва създаването на официално или неофициално сътрудничество със съответните заинтересовани страни. |
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.6. Подобряване на услугите по заетостта на Агенцията по заетостта. Действия на институциите и социалните партньори за подобряване функционирането на пазара на труда |
Виж ТПУ 8.1. |
||
8.4. Активно стареене в добро здраве: Политиките за активно стареене са разработени в светлината на насоките относно заетостта. |
НЕ |
Действия за отговор на предизвикателствата, които поставя активно стареене в добро здраве:
|
НЕ |
Национална концепция за насърчаване на активния живот на възрастните хора 2012 – 2030 г., приета с РМС от 20.06.2012 г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/ACTIVE%20AGEING%20CONCEPT_2012-2030.doc По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013 г. се изпълнява схема „Социални иновации в предприятията”: http://ophrd.government.bg/view_doc.php/5067 . Бенефициенти по схемата са работодатели. За всеки проект, финансиран по схемата, е задължително да бъдат предвидени обучения на заети в предприятието лица над 55-годишна възраст за обучители, а впоследствие обучените за обучители лица следва да обучат на работното място други лица, наети в същите предприятия. По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013 г. се изпълнява схема „Безопасен труд”: (http://ophrd.government.bg/view_doc.php/5374). По схемата се дава възможност да бъдат реализирани дейности за подобряване условията на труд в предприятията. Така се гарантират здравословни и безопасни условия на труд за работещите, в т.ч. за възрастните работници и служители, а това е една от предпоставките за по-дълго оставане на пазара на труда в добро здраве. В момента се оценяват още около 1 160 проектни предложения, като ще бъдат договорени още 41.8 млн.лв. за подкрепа на същия тип дейности (http://ophrd.government.bg/view_doc.php/5982 ). Съгласно ал.1, чл.70 от Кодекса за социално осигуряване, ако възрастните работници и служители са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, но продължат да работят, без да им е отпусната пенсия, за всяка година осигурителен стаж след датата на придобиване право на пенсия участва с 4 процента при изчисляване размера на пенсията, докато в стандартният случай процентът е 1.1 на сто. http://www.mlsp.government.bg/bg/law/law/index.htm Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.5. Осигуряване на заетост на безработни от неравнопоставените групи на пазара на труда. Национална инициатива „Работа за младите хора в България“ 2012-2013 г. - Интегриране на пазара на труда на безработните над 50-годишна възраст, ромите, продължително безработните, неактивните. |
Тя е разработена в рамките на Междуведомствена работна група по демографските въпроси, чийто състав включва широк кръг представители на заинтересованите страни - представители на държавните институции, социалните партньори, НПО, НСИ, НОИ, БЧК, БАН и др. Оперативна цел 2 „Осигуряване на възможности за активен живот на хората в пенсионна възраст” от Националната концепция за насърчаване на активния живот на възрастните хора 2012 – 2030 г. представя анализ на влиянието на застаряването върху пенсионната система и идентифицира възможности за активен живот на хората в пенсионна възраст Оперативна цел 1 „Осигуряване на условия за активен трудов живот на възрастните хора” включва анализ на въздействието на застаряването върху пазара на труда и възможности за адаптирането на пазара на труда към демографските процеси. Същата оперативна цел също идентифицира комплекс от мерки за насърчаване на активния живот на възрастните хора Към настоящия момент се изпълняват 29 договора на обща стойност 4.3 млн.лв. Вече са сключени 226 договора с малки, средни и големи предприятия на обща стойност от 26.6 млн. лeва Виж ТПУ 8.1. Виж също Анекс 4. |
8.5. Приспособяване на работниците, предприятията и предприемачите към промяната: Наличие на политики, насочени към насърчаване на прогнозите и доброто управление на промяната и преструктурирането. |
ДА |
Въведени са ограничен брой основни инструменти, които да подпомагат социалните партньори и публичните органи в разработването на активни подходи към промяната и преструктурирането, и по-конкретно наличието на политики, насочени към насърчаване на прогнозите и доброто управление на промяната и преструктурирането. |
ДА |
Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.3. Повишаване качеството на работната сила: „През 2013г. ще продължи изпълнението на дейностите по схема „Изграждане на система за прогнозиране на потребностите от работна сила с определени характеристики”. (http://ophrd.government.bg/view_doc.php/5018) Ще се проведе проучване за потребностите в краткосрочен план на работодатели от работна сила с определена квалификация. Ще функционира Национално звено за прогнозиране, ще се събира и обобщава информация от различни информационни източници за пазара на труда в България, ще се поддържа база данни с основни макро-икономически и демографски показатели и показатели за пазара на труда и ще се разработват прогнози. Проект BG051PO001-2.1.06-0001-C0001 „Разработване и внедряване на информационна система за оценка на компетенциите на работната сила по браншове и региони” в бенефициент Българска стопанска камара, финансиран по ОП РЧР през 2013 г. http://umispublic.minfin.bg/srchProjectInfo.aspx?org=beneficient&id=27055 По проекта ще продължи изграждането на секторната и регионалната структура на Национална референтна мрежа за оценка на компетенциите, която се предвижда да включва 30 секторни и регионални звена.”. |
Виж ТПУ 8.1. |
9.1. Преждевременно напускане на училище: Наличие на стратегическа рамка на политиката за намаляване на преждевременното напускане на училище в границите, предвидени от член 165 от ДФЕС. |
Частично |
Въведена е система за събиране и анализ на данни и информация относно преждевременното напускане на училище на съответните равнища, която: – предоставя достатъчна база от факти за разработване на целенасочени политики и следи развитието; |
ДА |
Наблюдение за преместените и непосещаващите училище ученици се извършва от НСИ и МОМН – от Центъра за информационно осигуряване на образованието ЦИОО (чрез платформата АДМИН) и от дирекция „Организация, контрол и инспектиране”. Регистър на движението на децата и учениците www2.mon.bg/adminrs/login.html обща информационна система на образованието: http://www.adminpro-bg.com/ws/index.html |
Наблюдението и определянето на преждевременно напусналите училище от НСИ става чрез статистически данни, които не позволяват проследяването на конкретните случаи на напусналите. От учебната 2012/ 2013 година е въведен уеб-базиран регистър на движението на децата и учениците, който проследява броя на учениците в детските градини, общообразователните и професионалните училища, училищата по културата и специалните училища. В регистъра се отразяват процесите на записване на децата и учениците, преместване, преминаване в друга форма на обучение и напускане на образователната система. Данните се въвеждат от училищата и се отразяват в регистъра в реално време. Достъп до регистъра имат експерти от МОМН, РИО на МОМН, общинските администрации, както и директорите на училища и детски градини. |
Въведена е стратегическа рамка на политиката относно преждевременното напускане на училище, която:
|
НЕ |
Национална стратегия за учене през целия живот 2008 – 2013 г. Приета Национална стратегия за младежта (2010-2020). Одобрена с РМС от 06.10.2010 г. , извлечение от Протокол № 35. |
Виж ТПУ 9.3. Виж също Анекс 4. |
||
9.2. Висше образование: Наличие на национална или регионална стратегическа рамка на политиката за увеличаване на броя на завършващите висше образование и за повишаване на качеството и ефикасността на висшето образование в границите, предвидени от член 165 от ДФЕС. |
ЧАСТИЧНО |
Въведена е национална или регионална стратегическа рамка на политиката в областта на висшето образование със следните елементи: – при целесъобразност мерки за увеличаване на броя на следващите и завършващите висше образование, които:
|
НЕ |
||
– мерки за повишаване на пригодността за заетост и на предприемачеството, които:
|
ДА |
Приета Национална стратегия за младежта (2010-2020). Одобрена с РМС от 06.10.2010 г. , извлечение от Протокол № 35. |
Виж също Анекс 4. |
||
9.3. Учене през целия живот: Наличие на национална и/или регионална стратегическа рамка на политиката за учене през целия живот в границите, предвидени от член 165 от ДФЕС. |
ДА |
Въведена е национална или регионална стратегическа рамка на политиката за учене през целия живот, която съдържа: – мерки в подкрепа на ученето през целия живот и на усъвършенстването на уменията с участието и партньорството на съответните заинтересовани страни; – мерки, които осигуряват развиването на умения, съответстващи на нуждите на различни целеви групи, когато те са определени за приоритети в националните или регионалните стратегически рамки на политиката (например младежи, преминаващи курс на професионално обучение, възрастни, родители, които се връщат на пазара на труда, нискоквалифицирани и по-възрастни работници, мигранти и други групи в неравностойно положение); – мерки за разширяване на достъпа до възможности за учене през целия живот, включително чрез усилия за ефективно прилагане на инструменти за прозрачност (например Европейска рамка за квалификациите, Национална рамка за квалификациите, Европейска система за кредити в професионалното образование и обучение, Европейско гарантиране на качеството в професионалното образование и обучение). |
ДА |
Национална стратегия за учене през целия живот 2008 – 2013 г. План за действие в изпълнение на НСУЦЖ за периода 2012 – 2013 г., приет от МС на 25. 01. 2012 г.. Оценка на въздействието на НСУЦЖ за периода 2008 – 2011 г. Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т.2.3. Повишаване качеството на работната сила т. 2.5. Осигуряване на заетост на безработни от неравнопоставените групи на пазара на труда. Национална инициатива „Работа за младите хора в България“ 2012-2013 г. |
Със заповед № РД09-314/25.03.2013 г. на министъра на образованието, младежта и науката е създадена междуведомствена работна група за разработване на проект на Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014-2020 г. (НСУЦЖ). Подготвен е проект на рамка на стратегията – визия, цели, приоритети, области на интервенция. Проектът е представен на ръководството на МОН за последващи действия. Проведени са обществени консултации по отношение на рамката. Проектът на стратегия ще бъде представен за обществено обсъждане през м. октомври 2013 г. Стратегията ще бъде приета до края на 2013 г. Предстоящи дейности и срокове:
Виж ТПУ 8.1. |
10.1. Наличието и прилагането на национална стратегическа рамка на политиката за намаляване на бедността, насочена към активното приобщаване на лица, изключени от пазара на труда, в светлината на насоките относно заетостта. |
ДА |
Въведена е национална стратегическа рамка на политиката за намаляване на бедността с цел активно приобщаване, която: – предоставя достатъчна база от факти за разработване на политики за намаляване на бедността и наблюдение на развитието; – е в съответствие с националната цел за борба с бедността и социалното изключване (определена в националната програма за реформи), която включва разширяване на възможностите за заетост на групите в неравностойно положение; – включва в борбата с бедността съответните заинтересовани страни; |
ДА |
Национална програма за развитие: България 2020 (приета РМС 1057/20.12.2012) – Стратегическа рамка, Детайлизирани стратегии, Приоритет 2: Намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване http://www.eufunds.bg/bg/page/809 Национална стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020 – приета с протоколно решение на МС на 06.02.2013 г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/National_Poverty_Strategy_2020.doc Има определена Национална цел и тя е с основно място в Стратегията (Част VІІІ.). Стратегията се основава на анализ, който очертава областите, които се нуждаят от подобрение, както и предложените / прилаганите мерки (Части ІІІ., ІV., V.). Всички заинтересовани страни участват в проектирането и изпълнението на Стратегията (Част ІХ). Национален план за действие по заетостта през 2013г. http://www.mlsp.government.bg/bg/docs/indexplan.htm т. 2.5. Осигуряване на заетост на безработни от неравнопоставените групи на пазара на труда. Национална инициатива „Работа за младите хора в България“ 2012-2013 г. |
Включва основни параметри на предвидените социално-икономически мерки по приоритетни направления. Виж ТПУ 8.1. |
При поискване и необходимост съответните заинтересовани страни могат да получават съдействие за подаването на заявления за проекти и за изпълняването и управляването на избраните проекти. |
ДА |
Подобни мерки са заложени в наръчника, описващ вътрешните правила и процедури за управление на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, които се прилагат от УО и МЗ в рамките на настоящия програмен период. Мерки, свързани с информиране на потенциални бенефициенти и публичност са заложени и в комуникационния план на ОП РЧР 2007-2013 г. (http://ophrd.government.bg/view_file.php/14408) Предвижда се практиката да бъде продължена и през следващия период 2014-2020 г. |
|||
10.2. Въведена е национална стратегическа рамка на политиката за приобщаване на ромите. |
ДА |
Въведена е национална стратегия за приобщаване на ромите, която: - определя постижими национални цели за интегриране на ромите с цел намаляване на разликите с останалата част от населението. Тези цели следва да обхванат четирите цели на ЕС за интегриране на ромите, свързани с достъпа до образование, трудова заетост, здравеопазване и жилища; - идентифицира, когато е целесъобразно, микрорегионите в неравностойно положение или сегрегираните квартали, в които общностите са в най-неравностойно положение, като се използват вече наличните социално-икономически и териториални показатели (т.е. ниско образователно равнище, дългосрочна безработица и т.н.); - включва солидни методи за наблюдение, с които да се оценява въздействието на действията за приобщаване на ромите, както и механизъм за преразглеждане, чрез който да се адаптира стратегията; - е замислена, се изпълнява и се следи в тясно сътрудничество и постоянен диалог с ромското гражданско общество, регионалните и местните органи. |
ДА |
Приета е Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012г. – 2020г. http://www.nccedi.government.bg/page.php?category=35 На 5 януари 2012г. Министерският съвет одобри НСРБИР и прие План за действие към нея. На 01 март 2012 г. Народното събрание прие с решение НСРБИР. НСРБИР отговаря на определените критерии. |
|
При поискване и необходимост съответните заинтересовани страни могат да получават съдействие за подаването на заявления за проекти и за изпълняването и управляването на избраните проекти. |
ДА |
Приета е Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012г. – 2020г. http://www.nccedi.government.bg/page.php?category=35 Основен източник на финансиране на приоритети от отговорните институции по Стратегията са ОП. По тях има предвидени процедури за получаване на съдействие за подготовка, изпълняване и управляване на проекти. |
На 5 януари 2012г. Министерският съвет одобри НСРБИР и прие План за действие към нея. На 01 март 2012 г. Народното събрание прие с решение НСРБИР. |
||
10.3. Здравеопазване: Наличие на национална или регионална стратегическа рамка на политиката за здравеопазване в предвидените от член 168 от ДФЕС граници, която осигурява икономическа устойчивост. |
НЕ |
Въведена е национална или регионална стратегическа рамка на политиката за здравеопазване, която: – съдържа координирани мерки за подобряване на достъпа до здравни услуги; – съдържа мерки за стимулиране на ефективността в здравния сектор чрез внедряване на модели за доставка на услуги и инфраструктура; – съдържа система за мониторинг и преглед. |
НЕ |
||
Държавата членка или регионът са приели рамка, определяща ориентировъчно наличните бюджетни средства, и разходоефективно съсредоточаване на ресурси в приоритетни потребности от здравно обслужване. |
НЕ |
||||
11. Административна ефикасност на държавите членки: — Наличие на стратегическа рамка на политиката за укрепване на административната ефикасност на държавата членка, включително реформа на публичната администрация |
НЕ |
Въведена е стратегическа рамка на политиката за укрепване на административната ефикасност на държавата членка със следните елементи, които са в процес на прилагане: – анализ и стратегическо планиране на правните, организационните и/или процедурните реформи; – разработване на системи за управление на качеството; – интегрирани действия за опростяване и рационализиране на административните процедури; – разработване и изпълнение на стратегии и политики за човешките ресурси, насочени към преодоляване на установените основни слабости в тази област; развиване на умения;
|
НЕ |
||
Общи условия |
|||||
4. Наличие на уредба за ефективното прилагане на законодателството на ЕС за обществените поръчки в областта на фондовете по общата стратегическа рамка (ОСР). |
ДА |
Уредба за ефективното прилагане на правилата на ЕС за обществените поръчки посредством подходящи механизми |
ДА |
http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/ZOP_15_02_2013.pdf |
Съгласно българското законодателство всички процедурни правила за възлагане на обществени поръчки са въведени в Закона за обществените поръчки (ЗОП) и Правилника за прилагане на ЗОП (ППЗОП). Законодателството на ЕС в областта на обществените поръчки (Директиви 2004/18/ЕО, 2004/17/ЕО, Директиви 89/665/ЕИО, 92/13/ЕИО и 2007/66/ЕО и 2009/81/ЕО, както и регламентите, свързани с тяхното прилагане) е изцяло въведено в ЗОП. С цел ефективно прилагане на законодателството, в ЗОП е предвидено осъществяване на предварителен контрол на процедури за възлагане на обществени поръчки, финансирани напълно или частично със средства от европейските фондове (чл. 19, ал. 2, т. 22 и чл. 20а от ЗОП). Този контрол се осъществява от Агенцията по обществени поръчки (АОП) от 2009 г., като с промените в ЗОП, в сила от 26.02.2012 г., е изменен изцяло неговия модел. При този модел е въведен и механизма на обратната връзка. При него се проследява изпълнението на направените препоръки, като за това се уведомяват органите за последващ контрол по ЗОП и органа, отговорен за управление и разходване на средствата по съответната оперативна програма. В ЗОП е уредена административно наказателна част (чл. 127-чл. 133 от ЗОП). В нея са предвидени нарушения, за които на възложителите се налагат глоби или имуществени санкции |
Уредба, гарантираща прозрачни процедури за възлагане на договори |
ДА |
http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/ZOP_15_02_2013.pdf http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/ZOP_15_02_2013.pdf http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/ZOP_15_02_2013.pdf http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/PPZOP_09032012.pdf http://rop3-app1.aop.bg:7778/portal/page?_pageid=93,1&_dad=portal&_schema=PORTAL http://rop3-app1.aop.bg:7778/portal/page?_pageid=93,158263&_dad=portal&_schema=PORTAL |
Поръчките на стойности под праговете, за които се прилагат европейските директиви, се възлагат по ред, регламентиран в ЗОП (чл. 14, ал. 1 от ЗОП). Редът е аналогичен на този, уреден в европейските директиви, с някои облекчения. За възлагането на поръчките на много ниски стойности в ЗОП е уреден ред, който осигурява спазването на принципа за публичност и прозрачност ( чл. 101а-101 ж от ЗОП). По реда на чл. 101а-101ж от ЗОП е предвидено, възложителите да събират оферти като публикуват публични покани на Портала за обществени поръчки. Принципът на публичност и прозрачност се гарантира и от Регистъра на обществените поръчки (РОП), който се поддържа от Агенцията по обществени поръчки (чл. 21-22а от ЗОП). Регистърът представлява единна електронна база данни, в която се съдържа информация за всички открити процедури за обществени поръчки, резултатите от тяхното възлагане, както и за изпълнението им. |
||
Уредба за обучение на персонала, който участва в привеждането на фондовете в действие, и за разпространение на информация до този персонал |
ДА |
Изпълнява се непрекъснато. Осигуряват се обучения на всички служители, участващи в процеса на усвояване на средствата от ЕС |
|||
Уредба, гарантираща административния капацитет за въвеждане и прилагане на правилата на ЕС относно обществените поръчки |
ДА |
http://rop3-app1.aop.bg:7778/portal/page?_pageid=93,168247&_dad=portal&_schema=PORTAL http://www.aop.bg/fckedit2/user/File/bg/Normativna%20baza/ZOP_15_02_2013.pdf |
Агенцията по обществени поръчки е създадена със Закона за обществените поръчки (обн. ДВ. бр. 28 от 2004 г., в сила от 01.10.2004 г.). Тя е юридическо лице със статут на изпълнителна агенция към министъра на икономиката, енергетиката и туризма и го подпомага при осъществяване на държавната политика в областта на обществените поръчки. Функциите на агенцията са разписани в чл. 19, ал. 2 от ЗОП. Някои от тях са:
|
||
5. Наличие на уредба за ефективното прилагане на законодателството на ЕС за държавните помощи в областта на фондовете по общата стратегическа рамка (ОСР). |
ДА |
Уредба за ефективното прилагане на правилата на ЕС за държавните помощи; |
ДА |
Национално законодателство във връзка с Държавните помощи е достъпно на:
(ПМС 26/2007, изм. ПМС 97/2007, ПМС 10/2009, ПМС 3/2010)
|
В съответствие с Чл. 5. от ЗДП, Министърът на финансите е националният орган, който отговаря за наблюдението, прозрачността и координацията на държавните помощи на национално, областно и общинско равнище, с изключение на схеми на помощ или индивидуални помощи в областта на земеделието и рибарството. Чл.7 и чл. 9 от ЗДП - Според българския ЗДП, администраторите на помощ (вкл. УО) са длъжни да информират и съгласуват с МФ всяко предоставяне на държавна помощ. Чл. 9 обхваща обявяване на държавна помощ, преди да се пристъпи към ЕК, и освободените мерки. Целите, съдържанието и конкретните параметри на всяка нова държавна помощ се разработват от администратора на помощта и ще бъдат представени подробно в уведомлението, което се предава на МФ на хартиен носител и в електронен вид. Чл. 11 от ЗДП – Минимална помощ подлежи на регистрация и подаване на информацията на МФ. |
Уредба за обучение на персонала, който участва в привеждането на фондовете в действие, и за разпространение на информация до този персонал; |
ДА |
Източници на специализирана информация:
|
МФ поддържа специализирана уеб страница за информация за Държавните помощи, където българското и законодателството на ЕС, процедури и инициативи на ЕК са на разположение. Информационна система "регистър на минимална помощ“ се поддържа от МФ. Тя се попълва от администраторите на помощ. С цел засилване на режима в предложението за изменение на ЗДП има допълнителни задължения за администраторите на помощ, които са развити, за да се изгради и поддържа достатъчен административен капацитет за планиране, разработване, уведомява, управление, отчет и контрол на държавните помощи и предоставяне на минималните помощи. |
||
Уредба, гарантираща административния капацитет за въвеждане и прилагане на правилата на ЕС за държавните помощи. |
ДА |
Национално законодателство във връзка с Държавните помощи е достъпно на: |
В съответствие с Чл. 5. от ЗДП, Министърът на финансите е националният орган, който отговаря за наблюдението, прозрачността и координацията на държавните помощи на национално, областно и общинско равнище, с изключение на схеми на помощ или индивидуални помощи в областта на земеделието и рибарството. Правни функции по силата на чл.5 от ЗДП се изпълняват от отдел "Държавни помощи", в рамките на дирекция Финанси на реалния сектор" на МФ. Както бе посочено по-горе, за укрепване на режима в предложението за изменение на ЗДП са разработени допълнителни задължения за администраторите на помощ да изградят и поддържат достатъчно административен капацитет за планиране, разработване, уведомяване, управление, отчет и контрол на държавните помощи и минималните помощи. За административния капацитет на ниво администратори (вкл. УО) и като се има предвид, че параметрите на всяка мярка за помощ се разработват от самите администратори, въпрос на вътрешни правила е, да се посочат конкретните лица, работещи по въпроси за държавна помощ. |
||
6. Наличие на уредба за ефективното прилагане на законодателството на Съюза относно околната среда, свързано с ОВОС и СООС |
ДА |
Уредба за ефективното прилагане на директивите за ОВОС и СООС |
ДА |
Закон за опазване на околната среда (Обн., ДВ, бр. 91 от 25.09.2002 г., изм. и доп.); http://www3.moew.government.bg/files/file/Industry/Legislation/Zakoni/ZOOS.pdf Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (посл. изм. ДВ, бр. 94 от 30.11.2012 г.); Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка (посл. изм. ДВ, бр. 94 от 30.11.2012 г.). |
Налично е законодателство за прилагане на директивите за ОВОС и СООС, в т.ч. и по отношение на ясни регламенти за начин на оценяване на качеството на докладите за ОВОС и на докладите за ЕО, както и на възможностите за достъп до документация и участието на обществеността на различни етапи от процедурата по ОВОС и ЕО, както и ясен регламент за правото на заинтересувани лица за достъп до правосъдие. |
Уредба за обучение на персонала, който участва в прилагането на Директивите за ОВОС и СООС, и за разпространение на информация до този персонал |
ДА |
Публикувани указания по прилагането |
Изпълнява се непрекъснато. Провеждат се обучения, работни срещи, семинари. Изготвят се указания. Осигурява се достъп до указания и ръководства по електронен път и официална поща. Предвижда се създаване на електронна мрежа на експертите по ОВОС и ЕО в системата на МОСВ за обмяна на информация, опит и за разпространяване на подходяща информация и документация по електронен път. |
||
Уредба за осигуряване на достатъчен административен капацитет. |
ДА |
16те РИОСВ, като компетентни органи по околна среда по процедурата по ОВОС и ЕО, има създадени структурни звена по ОВОС и ЕО с назначени експерти, чиито длъжностни характеристики включват координиране на процедурата по ОВОС и ЕО. |
Критерият се изпълнява непрекъснато. Провеждат се обучения, работни срещи, семинари. Изготвят се указания. Осигурява се достъп до указания и ръководства по електронен път и официална поща. Същевременно се осигурява оповестяване на страницата на МОСВ и РИОСВ на методически указания и ръководства, както и разпространение на указания и ръководства на хартия и електронно. |
||
7. Наличието на статистическа база, необходима, за да се извършват оценки на ефективността и въздействието на програмите. Наличието на система от показатели за резултатите, необходима, за да се изберат действия, които най-ефективно допринасят за желаните резултати, както и за да се следи напредъкът към постигане на резултатите и да се извършва оценка на въздействието |
ДА |
Идентифициране на източници и механизми за осигуряване на статистическо валидиране; |
ДА |
Кодекс на европейската статистическа практика http://www.nsi.bg/files/Quality/1.1.%20CoP_ALL_BG.pdf Декларация за качеството на националната статистическа система на Република България: |
За да се гарантира качество на резултатите, хармонизираната национална статистика се разработва, изготвя и разпространява въз основа на стандарти и хармонизирани методи. Прилагат се следните критерии за качество: а) „относимост“, който се отнася до степента, в която статистиката отговаря на настоящите и потенциалните потребности на ползвателите; б) „точност“, който се отнася до близостта на прогнозите до неизвестните действителни стойности; в) „актуалност“, който се отнася до периода от време между датата на предоставянето на информацията и събитието или явлението, което тя описва; г) „навременност“, който се отнася до периода от време между датата на предоставянето на данните и целевата дата (датата, на която е трябвало да бъдат представени данните); д) „достъпност“ и „яснота“, които се отнасят до условията и формите за получаване, използване и тълкуване на данни от ползвателите; е) „съпоставимост“, който се отнася до измерването на въздействието на различията в приложените статистически понятия, оценъчни инструменти и процедури, когато се съпоставят статистически данни за различни географски райони, отраслови области или периоди от време; ж) „съгласуваност“ се отнася до пригодността на данните да бъдат надеждно съчетавани по различни начини и за различни цели |
Наличие на уредба относно публикуването и публичната достъпност |
ДА |
Закон за статистиката: http://www.nsi.bg/dokument.php?P=64&SP=102&NSP=1#cont Национална статистическа програма за 2013 година: http://www.nsi.bg/dokument.php?P=64&SP=102&NSP=36#cont Правилник за разпространение на статистически продукти и услуги: |
|||
|
да |
Списък на стандартните статистически показатели: |
Индикаторите, които ще бъдат разработени в хода на изпълнението на оперативните програми от УО или бенефициентите трябва да преминат статистическо валидиране в съответствие със следните процедури: 1: Когато показателите са изготвени въз основа на административни данни, дефинициите и понятията, използвани за административни цели, трябва да се доближават достатъчно до тези, които се изискват за статистически цели. 2: Подборът на извадките и методите за оценка трябва да са добре обосновани. 3: Методите за събирането на данни трябва да се съгласуват с НСИ, като приложенията им се наблюдава от гледна точка спазване на методологията. 4: Бенефициентите и УО сътрудничат с НСИ с цел осигуряване на качество на данните. |
||
Предварителни условия по проекта на Регламента относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитите на селските райони |
|||||
3.1. Превенция на риска: Наличие на национални или регионални оценки на риска за целите на управлението на бедствията, които вземат под внимание приспособяването към изменението на климата |
НЕ |
Въведена е национална или регионална оценка на риска със следните елементи: - описание на процеса, методиката, методите и неповерителните данни, използвани за оценка на риска, както и на основаните на риска критерии за определяне на приоритетите по отношение на инвестициите; - отчитане, където е целесъобразно, на националните стратегии за приспособяване към изменението на климата. |
НЕ |
Виж ТПУ 5.1. |
Виж ТПУ 5.1. |
4.1 Добро селскостопанско и екологично състояние (ДСЕС): на национално ниво са въведени стандарти за добро селскостопанско и екологично състояние на земята, посочени в глава I на дял VI от Регламент (ЕС) HR/xxxx |
ДА |
В националното законодателство са установени стандарти за ДСЕС и те са посочени в програмите; |
ДА |
Условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние са определени със Заповед № РД 09-990/23.12.2009 г., изменена със Заповед № РД 09-616/21.07.2010 г., Заповед № РД 09-6609/26.07.2011 г., Заповед № РД 09-126/14.02.2012 г.; Заповед РД 09-93/07.02.2013 г. http://www.mzh.government.bg/MZH/bg/ShortLinks/DZEU/NacionalniStandarti.aspx |
|
4.2 Минимални изисквания за употребата на торове и препарати за растителна защита: на национално равнище са установени минималните изисквания за употребата на торове и препарати за растителна защита, посочени в дял III, глава І, член 29 от настоящия регламент |
ДА |
В програмите са указани минималните изисквания за употребата на торове и препарати за растителна защита, посочени в глава I на дял III към настоящия регламент; |
ДА |
Нормативната база, в която са указани правилата за минималните изисквания за употреба на торове и препарати за растителна защита, са: Наредба № 2 от 13.09.2007 г. за опазване на водите от замърсяване с нитрати от земеделски източници; в сила от 11.03.2008 г., ДВ. бр.27 от 11 Март 2008г., изм. ДВ. бр.97 от 9 Декември 2011г. Програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони (одобрена със Заповед № РД 141/07.03.2011 г. на МЗХ и Заповед № РД 09-189/24.03.2011 г. на МОСВ). http://www.mzh.government.bg/MZH/bg/ShortLinks/DobraZemedelskaPraktika.aspx |
Минимални изисквания по отношение на минералните торове и продуктите за растителна защита са изброени в Приложение № 5 към чл. 26, ал. 1, т. 2 от Наредба № 11 от 6 април 2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013 г. Същите условия ще бъдат заложени като базови изисквания по мярката „Агроекология и климат” и в следващата ПРСР 2014-2020 г. Информацията ще бъде включена в проекта на ПРСР 2014-2020 |
4.3 други приложими национални стандарти: за целите на дял III, глава І, член 29 от настоящия регламент са определени приложими задължителни национални стандарти |
- |
- |
няма други приложими национални задължителни стандарти, освен посочените по-горе |
||
5.1 Емисии на ПГ: спазване на член 6, параграф 1 от Решение № 406/2009/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. относно усилията на държавите-членки за намаляване на техните емисии на парникови газове, необходими за изпълнение на ангажиментите на Общността за намаляване на емисиите на парникови газове до 2020 г. |
ДА |
- Държавата-членка е предала на Комисията доклад относно приетите национални политики и мерки съгласно член 3 от Решение № 406/2009/EC за периода 2013—2020 г.; |
ДА |
За 2013 г. държавата е предала на Комисията доклад относно приетите национални политики и мерки съгласно чл. 3 от Решение No 406/2009/ЕC за периода 2013-2020 г. |
|
5.2 Енергийна ефективност: транспониране в националното законодателство на Директива 2006/32/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 април 2006 г. относно ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийни услуги |
НЕ |
- Държавата-членка е предала на Комисията план за действие в областта на енергийната ефективност, който превръща целите за енергийни спестявания в конкретни и съгласувани мерки в съответствие с член 14 от Директива 2006/32/ЕО; |
НЕ |
Директива 2006/32/ЕО за енергийната ефективност при крайното потребление е напълно транспонирана в българското законодателство. (Виж ТПУ 4.1.3.). Виж също Анекс 4. |
|
5.3 Формиране на цени на водата: наличие на политика за формиране на цени на водата, която гарантира адекватен принос на различните приложения на водата за възстановяването на разходите за водни услуги съгласно член 9 от Директива 2000/60/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2000 г. за установяване на рамка за действията на Общността в областта на политиката за водите. |
НЕ |
В секторите, подкрепени от ЕЗФРСР държавата членка е осигурила принос на различните потребители на вода към възстановяването на разходи за водни услуги в съответствие с чл.9, параграф първи от Директива 2000/60/ЕС като се вземат предвид, където е уместно социалните, екологичните и икономическите ефекти от възстановяването, както и географските и климатичните условия на засегнатите райони. |
НЕ |
Планове за управление на речните басейни. Те са в сила и в момента се изпълняват. http://www3.moew.government.bg/?show=top&cid=66&lang=bg Тарифа за таксите за водовземане, ползване на воден обект и замърсяване http://www3.moew.government.bg/files/file/Water/Legislation/tarifi/Ttaksi_vodovz_polzv_zamyrs.pdf |
Изискванията са изпълнени частично само за услугите за питейно водоснабдяване на населението и пречистване на отпадъчни води от населените места. Относно цената на услугата „водоподаване за напояване“ ситуацията към момента е следната:
- Министърът на земеделието и храните одобрява ежегодно до 30 септември със заповед цени на услугата ВОДОПОДАВАНЕ за следващата година по предложение на доставчика на вода. Заповедта се обнародва в ДВ. - Министърът на земеделието и храните одобрява общите условия на договорите за доставка на вода за напояване на сдруженията и на ползватели на вода, които не са членове на сдружението Виж също Анекс 4. |
5.5 Енергия от възобновяеми източници: Транспониране в националното законодателство на Директива 2009/28/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници и за изменение и впоследствие за отмяна на директиви 2001/77/ЕО и 2003/30/ЕО[1] |
ДА |
Държавата-членка е приела национален план за действие относно енергията от възобновяеми източници в съответствие с член 4 от Директива 2009/28/ЕО |
ДА |
/ТПУ 4.3.2./ Националният План за действие за енергията от възобновяеми източници (НПДЕВИ) е приет от Министерския съвет на Република България на 9 януари 2013 http://www.mi.government.bg/files/useruploads/files/eoos/plan_res_2013_.pdf |
|
6.3 Инфраструктура за достъп от следващо поколение (NGA): Наличие на национални планове за NGA, които вземат от внимание регионалните дейности, за да се постигнат целите на ЕС за достъп до високоскоростен интернет, съсредоточавайки се върху областите, в които пазарът не успява да предостави отворена инфраструктура на приемлива цена и с достатъчно качество |
НЕ |
Въведен е национален и/или регионален план за достъп от следващо поколение, който включва: – основан на икономически анализ план на инвестициите в инфраструктурата, който взема под внимание съществуващата инфраструктура и публикуваните планове за частни инвестиции; – модели за устойчиви инвестиции, които подобряват конкуренцията и осигуряват достъп до инфраструктура и услуги, които са отворени, достъпни като цена, качествени и създадени така, че да са трайни; – мерки за насърчаване на частните инвестиции. |
НЕ |
Виж ТПУ 2.2. |
Виж ТПУ 2.2. |
Предварителни условия по проекта на Регламент относно Европейския фонд за морско дело и рибарство |
|||||
Създаване на многогодишен национален стратегически план относно аквакултурите съгласно член 43 от [Регламента относно общата политика в областта на рибарството] до 2014 г. |
НЕ |
На Комисията се представя многогодишен национален стратегически план относно аквакултурите най-късно в деня на представяне на ОП. |
НЕ |
Подготвен е първият работен вариант на Многогодишен национален стратегически план за развитие на аквакултурата в България (2014-2020). |
|
ОП включва информация, допълваща многогодишния национален стратегически план относно аквакултурите |
НЕ |
||||
Доказан административен капацитет за изпълнение на изискванията от данни за управлението на рибарството, посочени в член 37 от [Регламента относно ОПОР] |
Не |
Доказан административен капацитет за изготвяне и прилагане на многогодишна програма за събиране на данни, който се преглежда от НТИКР и се приема от Комисията |
Не |
|
Със Заповед РД 98/23.01.2013 г. на изпълнителния директор на ИАРА бе сформирана вътрешноведомствена работна група за изготвяне на анализ на административния капацитет на звената, които ще бъдат отговорни за изпълнението на ангажиментите на Република България по Общата политика в областта на рибарството и прилагането на ПМДР (2014-2020). Работната група трябва да изготви окончателен вариант на анализа до края на месец октомври 2013 Анализът ще обхване всички критерии на условието |
Доказан административен капацитет за изготвяне и прилагане на многогодишен работен план за събиране на данни, който се преглежда от НТИКР и се приема от Комисията |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Достатъчен капацитет от гледна точка на осигурени човешки ресурси за сключване на двустранни или многостранни споразумения с други ДЧ, ако работата по изпълнение на задълженията за събиране на данни е споделена |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доказан административен капацитет за прилагане на системата на Съюза за контрол, инспекции и правоприлагане съгласно предвиденото в член 46 от [Регламента относно ОПОР] и по-подробно посочено в Регламент (ЕО) № 1224/2009 на Съвета. |
НЕ |
Доказан административен капацитет за изготвяне и изпълнение на националната програма за контрол за периода 2014—2020 г. съгласно посоченото в член 19, параграф l, |
НЕ |
|
|
Доказан административен капацитет за изготвяне и изпълнение на националната програма за контролна дейност във връзка с многогодишните планове (член 46 от Регламента относно контрола) |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доказан административен капацитет за изготвяне и прилагане на обща програма за контрол, която може да бъде разработена с други държави-членки (член 94 от Регламента относно контрола) |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доказан административен капацитет за изготвяне и прилагане на специални програми за контрол и инспекции (член 95 от Регламента относно контрола) |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доказан административен капацитет за прилагане на система на ефективни, пропорционални и възпиращи санкции за сериозни нарушения (член 90 от Регламента относно контрола) |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доказан административен капацитет за прилагане на точковата система за тежки нарушения (член 92 от Регламента относно контрола) |
НЕ |
Виж ТПУ 2.1.1. |
|||
Доклад за капацитета е изпратен в съответствие с член 35 от Регламента относно общата политика в областта на рибарството. |
ДА |
Докладът е разработен в съответствие с общите препоръки на Комисията |
ДА |
На 31 май 2013 г. е изпратен годишният доклад за усилията през 2012 г. за постигане на устойчив баланс между риболовния капацитет и възможностите за риболов. http://ec.europa.eu/fisheries/fleet/index.cfm?method=FM_Reporting.AnnualReport |
Стр. от
[1] ОВ L 140, 5.6.2009 г., стр. 16.
Няма коментари:
Публикуване на коментар