Вр. Мусала (2925 м. 40 см.) е най-високият у нас. През 1933 г. на върха е открита метеорологична станция, в която сега може да се спи, но капацитетът е доста малък; на мястото на унищожената от пожар станция за изучаване на космическите лъчи, разположена в непосредствена близост, е построена нова метална сграда, предназначена за проучвания, свързани с екологията. От тази статия става ясно, че метеорологичната станция е построена от дружеството „Гранитоид” , за което съм писал тук.
До върха води товарен лифт, тръгващ от
т.нар. „Трети прозорец”, парков участък „Бели Искър” (ЧЕЗ борави с термина ТП "Почивна с-я Бели Искър", ТП "Връх Мусала", МТП "Тунела", ТП "Трети прозорец"). Трети прозорец предполагам е трафопост, находящ се до инспекционна шахта №3 на Рилския водопровод в участъка яз. „Бели Искър” – с. Бели Искър на едноименната река. Според този сайт преди построяването на сега съществуващата въжена линия „е имало друг лифт от две части, чиито останки личат надолу по склона към гореспоменатата долина”. На върха има ток и вода, но тя е проблем, защото тя идва по водопровод от Леденото езеро. През зимата обаче същият може замръзване и не го пускали. Входната врата, водеща към туристическата стая, почти напълно се затрупва от снега и влизането е през малко прозорче в горния край на вратата. Има свързочен възел към ВВС, който не е ясно дали функционира, има и метеорологична станция на БАН и Environmental Observatory "Musala" of the Bulgarian Academy of Sciences.
Според Отчетния доклад на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика (ИЯИЯЕ) при Българската академия на науките (БАН) за научно-изследователската и научно-приложна дейност през 2009 година, товарната въжена линията е била отремонтирана и се ползва. Доклада
Според доклада на ИЯИЯЕ на БАН за 2008г. съществен обем дейности били реализирани по поддръжката на инфраструктурите на БЕО Мусала. Предприети са мерки и е достигнато съпротивление на заземяване -5,8 ома. Монтирани са допълнителни защити от пренапрежение на главното табло и това в помпеното помещение. Проведена е профилактика на проходната будка и трансформаторите на Трети прозорец в долината на река Бели Искър.
След авария били възстановени водопроводът и електрозахранващият кабел по трасето вр.Мусала-Ледено езеро. Подменен е изгорелия двигател на помпите за вода и е монтирано ново модерно ел.табло.
До стената на язовир Бели Искър има 24 часово -охраняващо звено към МВР и вила на Градския съвет на София. Достъпът е забранен, освен за правоимащи. Стената е строена с помощта на сръбски работници, докарани от германците. В стената има тунел, в който се чува страховито бучене от течащата вода. През този проход е минавал път към Рилския манастир. Повече за язовир Бели Искър може да прочетете и тук.
Снимки:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/JCytvQB4pVt7AqpeBMls1w
https://picasaweb.google.com/lh/photo/c7HW0rSUgEn7X9p6KeayGQ?feat=embedwebsite
https://picasaweb.google.com/lh/photo/_re7vngygK8bV1CJ1R6Hdw?feat=embedwebsite
http://www.360cities.net/image/musala-peak2#79.38,2.61,40.4
Според разказа risto_turisto, който е посрещнал Новата 2011 на вр. Мусала, товарната въжена линия била повредена, тъй като имало счупен стълб („Тази зима, че чак до средата на лятото ще бъде тегаво на върха - спукан водопровод, счупен стълб на товарния лифт, безводие/безснежие.”)
Според постовете под статията за х. Ехо в www.bulgarian-mountains.com въжената линия към Мусала е кратковременна и че вече не се ползвала, но това не е вярно, което компрометира цялото мнение.
Интересна история за това, какво може да се качи с товарния лифт може да прочете ТУК. Кошът обаче бил старичък и не ставал за скъпа машина
До върха води товарен лифт, тръгващ от
т.нар. „Трети прозорец”, парков участък „Бели Искър” (ЧЕЗ борави с термина ТП "Почивна с-я Бели Искър", ТП "Връх Мусала", МТП "Тунела", ТП "Трети прозорец"). Трети прозорец предполагам е трафопост, находящ се до инспекционна шахта №3 на Рилския водопровод в участъка яз. „Бели Искър” – с. Бели Искър на едноименната река. Според този сайт преди построяването на сега съществуващата въжена линия „е имало друг лифт от две части, чиито останки личат надолу по склона към гореспоменатата долина”. На върха има ток и вода, но тя е проблем, защото тя идва по водопровод от Леденото езеро. През зимата обаче същият може замръзване и не го пускали. Входната врата, водеща към туристическата стая, почти напълно се затрупва от снега и влизането е през малко прозорче в горния край на вратата. Има свързочен възел към ВВС, който не е ясно дали функционира, има и метеорологична станция на БАН и Environmental Observatory "Musala" of the Bulgarian Academy of Sciences.
Според Отчетния доклад на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика (ИЯИЯЕ) при Българската академия на науките (БАН) за научно-изследователската и научно-приложна дейност през 2009 година, товарната въжена линията е била отремонтирана и се ползва. Доклада
Според доклада на ИЯИЯЕ на БАН за 2008г. съществен обем дейности били реализирани по поддръжката на инфраструктурите на БЕО Мусала. Предприети са мерки и е достигнато съпротивление на заземяване -5,8 ома. Монтирани са допълнителни защити от пренапрежение на главното табло и това в помпеното помещение. Проведена е профилактика на проходната будка и трансформаторите на Трети прозорец в долината на река Бели Искър.
След авария били възстановени водопроводът и електрозахранващият кабел по трасето вр.Мусала-Ледено езеро. Подменен е изгорелия двигател на помпите за вода и е монтирано ново модерно ел.табло.
До стената на язовир Бели Искър има 24 часово -охраняващо звено към МВР и вила на Градския съвет на София. Достъпът е забранен, освен за правоимащи. Стената е строена с помощта на сръбски работници, докарани от германците. В стената има тунел, в който се чува страховито бучене от течащата вода. През този проход е минавал път към Рилския манастир. Повече за язовир Бели Искър може да прочетете и тук.
Снимки:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/JCytvQB4pVt7AqpeBMls1w
https://picasaweb.google.com/lh/photo/c7HW0rSUgEn7X9p6KeayGQ?feat=embedwebsite
https://picasaweb.google.com/lh/photo/_re7vngygK8bV1CJ1R6Hdw?feat=embedwebsite
http://www.360cities.net/image/musala-peak2#79.38,2.61,40.4
Според разказа risto_turisto, който е посрещнал Новата 2011 на вр. Мусала, товарната въжена линия била повредена, тъй като имало счупен стълб („Тази зима, че чак до средата на лятото ще бъде тегаво на върха - спукан водопровод, счупен стълб на товарния лифт, безводие/безснежие.”)
Според постовете под статията за х. Ехо в www.bulgarian-mountains.com въжената линия към Мусала е кратковременна и че вече не се ползвала, но това не е вярно, което компрометира цялото мнение.
Интересна история за това, какво може да се качи с товарния лифт може да прочете ТУК. Кошът обаче бил старичък и не ставал за скъпа машина
Няма коментари:
Публикуване на коментар