ОРГАНИЗАЦИЯ
|
КОМЕНТАРИ НА ЧЛЕНОВЕ И
НАБЛЮДАТЕЛИ НА КН*
|
ПОЗИЦИЯ НА МОСВ
|
Стратегически план за изпълнение
по ПО1 „Води“ на Оперативна програма „Околна среда“
2014-2020
|
||
ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛЕН ФОНД“, МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ - НАБЛЮДАТЕЛ В СЪСТАВА НА КН С ПРАВО НА СЪВЕЩАТЕЛЕН ГЛАС
|
На втора страница в
представената таблица
“Изпълнението на ниво приоритетна
ос ще се измерва по следните физически и финансови индикатори“, имаме
следната бележка:
В колона Рамка за
изпълнение – Общ размер на сертифицираните разходи от Сертифициращия орган –
Етапна цел (2018) – е посочена
стойност на сертифицирани разходи 169 764,89 евро, която не съответства на
информацията в СО. Моля за уточнение и коментар относно посочената сума на
сертифицирани разходи.
|
Допуснатата техническа грешка е отстранена.
|
Методология и критерии за оценка
по процедура „Изграждане на ВиК инфраструктура“
|
||
БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА КОНСУЛТАНТИТЕ ПО ЕВРОПЕЙСКИ
ПРОГРАМИ (БАКЕП)
|
Във връзка
с обсъждането на предстоящото 10-то заседание на Комитета за наблюдение на
ОПОС 2014-2020 г., на Методология и критерии за оценка по процедура
„Изграждане на ВиК инфраструктура" по Приоритетна ос 1 „Води" на
Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.", изпращаме следните
предложения за изменение на критериите за оценка:
1. т. II.
Критерии за оценка, Оценка на допустимост, Критерий 8 предлагаме да бъде
изменен както следва:
„Срокът за изпълнение на дейностите е съгласно
условията за кандидатстване, но не по-късно от 3 месеца преди крайния срок за
допустимост на разходите по чл. 65, ал. 2 на Регламент (ЕС) №1303/2013, а
именно 31 декември 2023 г."
Мотиви: Окончателното приемане на дейностите изисква
технологично време, поради което, с оглед гарантиране извършването на
разходите в рамките на срока за допустимост, крайният срок за изпълнение на
дейностите да бъде поне 3 месеца преди 31.12.2023 г.
2. т. II.
Критерии за оценка, Оценка на допустимост, Критерий 9 предлагаме да бъде
изменен както следва:
„Представеният анализ на разходите и ползите е изготвен
в съответствие с изискванията на Ръководство за анализ разходи-ползи на
инвестиционни проекти за програмен период 2014-2020 и спазва принципа на
пълно възстановяване на разходите в рамките на референтния период на
анализа."
Мотиви: Допълнително поясняване на критерия чрез добавянето на
текста “…в рамките на референтния период на анализа".
3. т. II.
Критерии за оценка, Оценка за качество, Критерий 1 предлагаме да бъде изменен
както следва:
„Представените анализи на нуждите са изготвени въз
основа на реалистични прогнози и демографски тенденции и са в съответствие с
анализите на нуждите от РПИП.“
Мотиви: Нашето мнение е, че РПИП, в т.ч. анализът на нуждите
би следвало да е финализиран и приет преди подаването на проектното
предложение. В противен случай е налице риск от връщане на РПИП за
преработване, което ще забави процеса по оценка, а в последствие и по
фактическо реализиране на съответния проект.
4. т. II.
Критерии за оценка, Оценка за качество. Критерий 4 предлагаме да бъде изменен
както следва:
„Проектното предложение включва дейности, изпълнението
на които ще доведе до привеждане на обхванатата с проекта територия от
съответната агломерация/агломерации над 10 000 екв.ж. в пълно съответствие с
изискванията на Директива на Съвета от 21 май 1991 година за пречистването на
градските отпадъчни води (91/271/ЕИО)"
Мотиви: Допълнително поясняване на критерия чрез добавянето на
текста „... обхванатата с проекта територия от….“
5. т. II.
Критерии за оценка, Оценка за качество, Критерий 15 предлагаме да бъде
изменен както следва:
„Предвидената организационна структура за управление на
проекта демонстрира достатъчен капацитет за управление на проекта и надеждни
механизми за контрол."
Мотиви: ВиК операторите нямат натрупан опит и административен
капацитет за управление на инвестиционни проекти от такъв мащаб, тъй като
бенефициенти в предходния програмен период бяха общинските администрации.
Препоръчително е да се предвидят достатъчно механизми за привличане на
вътрешни и външни експерти с необходимата експертиза, които да гарантират
качествено управление и контрол на изпълнението на проектите. Препоръчително
е да се продължи и практиката за осигуряване на външна техническа помощ за
управление на проектите, особено предвид факта, че проектите ще бъдат значителни
по мащаб.
6. т. II.
Критерии за оценка, Оценка за качество, Критерий 17 предлагаме да бъде
изменен както следва:
„Проектното предложение за голям проект отразява
коментарите на Джаспърс, включени в тяхно становище (Guidance Note), по
подходящ начин. В случай, че коментарите на Джаспърс, включени в тяхно
становище (Guidance Note) не са отразени, е представена съответната
обосновка, чрез която е доказана неприложимостта/невъзможността за отразяване
на коментарите."
Мотиви: Нашето становище е, че Джаспърс следва да се
произнасят само за големи проекти, тъй като УО на ОПОС е акредитиран орган,
който би следвало да има системата и капацитета да извършва самостоятелно
оценката и да взема решения относно проектите, които не подлежат на одобрение
от ЕК.
В
допълнение, предлагаме да бъде дадена възможност да не се отразяват
автоматично коментарите на Джаспърс, тъй като не винаги същите са приложими и
оптимални от гледна точка на техническата реализация на проектите и в
съответствие с поставените цели и стойности на индикаторите.
|
По т. 1 – Предложението не се приема. Посоченият срок е
максималният и неговото съкращаване не е в полза на бенефициентите.
Бенефициентите биха могли да предвидят в документацията
си за обществени поръчки и по-кратки срокове за предаване и приемане на
изпълнението на дейностите. За да бъдат финансирани от ОПОС 2014-2020 г.,
всички плащания към изпълнителите от страна на бенефициента трябва да бъдат
извършени преди крайния срок за допустимост на разходите по чл. 65, ал. 2 на
Регламент (ЕС) № 1303/2013.
По т. 2 – Предложението не се приема.
Допълнението „в
рамките на референтния период на анализа“ би подвело бенефициентите, че
след края на референтния период този принцип не трябва да се спазва.
По т. 3 – Предложението не се приема.
За да бъде одобрен проекта за финансиране е необходимо
представените анализи на нуждите в регионалното прединвестиционно проучване
да са изготвени въз основа на реалистични прогнози и демографски тенденции.
По т. 4 – Предложението не се приема. Предложеният текст противоречи
на принципите за определяне на границите на агломерациите, не съответства на
целите на процедурата и на изискванията на нормативната уредба. Целта на
всяко проектно предложение е да се осигури изпълнение на нормативнo
установени задължения за постигане на пълно съответствие на всички
агломерации с над 10 000 екв.ж. в обособената територия на съответния оператор
с изискванията на Директива 91/271/ЕИО.
По т. 5 – Предложението не се приема.
Предложението да се оценява достатъчността на
капацитета за управление на проекта е неясно, както и предполага субективизъм
при оценката.
Институционалният капацитет на кандидатите се оценява в
процеса на изготвяне на РПИП и резултатите от него би следвало да се ползват
при обосновката на структурата за управление на проекта.
Екипът за управление се структурира съгласно
изискванията на приложимата нормативна уредба. Към настоящия момент не се
предвиждат ограничения по отношение на начина на определяне на членовете на
екипа, включително дали са вътрешни и/или външни за бенефициента лица.
По т. 6 – Предложението се приема частично, като
критерият се измени по следния начин:
„Проектното
предложение отчита
Уточняваме, че прегледът на всички подготвяни РПИП е
включен в плана за действие на инициативата Джаспърс в България за периода
2014-2020 г.
|
Инвестиционна стратегия за финансови инструменти по
приоритетна ос 1 „Води“, ОПОС 2014 - 2020 г.
|
||
ДИРЕКЦИЯ „ДЪРЖАВНИ ПОМОЩИ И РЕАЛЕН СЕКТОР“,
МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
|
По представената Инвестиционна стратегия за Финансови инструменти по ПО 1 „Води“ ОП „Околна
среда“ 2014-2020 г., изразяваме следното становище по отношение на
приложението на правилата за държавните помощи:
Представената в ИС информация, по наше мнение, е твърде
обща и условна, като не може да се прецени доколко споменатите режими на
държавна помощ са адекватни и приложими за идентифицираните видове финансови
инструменти по ОПОС 2014-2020 (заеми и гаранции). На места в текста се цитира
прилагането на принципа „pari passu“, Общ регламент за групово освобождаване[1], непомощ (липса на
държавна помощ), отделни Насоки и Известия (същевременно не са посочени
Насоките на Комисията от 2017 г., които касаят именно държавна помощ при
финансовите инструменти по ЕСИФ[2]),
като са смесени различни термини и режими.
Предвид необходимостта от анализ на потенциалната
държавна помощ на всички възможни нива („Фонд мениджър на финансов
инструменти в България“ ЕАД (ФМФИБ), Специална инвестиционна структура (DIV), финансови посредници,
частни инвеститори, крайни получатели), различните варианти за структуриране
прилагането на финансовите инструменти (чрез ФМФИБ или DIV), както и липсата на
яснота дали ЕК ще възприеме пренотифицираната национална позиция, че
финансирането с публични средства в отрасъл „Водоснабдяване и канализация“ не
представлява държавна помощ, на този етап препоръчваме използването на общи
разпоредби в ИС по отношение на режима по държавните помощи, без цитиране на
конкретни документи на Комисията.
Доколкото ФМФИБ ще бъде администраторът на помощ (по
смисъла на Закона за държавните помощи) при прилагането на финансовите
инструменти по ОПОС 2014-2020 и на основание чл.26, ал.3 от ЗУСЕСИФ и
разпоредбите на ЗДП, Министерство на финансите ще изрази становище за
съответствието с приложимите правила за държавните помощи, при представяне от
страна на ФМФИБ на пълния комплект от документи за разработените конкретните
финансови инструменти (в т.ч. Индикативната техническа спецификация и
Оперативно споразумение), преди стартиране на тяхното изпълнение.
Независимо от това, по отношение на приложените
характеристики на финансовите продукти (гаранции[3] и заеми[4]),
в случай че същите вече са обсъждани и одобрени от банковия сектор,
посочените може да се заложат и в ИС.
|
Предложението се приема.
Текстът ще бъде редактиран, съобразено с направените
предложения, след което ще бъде предоставен на членовете на КН на ОПОС
2014-2020 г. за одобрение чрез писмена процедура.
|
Изменение на Индикативна годишна
работна програма за 2018 г.
|
||
НАЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НА ОБЩИНИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
|
Във връзка с планираното обсъждане и съгласуване на
заседание на Комитета за наблюдение на ОПОС на проект на изменение на
Индикативната годишна работна програма (ИГРП) за 2018 г., приложено Ви
изпращам коментари. Предложенията ни касаят двете планирани процедури с
бенефициент Столична община, предоставени са от общината и са както следва:
-Процедура „Изграждане на ВиК инфраструктура за
Столична община”: предлагаме същата да отпадне от ИГРП за 2018 г. и да се
включи в програмата за 2019 г.
Съгласно информацията от Столична община, договорът
за изпълнение на услугата „Подготовка на регионално прединвестиционно
проучване (РПИП) за водоснабдяване и канализация за територията на Столична
община“ е в сила от 15.12.2017 г. По договора, изпълнителят следва да
представи на възложителя доклад и подготвен формуляр за кандидатстване за
европейско финансиране за агломерациите над 10 000 е.ж. със съответните
приложения в съответствие с чл. 101 от Регламент 1303/2013 г. до 17.12.2018 г.
Формулярът от своя страна подлежи на одобряване от възложителя след
получаване на положително становище за приемане от съответната компетентна
институция (от Управляващия орган на ОПОС или Европейската комисия). Предвид
изложеното е целесъобразно обявяването на процедура „Изграждане на ВиК
инфраструктура за Столична община“ да бъде обвързано с този етап от договора
за изпълнение на РПИП, в който общината ще разполага с най-пълна информация
за обхвата на инвестиционното строително намерение и прецизиране на
инвестициите в РПИП. В тази връзка за индикативен срок за обявяване на
процедурата може да се посочи първо тримесечие на 2019 г., респективно за
краен срок за подаване на проектното предложение- второ/трето тримесечие на
2019 г. В допълнение, Столична община ни уведомява, че за инвестицията ще им
е необходим допълнителен ресурс от 50 млн.лв. към определения индикативен по
процедурата;
- Процедура „Проектиране и изграждане на инсталация
за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF -
трета фаза на интегрирана система от съоръжения за третиране на битовите
отпадъци на Столична община”, предлагаме съгласно издаденото Окончателно
становище на Джаспърс от 19.12.2017 г.:
- в колона „Максимален
% на съфинансиране”, текстът да е „Максимален % на съфинансиране,
определен въз основа на изготвен АРП и анализ за приложимостта на
законодателството за държавни помощи, извършен по възлагане на Джаспърс”;
- в колона
„Представлява ли процедурата/ част от нея дьржавна помощ“, текстът да се промени
на „Съгласно изготвен, по възлагане на Джаспърс, анализ за приложимостта на
законодателството за държавни помощи, държавната помощ ще бъде под формата на
компенсация за обществена услуга, съобразно изискванията на Решение на
Комисията от 20 декември 2011 година относно прилагането на член 106,
параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз за държавната
помощ предоставена на определени предприятия, натоварени с извършването на
услуги от общ икономически интерес“.
|
Предложението се приема по принцип.
Процедурата ще отпадне от предложението за изменение на
ИГРП 2018 г. и ще бъде предвидена при подготовката на ИГРП 2019 г.
Предложението се приема.
Предложението се приема по принцип.
Предложеният текст е редактиран по следния начин:
„Съгласно
изготвен, по възлагане на Джаспърс, анализ за приложимостта на
законодателството за държавни помощи, държавната помощ от Столична община към „Топлофикация София“ ЕАД ще бъде под формата на компенсация
за обществена услуга, съобразно изискванията на Решение на Комисията от 20
декември 2011 година относно прилагането на член 106, параграф 2 от Договора
за функционирането на Европейския съюз за държавната помощ предоставена на
определени предприятия, натоварени с извършването на услуги от общ
икономически интерес“.
|
[1] Регламент (ЕС) №
651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории
помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от
Договора, ОВ L 187 от 26.06.2014 г.
[2] Commission staff
Working document SWD(2017) 156 /2.5.2017/ Guidance on State aid
in European Structural and Investment (ESI) Funds Financial instruments in the
2014-2020 programming period
Няма коментари:
Публикуване на коментар