I.
Методология за оценка
Оценката на проектните предложения се извършва на база на критерии,
одобрени от Комитета за наблюдение на оперативна програма „Околна среда 2014 -
2020 г.“ (ОПОС 2014 - 2020 г.). Методологията и критериите не подлежат на
изменение по време на провеждането на оценката. Обект на оценка са и подадени
големи проекти по смисъла на чл. 100 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на
Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за определяне на
общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за
развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за
определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и
рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета (Регламент (ЕС) № 1303/2013).
Оценката на проектните предложения се извършва при спазване на действащата
към датата на оценяване нормативна уредба.
Оценяването на проектните предложения се извършва в срок до три месеца, в
съответствие с чл. 44, ал. 2, 4 и 5 от Закона
за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Оценката се извършва на един етап и включва оценка на административно
съответствие, оценка на допустимост и оценка за качество. Проверява се дали съответното
проектно предложение отговаря на всички критерии, като за всеки критерий се
поставя оценка „ДА“, „НЕ“ или „Неприложимо“.
В
случай че дадено проектно предложение е получило оценка „НЕ“
на критерий 1 от част „Административно съответствие“, същото не се оценява за
съответствие с всички останали критерии, посочени по-долу, и процедурата се
прекратява по отношение на конкретния бенефициент съгласно разпоредбите на
ЗУСЕСИФ.
В
случай че дадено проектно
предложение е получило оценка „ДА“ на критерий 1 от част „Административно
съответствие“, същото се оценява за съответствие и по отношение на всички
останали критерии. При получаване на окончателна оценка „НЕ“ по даден критерий,
съответното проектно предложение не се предлага за финансиране и процедурата се
прекратява по отношение на конкретния бенефициент съгласно разпоредбите на
ЗУСЕСИФ.
При оценка на проектно предложение, представляващо голям проект по смисъла
на Регламент (ЕС) № 1303/2013, при получаване на окончателна
оценка „НЕ“ по даден критерий от един от оценителите, големият проект не се
предлага за изпращане по реда на чл. 45, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ и процедурата
се прекратява по отношение на конкретния бенефициент.
При наличие на положителен резултат от оценяването,
Ръководителят на Управляващия орган на ОПОС 2014-2020 г. в едноседмичен срок
взема решение в съответствие с чл. 45, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ за изпращането на
големия проект за:
а)
оценка от независими експерти съгласно чл. 101, ал. 3 от Регламент (ЕС) №
1303/2013 и за нотификация съгласно чл. 102, параграф 1 от същия регламент ИЛИ
б) одобряване от Европейската комисия съгласно чл. 102, параграф 2 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013.
II. Критерии за оценка
№
|
Критерий
|
ДА/НЕ/НП
|
|
Административно съответствие
|
|||
1.
|
Проектното предложение е
подадено в срока и по реда, определен от Управляващия орган в условията за кандидатстване (чрез ИСУН 2020).
|
||
2.
|
Текстът на формуляра за
кандидатстване в ИСУН 2020 е на български език (на кирилица) с изключение на
полета „Наименование на проектно предложение на английски език“, „Кратко
описание на проектното предложение на английски език“ и „Пълно наименование
на английски“ за кандидата, които следва да са попълнени на английски език, и
всички полета във формуляра за кандидатстване са попълнени коректно.
|
||
3.
|
Кандидатът е представил всички
документи, които се изискват за целите на кандидатстването в съответния формат и подписани, съгласно Раздел 24 от условията за
кандидатстване.
|
||
Оценка на допустимост
|
|||
1.
|
Кандидатът е ВиК оператор, с
когото съответната асоциация по ВиК е сключила договор по чл. 198п, ал. 1 от
Закона за водите за предоставяне на ВиК услуги на територията съответно на
област Бургас, Варна, Видин, Враца,
Добрич, Кърджали, Перник, Пловдив, Русе, Силистра, Сливен, Стара Загора, Шумен
или Ямбол.
|
||
2.
|
Териториалният обхват за
изпълнение на проектното предложение се отнася за агломерация/агломерации над 10
000 екв. ж. по смисъла на Директива на Съвета от 21 май 1991 година за
пречистването на градските отпадъчни води (91/271/ЕИО), както е посочено в
Раздел 5 от условията за кандидатстване.
|
||
3.
|
Исканата безвъзмездна финансова помощ не е за
финансиране на разходи, които вече са финансирани със средства от
Европейските структурни и инвестиционни фондове или чрез други инструменти на
Европейския съюз, както и с други публични средства, различни от тези на
бенефициента.
|
||
4.
|
Операцията не е била физически
завършена или изцяло осъществена преди подаването на формуляра за
кандидатстване от бенефициента, независимо дали всички свързани плащания са направени
от бенефициента или не.
|
||
5.
|
Процедурите по оценка на
въздействието върху околната среда, в т.ч. и по оценка на съвместимостта, за
инвестиционно предложение, съответстващо на подадения проект, са приключили с
издадени крайни актове по реда на глава шеста от Закона за опазване на
околната среда.
|
||
6.
|
В проектното предложение са
заложени индикаторите, указани в Раздел 7 от условията за кандидатстване.
|
||
7.
|
Дейностите, включени в проектното предложение, за които
се иска финансиране от програмата, са допустими съгласно условията за
кандидатстване.
|
||
8.
|
Срокът за изпълнение на дейностите
е съгласно условията за кандидатстване, но не по-късно от срока за
допустимост на разходите по чл. 65, ал. 2 на Регламент (ЕС) №1303/2013, а
именно 31 декември 2023 г.
|
||
9.
|
Представеният
анализ на разходите и ползите е изготвен в съответствие с изискванията на
Ръководство за анализ разходи-ползи на инвестиционни проекти за програмен
период 2014-2020 и спазва принципа на пълно възстановяване на разходите.
|
||
10.
|
Бюджетът на проектното предложение е
попълнен съгласно изискванията и указанията, посочени в раздел 14 от
условията за кандидатстване и разходите съответстват на стойността на
дейностите.
|
||
11.
|
Представената информация за „голям проект“
съгласно чл. 101 от Регламент (ЕС) № 1303/2013
чрез попълнен (на български и английски език) формуляр за кандидатстване по
Приложение ІІ „Формат за подаване на информация относно голям проект“ на
Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/207 на Комисията от 20 януари 2015 година,
е попълнена коректно, в необходимия обем и степен на детайлност (ако е
приложимо).
|
||
12.
|
Всички задължителни дейности (по организация и управление; информация и
комуникация), посочени в раздел 13 от условията за кандидатстване, са
включени в проектното предложение.
|
||
Оценка за качество
|
|||
1.
|
Представените анализи на нуждите
в регионалното предивестиционно проучване са изготвени въз основа на реалистични
прогнози и демографски тенденции.
|
||
2.
|
Анализът на
варианти съдържа институционални, технически и екологични аспекти и избраният
вариант е обоснован.
|
||
3.
|
Проектното предложение съответства на описанието на
инвестиционното предложение, за което е издаден краен акт по реда на глава
шеста от ЗООС и е съобразен с поставените в акта условия и мерки.
|
||
4.
|
Проектното
предложение включва дейности, изпълнението на които ще доведе до привеждане
на съответната агломерация/агломерации над 10 000 екв.ж. в пълно
съответствие с изискванията на Директива на Съвета от 21 май 1991 година за
пречистването на градските отпадъчни води (91/271/ЕИО).
|
||
5.
|
Предвидените
дейности са ясно описани и обвързани с целите на проектното предложение.
|
||
6.
|
Целевите стойности
на индикаторите, включени в проектното предложение, съответстват на обхвата
на проекта.
|
||
7.
|
Проучванията и
проектите са изготвени в съответствие с изискванията на приложимото българско
и европейско законодателство, указани в условията за кандидатстване.
|
||
8.
|
Исканото финансиране
(безвъзмездната финансова помощ) е определено правилно въз основа на изготвен
анализ на разходите и ползите на проекта и се отнася само за допустими
разходи.
|
||
9.
|
Всички разходи за дейностите са
остойностени въз основа на анализ.
|
||
10.
|
Стойността на отделните дейности
съответства на заложените в бюджета на проектното предложение разходи за
съответната дейност.
|
||
11.
|
Планът за външно възлагане е
реалистичен и съобразен с нормативните изисквания в областта на обществените
поръчки.
|
||
12.
|
Планът за външно възлагане е
съобразен с изискванията за устройствено планиране, съгласно информацията в
обяснителна записка към картата на инвестиционното намерение.
|
||
13.
|
Графикът за изпълнение на дейностите по проектното предложение е реалистичен
и съобразен с плана за външно възлагане.
|
||
14.
|
Задължителните дейности по информация и комуникация, заложени в
проектното предложение, предвиждат като минимум изискванията, посочени в Раздел
13 от условията за кандидатстване.
|
||
15.
|
Екипът за управление е ясно
структуриран и покрива необходимите функции за управление на проекта в
съответствие с Раздел 13 от условията за кандидатстване.
|
||
16.
|
Открита е отделна инвестиционна
банкова сметка на съответния ВиК оператор, в която да постъпват средства от
оперативна дейност, предназначени за инвестиции в инфраструктура.
|
||
17.
|
Проектното предложение отчита становището на Джаспърс.
|
||
18.
|
Проектното предложение демонстрира спазването на хоризонталните принципи,
посочени в Раздел 17 от условията за кандидатстване.
|
||
Няма коментари:
Публикуване на коментар