Основание за прехвърляне на процедури от ИГРП за 2017
г., които са в напреднал етап на подготовка и промяна на срокове:
Съгласно ПМС № 189/2016 г.
за дейности по организация и управление на проект, изпълнението на които се
предвижда да не се възлага изцяло на външен за бенефициента изпълнител,
безвъзмездна финансова помощ (БФП) се предоставя само под формата по чл. 55,
ал. 1, т. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) - финансиране с единна ставка, определена чрез прилагане на процент към
една или няколко определени категории разходи. В тази връзка, Управляващият
орган (УО) на ОПОС 2014-2020 г. подготви проект на методология за определяне на
размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и
управление на проекти (проект на методология). Съгласно чл. 5, ал. 6 от ПМС №
189/2016 г., методологията на УО на ОПОС 2014-2020 г. следва да бъде утвърдена
заедно с насоките за кандидатстване по съответната процедура. Методологията на
всеки управляващ орган се изготвя на базата на утвърдената с Решение № 253 на
Министерския съвет от 03.05.2017 г. Националната
методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на
дейности за организация и управление на проекти, съфинансирани от Европейските
структурни и инвестиционни фондове.
В резултат от получени
указания от дирекция „Национален фонд“ (Сертифициращ орган), както и във връзка
с писмо с изх. № 02.44-139/21.12.2017 г. на заместник-министър председателя, с
което са предоставени уточнения за тълкуването на текстове от Националната методология за определяне на
размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и
управление на проекти, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни
фондове, отнасящи се до начина на изчисляване на единната ставка за разходи
за организация и управление, УО на ОПОС 2014-2020 г. трябва да преработи
изготвения от него проект на методология.
В тази връзка, УО на ОПОС е
в процес на изготвяне на методология съгласно дадените указания с цел спазване
разпоредбите на чл. 8, ал. от ПМС № 189/2016 г., като същевременно за някои
процедури е изготвено писмо до СКУСЕС за прилагане разпоредбите на чл. 8, ал. 3
от ПМС № 189/2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на
разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и
инвестиционни фондове, за програмен период 2014 - 2020 г. С това за тези
процедури ще се приложи изключение от чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ, а именно
„По изключение, когато към датата на утвърждаване на документите по чл. 26, ал.
1 ЗУСЕСИФ не е налице методология за определяне размерите на сумите по формата,
посочена в чл. 55, ал. 1, т. 4 ЗУСЕСИФ, безвъзмездна финансова помощ и
възстановима помощ за дейности за организация и управление, изпълнението на
които се предвижда да не се възлага изцяло на външен за бенефициента
изпълнител, може да се предостави чрез формата по чл. 55, ал. 1, т. 1 ЗУСЕСИФ
след изрично одобрение на Съвета за координация при управлението на средствата
от Европейския съюз (СКУСЕС)“.
Във връзка с напредналия
етап на подготовка на насоки за кандидатстване, част „условия за
кандидатстване“ и част „условия за изпълнение“ по процедурите и с цел да не
бъде забавено обявяването им, както и в съответствие с разпоредбите на чл. 8,
ал. 3 и чл. 11, ал. 2 от ПМС № 189/2016 г., които допускат по изключение при
липса на методология към датата на утвърждаване на насоките за кандидатстване
използване на формата по чл. 55, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕСИФ – финансиране въз
основа на реално извършени разходи, УО на ОПОС е в процедура по изрично
одобрение от СКУСЕС на прилагането на това изключение.
Поради обстоятелството, че
преработването на проекта на методология изисква обобщаване и анализиране на
допълнителна информация, УО на ОПОС 2014-2020 г. инициира процедура за
неприсъствено вземане на решения на СКУСЕС
за прилагане на разпоредбата на чл. 8, ал. 3, както и на чл. 11, ал. 2 от ПМС №
189/2016 г. по отношение на четири процедури, описани по-долу, по
оперативната програма, които са в напреднал етап на подготовка. Със свое
решение от 08.01.2018 г. СКУСЕС е одобрил предложението на УО на ОПОС.
С оглед на гореизложеното, предложенията
за прехвърляне на процедури от ИГРП за 2017 г., които са в напреднал етап на
подготовка, както и представяне на основанията за прехвърляне на други
процедури по приоритетни оси на ОПОС 2014-2020 г. е както следва:
По Приоритетна ос 1 „Води“
1. Прехвърляне на процедура
чрез директно предоставяне на БФП „Регионален
инвестиционен ВиК проект за обособената територия на „ВиК” ЕООД Смолян“ от
ИГРП 2017 г. за първото тримесечие на 2018 г.
Процедурата бе планирана за
обявяване през трето/четвърто тримесечие на 2017 г. Производството по
утвърждаване на насоките за кандидатстване по тази процедура започна през 2017
г. В съответствие с чл. 26, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, проектът на насоки за
кандидатстване по процедура „Регионален
инвестиционен ВиК проект за обособената територия на „ВиК” ЕООД Смолян“ бе
съгласуван от Министерството на финансите. Документацията за процедурата бе
съгласувана и с Министерството на регионалното развитие и благоустройството
(МРРБ), в качеството му на ведомство, отговорно за прилагане на политиката в
отрасъл „водоснабдяване и канализация“ и принципал на кандидата – „ВиК“ ЕООД
Смолян.
С оглед на гореописаното, предвид
положителното решение на компетентния орган - СКУСЕС, може да се пристъпи към
изпращане на проекта на насоки за кандидатстване по процедура „Регионален инвестиционен ВиК проект за
обособената територия на „ВиК” ЕООД Смолян“ на конкретния бенефициент за
предложения и възражения и последващото им утвърждаване и обявяване в началото
на настоящата 2018 г.
2. Прехвърляне на процедура
чрез директно предоставяне на БФП „Изграждане
на ВиК инфраструктура“ от ИГРП 2017 г. за първо/второ тримесечие на 2018 г.
с максимален индикативен ресурс на стойност 1 350 000 000 лв.
Конкретният размер на процедурата ще бъде установен след прецизиране на
инвестициите в подготвяните 14 РПИП.
Конкретният размер за всеки отделен проект ще се определи въз основа на анализа
разходи-ползи (АРП) на проекта и становище по отношение на законодателството за
държавните помощи.
Предвид необходимостта от
уточняване на рамката за финансиране в отрасъла, чрез процедура „Регионален инвестиционен ВиК проект за
обособената територия на „ВиК” ЕООД Смолян“, чието обявяване е изместено в
2018 г. и необходимостта от прецизиране на инвестициите в изготвяните 14 РПИП
от МРРБ по процедура BG16M1OP002-1.001 „Подпомагане
на регионалното инвестиционно планиране“ на ОПОС 2014-2020 г., процедурата
се измества за обявяване през 2018 г. Особеният статут на предоставянето на ВиК
услугите в Столична община (СО) и различният етап на проектна готовност на РПИП
на СО и РПИП, подготвяни от МРРБ за 14-те обособени територии, наложи
процедурата да бъде разделена на две с два конкретни бенефициента – 14-те
регионални ВиК оператори и Столична община.
3. Включване на нова
процедура чрез директно предоставяне на БФП „Изграждане на ВиК инфраструктура за Столична община“ с индикативен
максимален размер на средствата по
процедурата на стойност 350 000 000 лв. и срок за обявяване на
процедурата през четвъртото тримесечие на 2018 г. Конкретният размер на
процедурата ще бъде установен след прецизиране на инвестициите в готвения РПИП
за Столична община, за чието изпълнение е сключен договор от общината на
15.12.2017 г.
Конкретният размер за проекта
ще бъде определен въз основа на АРП на проекта и становище по отношение на
законодателството за държавните помощи.
По Приоритетна ос 2
„Отпадъци“ - прехвърляне на процедура чрез директно предоставяне на БФП „Проектиране и изграждане на инсталация за
комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF – трета
фаза на интегрирана система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на
Столична община“ от ИГРП 2017 г.
Процедурата беше планирана
за обявяване през трето/четвърто тримесечие на 2017 г., но предвид посочените
по-долу обстоятелства възникна необходимостта от прехвърлянето й за 2018 г.:
· Заключителното становище (Completion Note) от JASPERS е предоставено на 19.12.2017 г.
· Доуточняване на приложимия режим на държавни помощи.
В допълнение, при тази
процедура са приложими посочените обстоятелства във връзка с прилагането на
опростените разходи и необходимостта от прехвърлянето й за 2018 г.
По Приоритетна ос 3 „Натура
2000 и биоразнообразие“
1.
Прехвърляне
на процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подобряване на природозащитното състояние на
видове и типове природни местообитания на територията на мрежата Натура 2000,
попадащи в национални паркове, природни паркове и поддържани резервати“ от
ИГРП 2017 г.
Процедурата беше планирана
за обявяване през трето/четвърто тримесечие на 2017 г., но предвид посочените
по-горе обстоятелства във връзка с прилагането на опростените разходи възникна
необходимостта от прехвърлянето й за 2018 г.
В допълнение, съгласно
представената на Комитета за наблюдение информация за процедурата, за
определяне на максимален размер на БФП за всеки проект беше инициирана
процедура за предварителен преглед по целесъобразност на остойностени проектни
предложения, подадени от конкретните бенефициенти по процедурата. В резултат,
следва да бъдат издадени писма със становища по целесъобразност, въз основа на
които да се формира т.нар. project pipeline. Представените проектни предложения са специфични
по своята същност и изискват детайлен преглед и експертна оценка, което наложи
удължаване на сроковете за финализиране на процедурата по изготвяне на
становища по целесъобразност след 2017 г.
2.
С оглед
получено становище от директния бенефициент по процедура чрез директно
предоставяне на БФП „Подкрепа за развитие
и управление на екосистемните услуги и оценка на състоянието на елементите на
зелената инфраструктура“ и поради голямата натовареност на експертите в
дирекция НСЗП, датата на подаване на проектно предложение по тази процедура следва
да бъде второто тримесечие на 2019 г., а датата на обявяване на процедурата -
четвъртото тримесечие на 2018 г.
Приоритетна ос 4 „Превенция
и управление на риска от наводнения и свлачища“
1.
Прехвърляне
на процедура чрез директно предоставяне на БФП „Изпълнение на проучвания и оценки във връзка с втори ПУРН за периода
2022-2027 г.“ от ИГРП за 2017 г.
Процедурата беше планирана
за обявяване през трето/четвърто тримесечие на 2017 г. Производството по
утвърждаване на насоките за кандидатстване по тази процедура започна през 2017
г. В съответствие с чл. 26, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, проектът на насоки за
кандидатстване бе съгласуван от Министерството на финансите. Предвид посочените
по-горе обстоятелства във връзка с прилагането на опростените разходи възникна
необходимостта от прехвърлянето й за 2018 г. Прецизиран е обхватът на
процедурата с оглед получено становище от директнията бенефициент.
2.
Процедура
чрез подбор на проектни предложения „Екосистемно-базирани
решения за превенция и управление на риска от наводнения“ се прехвърля от
ИГРП за 2017 г. в ИГРП за 2018 г. със срок за обявяване второ/трето тримесечие
на 2018 г. поради необходимост от уточняване обхвата на допустимите
дейности в съответствие с резултатите от проведени консултации с потенциалните
бенефициенти и отчитайки тяхната проектна готовност.
В допълнение и във връзка с
описаните за процедура „Изпълнение на
проучвания и оценки във връзка с втори ПУРН за периода 2022-2027 г.“
обстоятелства, пораждащи задължение за прилагане и необходимост от преработване
на методологията съгласно чл. 5, ал. 6 от ПМС № 189/2016 г., УО на ОПОС е в
процес на изготвяне на методология съгласно дадените указания с цел спазване
разпоредбите на чл. 8, ал. 2 от ПМС № 189/2016 г.
По Приоритетна ос 5
„Подобряване качеството на атмосферния въздух“ – прехвърляне на
процедура „Мерки за подобряване качеството
на атмосферния въздух“ от ИГРП за 2017 г. с цел синхронизиране с Националната
програма за качество на атмосферния въздух, която е в процес на разработване,
както и предприетите стъпки за определяне на формата за предоставяне на
финансовия ресурс.
Няма коментари:
Публикуване на коментар