ВАСИЛ НАНЧЕВ, Монитор
08.01.2013
Инж. Гечева, кои са най-честите проблеми при изпълнението на заповедите за премахване на незаконни обекти?
В повече от 90% от случаите издадените заповеди за премахване на незаконни строежи се обжалват по съдебен ред. Засегнатите страни използват всички законови средства, за да защитят интересите си. Мотивите им са различни – неточности в констатациите от проверки и при издаване на заповедите, наличие на неприключили процедури по одобряване на подробни устройствени планове, неприключили съдебни спорове за собственост и др. подобни.За издаването на годни индивидуални административни актове е особено важно изясняването на всички факти и обстоятелства и спазването на законово установените процедури.Проблемите, които възникват при принудителното изпълнение на заповеди за премахване, са от различно естество. ДНСК невинаги получава очакваното и регламентирано с разпоредбите на ЗУТ съдействие от страна на задължените администрации при принудително изпълнение на влезли в сила заповеди за премахване на незаконни строежи.Зачестяват и случаите, при които след сключване на договор с изпълнител и определяне на дати за принудително премахване на незаконни строежи собствениците обжалват изпълнението по съдебен ред, при което се снабдяват с определения и удостоверения от съда за спиране производството по изпълнение на влезли в сила заповеди. Така например в определения ден и час за стартиране на принудително премахване от заинтересуваните лица се представят определения на Административен съд за спиране изпълнението на премахването с различни мотиви. Понякога строителните фирми отказват да изпълнят задълженията си по договора си с ДНСК.
Какво показа проверката на ДНСК по скандала в Несебър със строежа върху дюните?
Издаденото от общината в Несебър разрешение за строеж върху парцела от 29 дка е незаконно. Не може да се позволява изграждане на жилища върху терен, който няма необходимата инфраструктура – водопровод, канализация и електрозахранване.Допуснати са и груби нарушения при издаването на разрешението за строеж. То е издадено по общия ред на ЗУТ, което изисква да има и одобрени технически или работни проекти. В случая само по частите „Геодезия" и „Конструктивна" има такива. Всички останали части са в идейна фаза. При разрешение за строеж само по идейни проекти, каквото се допуска от ЗУТ, инвеститорите нямат право да започнат строителството. Освен това от дадените за одобрение проекти само идейният за архитектурната част е одобрен в съответствие със закона. За останалите няма дори подпис на главния архитект на община Несебър. Част от проектите дори са без печата на общината. И е чудно защо стоят в архива є, след като за тях няма индикации да са разглеждани или одобрявани, което е също грубо нарушение на ЗУТ.Заради всички тези причини разрешението за строеж вече е отменено. По случая е сезирана и прокуратурата, която също ще направи проверка.
Колко незаконни обекта ще бъдат амнистирани от приетите последни поправки в ЗУТ, засягащи периода до 2003 г.?
С приетия Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗУТ) е регламентирано, че строежите, изградени до 31.03.2001 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по разпоредбите, действали по времето, когато са извършени или по сега действащите разпоредби, не подлежат на премахване. Предвидената разпоредба съответства на досега действащия §16, ал. 1 от Преходните разпоредби на ЗУТ, единствено променен е периодът на изграждане – до 31.03.2001 г. (вместо до 07.04.1987 г.).С разпоредбите на Закона за изменение и допълнение на ЗУТ е предвидена и възможност в едногодишен срок от влизането им в сила да бъдат заявени за узаконяване извършените до 25.07.2003 г. незаконни строежи. Същата възможност беше дадена с предходния ЗИД ЗУТ – в шестмесечен срок от влизане в сила на ЗИД ЗУТ (ДВ, бр. 65 от 2003 г.), който изтече на 26.01.2004 г.Предвиден е двугодишен срок за приключване на всички образувани производства за узаконяване, както на започнатите по досегашния ред, така и на тези по новия §127.За строежите, за които вече са налице влезли в сила заповеди за премахване, не може да бъде изследвана търпимост или възможност за узаконяване. Независимо от периода на изграждането им тези незаконни строежи подлежат на премахване.
Какви според вас са най-спешните промени в законодателството, с които да се намалят рисковете от незаконно строителство?
Контролната дейност означава преди всичко превенция. Тя се постига на първо място с подходяща законова рамка.Пример за успешни разпоредби за предотвратяване започването на незаконни строежи е отпадането в Закона за устройство на територията (ЗУТ) на възможността за последващо узаконяване. Тази мярка показа огромен възпиращ ефект. След 2003 г. рязко намаля броят на незаконните строежи. Проблем, за който ДНСК многократно е сигнализирала, е, че съществуващото до измененията на ЗУТ от 26 октомври 2012 г. дублиране на функции за контрол по строителството между общините и ДНСК създава условия за прехвърляне на отговорности между общинските администрации и държавата.Именно с оглед преодоляване на този проблем и засилване на контрола върху дейността на общинските администрации за изпълнение на задълженията им по ЗУТ бе приет законът за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията. С изменението и допълнението на ЗУТ се цели преодоляване на дублирането във функциите на ДНСК и общинските администрации.Надяваме се да бъде постигната по-голяма ефективност в контрола. С въвеждането на ясно разграничените правомощия и задължения става невъзможно прехвърлянето на отговорности между общинските администрации и ДНСК. За всеки конкретен случай на неизпълнени задължения ще е ясно коя е отговорната администрация.
Кои са останалите нормативни промени, които ще искате да бъдат направени след това?
Ефективността при изпълнение на контролните функции на ДНСК по ЗУТ, общественото доверие и подкрепа, създаването на атмосфера на уважение към закона в цялостния инвестиционен процес са взаимнообвързани и зависими процеси. ДНСК има ясно разписани правомощия по ЗУТ, които се старае да изпълнява стриктно.В тази връзка, освен че отпада дублирането на функции за контрол по строителството между общините и ДНСК, с измененията на ЗУТ ясно и точно са регламентирани и отговорностите на всички участници в процеса на строителството възложител, проектант, авторски надзор, изпълнители.
Решени ли са проблемите с незаконните съоръжения на мобилните оператори по покривите на сградите? Какви санкции им бяха наложени през 2012 г.?
По разпореждане на Софийска градска прокуратура (СГП) от началото на миналата година са проверени над 580 приемо-предавателни (базови) станции, осъществяващи електронни съобщения чрез мобилна наземна мрежа (GSM и UMTS), разположени на територията на София. Съставени са над 580 констативни акта за забрана ползване на невъведените в експлоатация базови станции, като до момента са издадени над 490 заповеди за забрана за ползване.При всички случаи по подадени сигнали се извършват проверки на конкретни базови станции на мобилни оператори в цялата страна.
Колко дистрибутори на интернет и кабелна телевизия бяха санкционирани за непремахнати кабели по фасадите на сградите?
До момента са влезли в сила над 400 заповеди за подобно нарушение. От тях през първите единадесет месеца на миналата година са изпълнени над 180 заповеди, като незаконните въздушни мрежи са премахнати.Тъй като в повечето от случаите не са установени собствениците на незаконните кабелни мрежи, като заповедите за премахването им са издадени на неизвестен извършител, то не може да бъде ангажирано и конкретното юридическо лице за понасяне на административно-наказателна отговорност.
Колко длъжностни лица от общините и ДНСК са наказани за пропуски в установяването на незаконни строежи в страната? Кои от тях са санкционирани за случаите на знакови места като Черноморието, планинските курорти и около язовирите в страната?
През първите девет месеца на 2012 г. са извършени над 260 комплексни проверки в общини, при които са съставени близо 70 акта за установени административни нарушения на длъжностни лица в общинските и районните администрации, включително на кметове, главни архитекти и участници в строителния процес.Съгласно утвърдения график за последното тримесечие на 2012 г. направихме проверки в 92 общини.От отчетите е видно, че през първите единадесет месеца на 2012 г. са образувани над 120 административно-наказателни производства срещу длъжностни лица в Общинските и районните администрации и са издадени близо 100 наказателни постановления.В случаите на установяване на пропуски и нередности при изпълнение на служебните задължения от служителите на ДНСК, срещу тях се образуват дисциплинарни производства по реда и при условията на Закона за държавния служител (ЗДС).
Какво ще предприемете за засилване на вътрешния контрол в ДНСК?
В ДНСК функционира отдел „Вътрешен контрол". Той е упълномощен да извършва редовни проверки по дейността и спазването на сроковете от всички структурни звена на ДНСК. Сформиран е и Дисциплинарен съвет, който изяснява фактите и обстоятелствата по евентуално извършени нарушения от служители на ДНСК.
Визитка
Завършила е ВИАС, специалност „Водоснабдяване и канализация, пречистване на води"Работила е като проектант в държавната „Водоканалпроект" и в частни фирмиВ ДНСК е от 1999 г., където започва като инспекторОт декември 2008 г. е заместник-началник на дирекциятаОт 1 ноември 2010 г. е началник на ДНСК
Няма коментари:
Публикуване на коментар