Българската велоиндустрия продължава да чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. В условията на растяща безработица секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от шепа фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".
Успешни в чужбина
През миналата година в България са произведени над 836 хил. велосипеда, което е с 30% повече спрямо предходната година, показват данните на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Само една десета от продукцията е останала на вътрешния пазар, докато всичко останало е било изнесено за клиенти зад граница. За там са отпътували както поръчани "на ишлеме" велосипеди, така и собствени марки, като според представители на индустрията съотношението на двата вида продукция е 80:20%.
Според Драгомир Кузов, генерален мениджър на "Веломания", причините за нарасналото търсене на български велосипеди в чужбина са добрият дизайн и конкурентните цени. "Освен това в сравнение с азиатските производители имаме по-добри доставни срокове", допълва Кузов. Върху качествата на българските велосипеди акцентира и Борислав Георгиев, главен секретар на браншовата асоциация, който изтъква, че местната продукция покрива и четирите стандарта за качество в Европа. "Един велосипед не е механичен сбор от рамка и колела, а проект с динамика. Българският проект е доста добър, изпълнението е качествено", отбелязва Георгиев.
Велосипедите, произведени в България, са и много иновативни, добавя Николай Титев, основател и управител на RAM Bikes. "През тази година пуснахме 4 нови модела, базирани на 29-цоловите гуми, които се приеха доста добре на пазара". Именно различната големина на гумите е била тема номер едно на най-голямото в света изложение за велосипеди в Германия - "Евробайк", което приключи преди дни с участието и на български производители.
Предизвикателства на пазара в България
Годишно на пазара в България се продават около 100 хил. велосипеда, от които около 62 хил. са местно производство. Близо 75% от вноса очаквано е от Китай, като един велосипед се обмитява на 11.4 долара, показват официалните данни, предоставени от браншовата асоциация. Този дъмпинг безспорно се отразява негативно върху българските компании, които са изпратили запитване до институциите с очакване за реакция. През тази година Европейската комисия взе решение, с което защити общностния пазар от субсидираното китайско производство, но местните власти също имат повод да се задействат.
Интернет също крие заплахи пред българските компании, които продават на вътрешния пазар. "Има много онлайн магазани, германски, английски, които таргетират клиентите в България. За потребителите това е чудесно, защото могат да си купят нещо онлайн на по-ниска цена, а нас, производителите, това ни кара да сме по-креативни и да мислим как да реагираме на тази конкуренция", посочва Николай Титев от RAM Bikes. В отговор на това предизвикателство неговата компания предлага на клиентите си възможност да направят колелото си уникално, като го боядисат в цветове по избор, да добавят лого или никнейм на рамката. Велосипедите DRAG на "Веломания" пък предлагат доставка до всяка точка на Европа за 17 евро, което е резултат от сътрудничество с логистична компания.
Прогноза за още по-добър сезон
Все още е рано да се каже с колко е пораснал бизнесът на българската велоиндустрия през този сезон. Активно той започва през март-април и затихва след юли-септември. В оставащите месеци до края на годината обикновено се реализират едва около 10-15% от продажбите. Въпреки това в бранша имат предварителни прогнози за това как се развил сезонът. "Като цяло очаквам пазарът в България да постигне ръст между 15-18%, а за чужбина предполагам, че ръстът ще е над 29%", обясни Драгомир Кузов от "Веломания".
"Забелязваме ръст на продажбите и у нас, и в чужбина. Най-добре се развива регионалният ни пазар - Гърция, Румъния, Македония. От тази година имаме представителство и в Украйна и сме много доволни", допълва Николай Титев от RAM Bikes.
Освен нови пазари българските производители търсят и нови продукти, с които да пробият на световната сцена. Един такъв иновативен сегмент са велосипеди с помощно ел. задвижване, каквито произвеждат три от местните компании. Продължава да се инвестира и в собствените марки и дизайн. Това е причината да се очаква, че в близките една–две години ще има български байк, удостоен със световно отличие за иновации и технологичен дизайн.
-4 +50
Под статията от онзи ден за спортния туризъм написах, че всичките досегашни "национални стратегии за отрасъла", писани и пренаписвани през 2-3 години от какви ли не "утвърдени международни консултанти" срещу 6-цифрени хонорари, не можаха да отгатнат нито една от нишите, с които България проби в крайна сметка: нито алкохолния туризъм, нито уикенд туризма на румънците, още по-малко нишов туризъм като спортния.
И тук сме свидетели на подобна подигравка на пазара, този път на авторите на всичките папки с "експортна стратегия" и "индустриална стратегия". Дето се вика, и да са подочули нещо авторите им за някакви зараждащи се пробиви, умишлено са се самоцензурирали, че да не им се подиграват за нестандартното хрумване. Да каже някой директор, бате ние на тея 2 милиона евро им ударихме у челото, те ни пишат за велосипеди. Я да набацат бързо едно самолетостроене и производство на таблети, да види народът че правим нещо за него...И на следващия ден хоп заглавие в 99% от печата: "Правителството одобри стратегия. Почваме да развиваме високи технологии, самолети, спътници и совалки". Простолюдието жули ракия, боде от салатата и си вика "Ете тея ч' ни опраат!"
_____
Няма коментари:
Публикуване на коментар