Когато бях малък много се радвах на тази книга и като попаднах на този цитат нямаше как да не го публикувам, пък и аз самият имах доста зор с този неМъчек език :)
Немският език ни се отдаваше малко по-трудно, но се
справяхме само благодарение на обстоятелството, че имахме учител, който умееше необикновено ясно да ни обясни много неща, които иначе щяха да ни бъдат неясни.
Като пример ще приведа само случая, когато той ясно и достъпно ни обясни какво представляват спомагателните глаголи в немския език.
- Спомагателният глагол, деца, това е оня глагол, който помага на главния. Например, аз копая лозето. В такъв случай аз съм глаголът graben. Значи: ich grabe. Добре, но graben не може да сколаса да прекопае сам цялото лозе. Денят е къс и той не може да сколаса. Какво да прави, що да прави, хайде да повика на помощ своя съсед haben. И той му казва: "Бъди така добър, съседе haben, помогни ми да прекопая лозето!" Като добър съсед haben ce съгласява, запретват се двамата да работят задружно и ето ти: ich habe gegraben. Значи, haben в тоя случай е спомагателен глагол, тоест глагол, който се е притекъл на помощ на graben. Да, но не само когато graben е прекопавал лозето е бил къс денят, в годината има и други къси дни. Друг път graben трябва да прекопае царевицата. Напъва се той, напъва се - не може да сколаса. Денят е къс и той не може да сколаса. Какво да прави, що да прави, разсъждава той. Не бива да повика пак на помощ haben, тъй като той вече му е направил веднъж услуга и му е помогнал да прекопае лозето. Тогава на graben му идва на ума да повика другия си съсед werden. Като добър човек werden също се отзовава на молбата му и идва да помогне на своя съсед. Запретват ръкави да работят задружно и ето ти ich werde graben. Werden, значи, в случая е също спомагателен глагол. Разбрахте ли сега, деца?
- Разбрахме - отговаряме ние в един глас, защото наистина много добре разбрахме обяснението.
И когато следващия час учителят попита например Сретен Йович какво представляват спомагателните глаголи в немския език, Йович, дълбоко убеден, че е разбрал много добре обяснението от миналия час, отговори:
- Спомагателните глаголи са съседи. Когато някой от тях не може да си прекопае лозето, той вика на помощ съседа си и така заедно прекопават лозето. Друг път пък, като не може да си прекопае царевицата, той повиква другия си съсед на помощ. Затова всички спомагателни глаголи в немския език са съседи.
- Е, добре, Сретене, кажи ми, кого ще повикаш на помощ ти, когато не си знаеш урока? - пита го учителят.
- Съседа ми Живко! - отговаря Сретен.
- Тоя Живко, дето седи до тебе на чина ли?
- Да.
- А как ще ти помогне той?
- Ще ми подскаже.
- Какво ще ти подскаже?
- Онова, което не зная.
- И тогава Живко ще ти бъде спомагателен глагол, така ли?
- Да.
- Е, хайде тогава ти, спомагателни глаголе, стани и му подскажи, та да чуем всички. Кажи, значи, кое важно нещо забрави да каже Сретен?
- Той забрави - става Живко, - забрави да каже, че денят е бил кратък и затова онзи човек не е могъл да сколаса да прекопае лозето си.
Немският език ни се отдаваше малко по-трудно, но се
справяхме само благодарение на обстоятелството, че имахме учител, който умееше необикновено ясно да ни обясни много неща, които иначе щяха да ни бъдат неясни.
Като пример ще приведа само случая, когато той ясно и достъпно ни обясни какво представляват спомагателните глаголи в немския език.
- Спомагателният глагол, деца, това е оня глагол, който помага на главния. Например, аз копая лозето. В такъв случай аз съм глаголът graben. Значи: ich grabe. Добре, но graben не може да сколаса да прекопае сам цялото лозе. Денят е къс и той не може да сколаса. Какво да прави, що да прави, хайде да повика на помощ своя съсед haben. И той му казва: "Бъди така добър, съседе haben, помогни ми да прекопая лозето!" Като добър съсед haben ce съгласява, запретват се двамата да работят задружно и ето ти: ich habe gegraben. Значи, haben в тоя случай е спомагателен глагол, тоест глагол, който се е притекъл на помощ на graben. Да, но не само когато graben е прекопавал лозето е бил къс денят, в годината има и други къси дни. Друг път graben трябва да прекопае царевицата. Напъва се той, напъва се - не може да сколаса. Денят е къс и той не може да сколаса. Какво да прави, що да прави, разсъждава той. Не бива да повика пак на помощ haben, тъй като той вече му е направил веднъж услуга и му е помогнал да прекопае лозето. Тогава на graben му идва на ума да повика другия си съсед werden. Като добър човек werden също се отзовава на молбата му и идва да помогне на своя съсед. Запретват ръкави да работят задружно и ето ти ich werde graben. Werden, значи, в случая е също спомагателен глагол. Разбрахте ли сега, деца?
- Разбрахме - отговаряме ние в един глас, защото наистина много добре разбрахме обяснението.
И когато следващия час учителят попита например Сретен Йович какво представляват спомагателните глаголи в немския език, Йович, дълбоко убеден, че е разбрал много добре обяснението от миналия час, отговори:
- Спомагателните глаголи са съседи. Когато някой от тях не може да си прекопае лозето, той вика на помощ съседа си и така заедно прекопават лозето. Друг път пък, като не може да си прекопае царевицата, той повиква другия си съсед на помощ. Затова всички спомагателни глаголи в немския език са съседи.
- Е, добре, Сретене, кажи ми, кого ще повикаш на помощ ти, когато не си знаеш урока? - пита го учителят.
- Съседа ми Живко! - отговаря Сретен.
- Тоя Живко, дето седи до тебе на чина ли?
- Да.
- А как ще ти помогне той?
- Ще ми подскаже.
- Какво ще ти подскаже?
- Онова, което не зная.
- И тогава Живко ще ти бъде спомагателен глагол, така ли?
- Да.
- Е, хайде тогава ти, спомагателни глаголе, стани и му подскажи, та да чуем всички. Кажи, значи, кое важно нещо забрави да каже Сретен?
- Той забрави - става Живко, - забрави да каже, че денят е бил кратък и затова онзи човек не е могъл да сколаса да прекопае лозето си.
Няма коментари:
Публикуване на коментар