петък, 29 януари 2010 г.

Що е то Хижа?

Много често възникват въпроси пряко или косвено свързани с дефиницията на понятието "хижа" -собственост, статут, начин на управление и стопанисване, условия на ползване.

Основното значение на думата носи в себе си
най-вече смисъл за планинска локация на сграда. Първи са хижите на животновъдите в планините през лятото. В туризма, понятието влиза с появата на туристическото движение в началото на миналия век. Социализмът институционизира понятието и внася привкус на обществена собственост и обществено благо в него. Може да направя един аналог със санаториумите или почивните станции строени с държавни пари или пари на тогавашните данъкоплатци - нашите родители, а днес тези обекти, след неясни ликвидации и приватизации, минаха в части ръце, бяха просташко поосвежени и сега си плащаме по 100лв нощувката, за да се радваме на минералната вода или природата и удобствата, които навремето са били в полза на народа, но да оставим това настрана. Според уикипедия освен архитектурен вид, хижа означава планински обект с кафетерия и място за настаняване. В наши дни има пост социалистическо объркване - кое е хижа и кое не - хижата-общестено благо ли е или трябва да си плащаме сметката?

Понятието "хижа" означава "лека постройка". Има рибарски хижи, например. Като се каже "планинска хижа", обаче, се има предвид нещо доста различно. А именно, постройка в планината, служеща за подслон и изхранване на хора, намиращи се в планината с развлекателна и рекреационна цел. И подслонът, и храната, се заплащат. За разлика от биваците и заслоните, където подслонът не се заплаща (или се заплаща на доброволни начала) и храна не се осигурява. А и хижите, като цяло, предоставят по-комфортни условия за настаняване от биваците и заслоните. Важно е да се подчертае, че наличието на персонал (още повече пък - постоянен) съвсем не е задължително за една хижа - има хижи, които се посещават от собственика или упълномощен от него персонал само за поддръжка на хижата и доставка на продукти. Например - Gugihuete под Мьонх в Бернските Алпи.

"...ми няма звезди - то е хижа "
Ако е регистрирана като хижа официално и като получи категоризация, пак няма звезди... има еделвайси. Категориите са един, два и три еделвайса, като 90% от хижите в България влизат в категория един еделвайс, а нито една не влиза в три еделвайса (може би единствено новата на Мусала би могла), защото три еделвайса трябва всички стаи да са със собствени санитарни възли и прочие.

По закон туристическа хижа е самостоятелно място за настаняване за краткотрайно пребиваване на туристите; представлява масивна сграда в планината, в предпланински и морски райони, в природни и исторически местности, крайградски паркове и зони за отдих, архитектурно и функционално изградена, обзаведена и оборудвана за предлагане на основни и допълнителни туристически услуги.

Факт е, че законът е предпоставил отлика между хотел и хижа, но не е много ясно каква. Важното е, че от стопанска гледна точка законът не предполага никаква разлика. Никакви инструменти, чрез които чаят да е безплатен или супата да е 1,50, а не 3 лева. Напротив, даже данъчните изисквания са такива, че и безплатния подслон може да искат да обложат - при една проверка, като намерят повече хора в хижата, отколкото е декларирания капацитет, веднага обвиняват за укриване на приходи и не приемат по никакъв начин, че някой може да е пуснат да спи без пари, било то дори и на стол или на пода. По същия начин искат и за всяко заредено с фактура чайче да се покаже как е продадено и какъв данък е платен, а недай си боже при проверка да намерят продукти, които са заредени без фактура... При положение че при хотелите и хижите икономически нещата са поставени по един и същи начин като изисквания, като възможност за реализирането им са неравностойни. Така е в България, където на хижата се гледа като на място за купон и пиянство, а не като туристическа инфраструктура, която да привлича едни от най-платежоспособните туристи и то само с красотата на природата. По принцип се очаква на хижите да е по-евтино, но в същото време те са на по-недостъпни места и за разлика от хотелите не ги снабдяват дистрибутори в града, ами трябва сами да се снабдяват. Следователно - по високи разходи и по-висока себестойност на продукта, който накрая трябва да е по-евтин...

Но от друга страна една „истинска хижа” трябва да осигурява подслон в планината и нощувка на заблуден турист, като това не трябва да се отказва! Враждебното "Няма места" е абсолютно недопустимо. Трябва поне стол да ти предложат.
По отношение на това дали хижите са търговси начинания или не - зависи. Има хижи, които са изцяло частна собственост (например хижа FXB във Валезанските Алпи) и явно се печели от тях. Има хижи, които са на дотация от бюджетите на алпийските клубове, от които се стопанисват.

Истината за България е „безкомпромисна икономическа логика”, затова и много хижи не работят. БТС няма субсидията на ТОТО-то, на която е разчитала, а туристическите дружества са изпразнени и от хора ентусиасти, и от финанси, предприятията, пък собственици на подобни обекти нямат излишни социални фондове. Така продукцията на 1700 надморска височина и на 30 км от населено място и предвид капацитета на хижа- 20/30 човека и спорадичната заетост идва на много висока цена, а очакванията на хората са да е евтино. Това обаче е невъзможно и създава конфликт. А хижата си иска поддръжка - материали, труд и логистика. А на самарянство за такива неща не може да се разчита, те трябва да се плащат. Въпреки че хижа „Ехо” и „Вазов” демонстрира как това може и да се случва, отчасти.

Източниците на пари може да са два: приходите на туристическото дружество от други дейности (а не от самата хижата) и приходи от самата хижа. Така е в Швейцария. Цената на нощувка в хижите варира, но е около 1/3 от цената на нощувка в тризвезден хотел за нечленове на Швейцарския Алпийски Клуб и около 1/4 за членове. Говорим само за нощувката. Предлагат и полупансион (с вечеря и закуска). Ето цените в хижа Тешхюте: http://www.taeschhuette.ch/ За жалост сайтът е някаква JAVA и трябва да се кликне на Ubernachtungspreise, за да се видят цените. Предлага се баня с топла вода за по 5 франка на човек (около 6.50 лева). Тоалетните са вътрешни. Вечерята обикновено е месо на фурна със сос или някакво месно руло (пак със сос) и зеленчуци с макарони за гарнитура, десертът е някакъв компот или пастичка. Обикновено се сервира допълнително - всичко сготвено се изяжда, не остава за другия ден. На закуска - сирене, салам, сладко/мед, чай, кафе, хляб/ - почти като на „Рай”. Има лафка с бира, вино, сладкиши, вафли, шоколади и прочее. Хижата свети от чистота. Доставките са с хеликоптер. Една хижа има ежемесечни разходи в десетки хиляди левове за ток, фонд работна заплата, осигуровки, данъци и какво ли не, които туриста не забелязва, като дойде за един ден и си замине. Но в останалото време като стои празна, особено сега с това безснежие, хижата се движи уверено надолу по пързалката към фалита, и не може да си позволи да работи на по-близки до себестойността цени...
Казвам това просто за да подчертая, че в планината може да има достатъчен комфорт и чистота на съвсем достъпни цени, при това без никой да се прави на майка Тереза. Наистина, по хижите в Западна Европа има много висока посещаемост, но мисля, че в България посещаемостта съвсем не е критично ниска, а с подходящи мерки и правилни инвестиции в така наречения „алтернативен туризъм”, съвсем скоро ще трябва да си правим резервации за хижите. Затова си мисля, че ако туристическите дружества започнат да развиват и комерсиална дейността (например да поддържат коловете на зимната маркировка, или мрежата от пътеки в района, или да поставят и подновят предпазните парапети с нови стоманени въжета, като Via Ferreta  или http://www.viaferrata-bg.com/ ), възвращаемостта от хижите ще се увеличи до някаква разумна стойност, като наред с това се подобрят и условията там. Трябва да се назначат хижари, а не алкохолизирани добермани. И в хижите да се инвестира, а не от тях да се източват пари. Защото, както усещам, сега става точно така - правят се неясни концесии, разни полукриминални типове купуват хижи, кой пие, кой плаща - не е ясно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Етикети

имена (151) Ски (140) уеб камери (128) Право (121) документи (111) Grand Tour (102) video (100) Ski (97) webcams (93) skiing weather (83) ski resort information (82) банки (66) ски курорти (60) Маркетинг (45) Рила (40) snow reports (37) икономика (35) София (34) Боровец (33) Borovets (27) Родопи (27) история (27) Банско (26) Пампорово (23) проекти (23) здраве (21) интернет (21) планини (21) смях (21) екипировка (20) карта (20) Pamporovo (19) Rila (19) Time (19) health (19) море (19) Bansko (17) лифт (17) resort information (16) eco (15) раница (15) цени (15) язовир (15) Стара Планина (14) връзки (14) деца (14) пътувания (14) хижа (14) Marketing (13) bike (13) Витоша (13) Пирин (13) snow forecast (12) буква С (12) данъци (12) лавини (12) магазини (12) Алеко (11) буква В (11) буква М (11) freeskiing (10) Маршрути (10) буква А (10) ski abroad (9) Пловдив (9) буква Д (9) отбрана (9) празник (9) първа помощ (9) ски чужбина (9) термини (9) map ski area (8) буква Б (8) буква К (8) календар (8) old applications (7) Чепеларе (7) архитектура (7) буква Г (7) буква Н (7) поддръжка на ски (7) сняг (7) футбол (7) буква Е (6) буква Л (6) буква П (6) буква Т (6) видео (6) годишнини (6) град (6) именни дни (6) къщи (6) трафик (6) хидро (6) Rodopy (5) Skype (5) Sofia (5) YouTube (5) vlog (5) буква И (5) буква Х (5) влог (5) кино (5) литература (5) очила (5) село (5) снимка (5) спорт (5) EU projects (4) Ski Bindings (4) boots (4) gsm (4) smart phone (4) Нотариус (4) буква З (4) буква Ф (4) енергетика (4) ски учител (4) слама (4) състезание (4) туризъм (4) упражнения (4) Aleko (3) Maliovitsa (3) Physics (3) Tyrolia (3) brand (3) climb (3) mass (3) sexy (3) shoe size (3) Безбог (3) Мальовица (3) Узана (3) автомобил (3) безопастност (3) буква Ц (3) буква Ш (3) влак (3) времето в момента (3) докторантури (3) недвижими имоти (3) поща (3) пропаганда (3) пълномощно (3) статистика (3) строителство (3) теснолинейка (3) DIN (2) NASA (2) Release Setting (2) Rossignol (2) Vitosha (2) clothes sizes (2) file hosting (2) franchaise (2) relativity (2) replace (2) search (2) БАССЕС (2) Благоевград (2) Добринище (2) Здравец (2) Лале (2) Мусала (2) Осогово (2) Средна гора (2) бедствие (2) буква Ж (2) буква Й (2) буква О (2) буква У (2) буква Ч (2) буква Щ (2) буква Я (2) геометрия (2) гора (2) еко (2) екология (2) електроенергия (2) космос (2) магистрала (2) местност (2) очи (2) парк (2) плакат (2) планиране (2) световно (2) технологии (2) упътвания (2) явление (2) F1 (1) FIS (1) Fieberbrunn (1) Hamlet (1) Hopfgarten (1) Kirchberg (1) Macedonia (1) Norway (1) Reit im Winkl (1) Scheffau (1) Shakespeare (1) Solomon (1) St Johann (1) Söll (1) Tirol (1) Walchsee (1) Zahmer Kaiser (1) apple (1) drone (1) h Pleven (1) hypnosis (1) ibooks (1) ipad (1) iphone (1) ipod (1) mathematic (1) skate (1) tablet (1) telemark (1) trekking (1) Бачево (1) Беклемето (1) Бяла Черква (1) ВЕИ (1) Вежен (1) Ветровал (1) Гела (1) Горна Оряховица (1) Добрила (1) Информация за фирми (1) Камчатка (1) Карлово (1) Картала (1) Кицбюел (1) Ком (1) Копривки (1) Копривщица (1) Леденото езеро (1) Мерцедес (1) Михаел Шумахер (1) Норвегия (1) Офелиите (1) Панагюрище (1) Предела (1) Румъния (1) Русия (1) САЩ (1) Самоков (1) Студенец (1) Формула 1 (1) Църна Могила (1) Черни Връх (1) Япония (1) автомати (1) биатлон (1) био (1) буква Р (1) буква Ъ (1) буква Ь (1) буква Ю (1) великия пост (1) гра (1) градоустройство (1) дрехи (1) дърво (1) запалка (1) култура (1) ландшафт (1) математика (1) мода (1) музей (1) мъдрости (1) олимпиада (1) поддръжка (1) потребители (1) програма (1) реклама (1) синя зона (1) фото (1) х. Дерменка (1) храна (1)