Обн., ДВ, бр. 57 от 16.07.1954 г.
Министерският
съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия
отбелязват, че строителството на най-големия у нас хидростроителен
енергиен обект - Баташкият водносилов път, сериозно изостава. Планът за
първото тримесечие на 1954 г. е изпълнен едва 47%. Особено силно
изостава тунелното строителство.
Причините за изоставането на
строителството се заключават главно в сериозните слабости и недостатъци в
работата на Министерството на електрификацията, на обединение
"Хидрострой" и на административно-техническото ръководство на обекта.
Ръководствата на Министерството на електрификацията и на обединение
"Хидрострой" не полагат достатъчно грижи за снабдяването на обекта с
необходимите материали, инструменти, машини и проектосметни
документации. Те недостатъчно упражняват контрол и оказват помощ на
строителството на Баташкия водносилов път.
Организацията на труда
е лоша. Незадоволително се използуват строителните машини; не се води
борба за пестеливо изразходване на строителните материали и особено на
подпорния материал в тунелите; крайно ниска е производителността на
труда на работниците. Планът по производителността на труда за първото
тримесечие на 1954 г. е изпълнен 79%.
Партийно-организационната и
партийно-политическата работа всред работниците, майсторите, техниците и
инженерите на строителството е на ниско равнище. Особено
незадоволителна е работата по разясняване на изключителната важност на
обекта за нашето народно стопанство.
Работата на партийната и
масовите организации за разгаряне на социалистическото съревнование, за
мобилизиране на работническия колектив в изпълнението на строителните
графици е неудовлетворителна.
Изхождайки от особената важност на
Баташкия водносилов път за преодоляване на енергийната криза в страната,
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа
партия считат, че трябва да се вземат всички необходими мерки за
ликвидиране на съществуващите слабости и недостатъци. Строителството на
Баташкия водносилов път трябва да се счита като задача от първостепенно
общонационално значение.
Министерският съвет и Централният
комитет на Българската комунистическа партия са уверени, че работниците,
майсторите, техниците и инженерите ще разгърнат творческите си
способности и ще вложат всичките си сили за изпълнение на поставената
задача за срочно изграждане на Баташкия водносилов път, с което ще дадат
на народното стопанство още през втората петилетка електрически
централи с обща мощност 102 000 квт.
За да се осигури ускореното
изграждане на Баташкия водносилов път, Министерският съвет и Централният
комитет на Българската комунистическа партия.
ПОСТАНОВЯВАТ:
1.
Строителството на Баташкия водносилов път да се счита като обект от
първостепенно общонационално значение, при изграждането на който да се
дава пълно предимство от всички държавни и обществени организации.
2.
Задължават Министерството на електрификацията да разработи генерална
строително-финансова програма с подробни годишни, тримесечни и месечни
графици с оглед до края на 1957 г. да бъдат изградени и пуснати в
експлоатация електрически централи с обща мощност най-малко 102 000
киловата и до края на 1958 г. - с още 64 000 киловата.
За успешното изпълнение на тази основна задача Министерството на електрификацията:
а) да осигури непосредствено, постоянно и оперативно ръководство и
контрол на обекта, да създаде на строителната площадка образцова
организация и пълна отчетност, бързо да придвижва и решава всички
изникнали в процеса на строителството технически и стопански въпроси, да
осигури нормално и планомерно снабдяване на обекта с всички необходими
машини, съоръжения и материали, да създаде необходимите условия за
нормална работа и редовно изпълнение и преизпълнение на
строително-монтажните планове;
б) незабавно да укрепи
ръководството и инвеститорския контрол на самия обект, да изпрати добре
подготвени и квалифицирани инженерно-технически кадри,
майстори-специалисти и опитни работници по тунелното строителство.
Съвместно с партийната, профсъюзната и младежката организация да вземе
необходимите мерки за укрепване на целия производствен колектив на
обекта;
в) да проведе решителни мероприятия за подобряване на
културно-битовите условия на работниците, инженерно-техническите и
административните кадри и да подобри работата на обществените столове;
г) да вземе бързи мерки за подобряване работата на проектантската
организация с цел на обекта да се предават своевременно и качествено
всички проекти и сметни документации.
Да осигури до 15 юли 1954
г. на строителната организация техническите проекти за временното
строителство на събирателните канали "Бистрица" и "Гашня" и деривацията
на второто стъпало на водносиловия път и не по-късно от 1 септември 1954
г. - техническите проекти за основното строителство на същото.
За всички останали обекти и подобекти да осигури необходимите на
строителната и монтажната организация проектосметни документации,
работни чертежи, детайли и др. съгласно утвърдената програма по
проектирането.
Да изработва и предава на строителната и
монтажната организация сметните документации на станционните възли,
чиито технически проекти се изготвят в Съветския съюз и другите
народнодемократични страни, в срок не по-късно от 60 дни след получаване
на проекта. До изработването на проектосметните документации
извършените строителни работи да се заплащат по цени, определени от
инвеститора, строителя и Българската инвестиционна банка.
Да
обезпечи на място постоянна група от квалифицирани проектанти, запознати
с особеностите на обекта, която съвместно с ръководството на
строителство и инвеститорския контрол да разрешава всички неотложни
въпроси от проектантно естество, свързани със строителните работи и
монтажа, и да провежда постоянен авторски контрол.
Да увеличи с
50 души квалифицирани инженерно-технически кадри колектива по
проучването и проектирането на обектите от Баташкия водносилов път.
Необходимият фонд работна заплата от 300 000 лв. да се вземе от
икономиите по годишния фонд работна заплата от мероприятията по букви
"а" и "ж" на проектантската организация "Енергохидропроект", като
разбивката му за третото и четвъртото тримесечия се утвърди от министъра
на електрификацията.
3.
Утвърждават като ръководител на обекта и пълномощник на правителството
др. инж. Ангел Петърчев, досегашен главен инженер на "Хидрострой".
На ръководителя на комплексното строителство са подчинени всички
строителни, монтажни и проектантски организации и колективи на
строителната площадка и безусловно изпълнява неговите разпореждания.
4.
За обезпечаване строителството с необходимите квалифицирани
инженерно-технически и административни кадри, миньори и общи работници
разрешават на министъра на електрификацията:
Да заплаща за 1954
г. от деня на влизане на постановлението в сила на работниците, заети в
тунелното строителство, и на машинистите възнаграждение до 15% върху
тарифните ставки и на всички останали работници до 10%. Това
възнаграждение не се прибавя към тарифните ставки при изчисляване на
други допълнителни възнаграждения.
Да заплаща за 1954 г., начиная
от 1 януари, на инженерно-техническите кадри, инвеститорския апарат и
служителите от Баташкия водносилов път за трудни битови условия
допълнителни възнаграждения върху основните им заплати, както следва:
на главния директор, главния инженер и инженерно-техническите кадри,
заети в строителството на обектите - до 25%; на ръководните стопански
кадри и инженерно-техническия персонал, заети в централните служби и
централните работилници в района на строителството - до 20%;
на
служителите, заети в администрацията по обектите, до 12% и на
служителите от централните служби и строителните райони - до 10%.
Инженерно-техническите и административните кадри, които имат постоянно
местожителство в Пещера, Велинград, Батак, Ракитово, Костандово и
Радилово и работят в службите и поделенията на строителството, намиращи
се до 5 км извън чертите на тези селища, не получават възнаграждения за
трудни битови условия.
Допълнителните възнаграждения да се
заплащат в рамките на утвърдения фонд работна залата за отрасъл
"Строителство" на Министерството на електрификацията за 1954 г. по
всички категории, като в срок от 10 дни Министерството на
електрификацията представи в Държавната планова комисия
преразпределянето на фонда работна заплата за третото и четвъртото
тримесечия.
Да заплаща премии за предсрочно завършване и
предаване в експлоатация на обектите и подобектите от системата на
Баташкия водносилов път по начин и в размер, посочени в утвърдения от
Министерския съвет Правилник от 22 октомври 1953 г. за премиране на
ръководещите стопански и инженерно-технически работници за изпълнение на
плана за строителните и строително-монтажните работи и за предсрочно
завършване на обектите и предаването им в експлоатация.
Да
заплаща премиални възнаграждения на работниците от комплексните бригади в
тунелното строителство за преизпълнение на плана по проходките. Във
връзка с това в срок от два месеца след излизане на постановлението
Министерството на електрификацията съвместно с Централния съвет на
профсъюзите да подработи правилник и да го представи в Министерския
съвет за утвърждаване.
От утвърдените на Министерството на
електрификацията персонални заплати за 1954 г. да задели за изтъкнати
инженерно-технически и стопански кадри от Баташкия водносилов път 10
персонални заплати в размер до 25% върху основните им заплати, като не
се прилага Наредбата за персоналните заплати от 17 октомври 1950 г.
5.
Поради особената важност на строителството на Баташкия водносилов път
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа
партия определят предприятието в I категория. Министерството на
електрификацията и Държавната щатна комисия след излизане на
постановлението да утвърдят по щата на предприятието длъжностите:
заместник главен инженер по механизацията, заместник главен инженер по
производството, главен диспечер и старши диспечер, като ползуват щатната
таблица за длъжностните наименования и заплатите на служителите от
Управление "Енергообединение" при Министерството на електрификацията.
Необходимите средства във връзка с прекатегоризирането на предприятието и
създаването на допълнителни длъжности да се вземат от икономиите по
плана на труда на Министерството на електрификацията за 1954 г.,
включително тия от I и II тримесечния.
6.
За редовното снабдяване на строителството с електроенергия
Министерството на електрификацията да изгради до края на третото
тримесечие на 1954 г. предвидените по плана далекопроводи, трафопостове и
вътрешни ел. мрежи на строителните площадки на второто стъпало и
деривацията "Бистрица" и да монтира от контрактуваните за внос през 1954
г. три дизелови групи с обща мощност 1800 киловата в следните срокове:
до края на 1954 г. две дизелови групи и до края на първото тримесечие на
1955 г. една дизелова група.
До 30 юли 1954 г. да организира и
обзаведе на строежа една централна ремонтна техническа работилница, като
предаде на строителното предприятие "Баташки водносилов път" 10 струга,
една универсална фрез-машина, четири стабилни бормашини и 10
електроженови апарата от 130 - 320 ампера.
Да включи в плана на
своите предприятия машини и съоръжения на обща стойност 7 847 000 лв.,
които да бъдат предадени на строителството до 30 март 1955 г. съгласно
приложение № 1.
Подготовката за изработване на част от тези
машини и съоръжения на стойност 1 600 000 лв. да започне от третото
тримесечие на 1954 г., като се увеличи лимитът за механизацията на
строителството за сметка на вътрешни размествания в плана на
Министерството на електрификацията по капиталовложенията съгласно
приложения № 2, 3, 4 и 5.
Да организира до края на 1954 г.
диспечерски радиуредби за обектите ВЕЦ "Батак", деривацията й и язовир
"Батак" и до края на първото тримесечие на 1955 г. - на деривацията
"Бистрица" и второто стъпало на водносиловия път.
Да построи до 1 юли 1955 г. всички вътрешни телефонни линии, свързващи строителните площадки на обекта.
До 1 май 1955 г. да въведе в тунелното строителство пробивни пистолети с водно промиване.
Увеличават плана на Министерството на електрификацията за
материално-техническото снабдяване за 1954 г., както следва: тухли - с 2
000 000 броя, негасена вар - с 1 500 тона, гумени ботуши - с 800 чифта и
автомобилни гуми - с 200 броя, разпределени по тримесечния съгласно
приложение № 6.
Тухлите, негасената вар и автомобилните гуми да
се вземат от преходните остатъци по плана за реализацията за 1954 г., а
гумените ботуши - от контингента на Министерството на вътрешната
търговия.
7. Разрешават на Министерството на електрификацията:
а) за нуждите на административно-техническото ръководство на обекта да ползува допълнително 3 леки коли;
б) да задели от фонд "Директора" на действуващите строителни и монтажни
предприятия в системата на Министерството сумата 300 000 лева за
подсилване фонд "Директора" на Баташкия водносилов път;
в) да
прехвърли от ликвидираното предприятие ДСП "Язовир В. Коларов" сумата
218 321 лв. и от ликвидацията на "Енергострой" 1 174 458 лв. на Баташкия
водносилов път за подсилване на извънлимитните капиталовложения.
Разрешава на Министерството на финансите да коригира финансовия план на
Министерството на електрификацията, като отрази тези промени;
г)
за задоволяване нуждите от жилища за инженерно-техническите кадри,
работниците и служителите да довърши при съгласието на собствениците
някои от недовършените жилищни сгради в с. Батак, гр. Пещера и
Велинград, за чието изграждане ще са необходими суми не по-големи от
5-годишния наем на помещението. Вложените материали се калкулират по
планови цени и средствата в размер до 150 000 лв. да се вземат от лимита
по строителството.
8. Задължават Министерството на тежката промишленост:
Да включи в своя план и изработи до края на м. март 1955 г. машини и
съоръжения на обща стойност 4 570 000 лв. по спецификация - приложение №
7.
Да изработва с предимство на Баташкия водносилов път от 1955
г. до завършване на строителството до 30 тона ежегодно стоманени и
чугунени отливки по заявки на Министерството на електрификацията,
включени в годишните планове.
Да снабдява с предимство обекта с
необходимите строителни материали, като пуцоланов и портланд цемент,
дървен материал, карбид, кислород и др. в рамките на утвърдените планове
и спецификации за материално-техническото снабдяване.
Качеството
на пуцолановия и портланд цемент да отговаря на изискванията и
предписанията за нискотермичен и устойчив на водна агресия
хидротехнически бетон. Министерството на електрификацията до 15 юли 1954
г. да изработи и предаде на Министерството на тежката промишленост
техническите условия, на които трябва да отговаря съгласно
съществуващите стандарти необходимият за строителството нискотермичен
цемент.
Да осигури редовно снабдяване на обекта с необходимите взривни материали.
Министерството на електрификацията до 15 юли 1954 г. да предаде
техническите условия, на които трябва да отговарят взривните материали
за безопасна работа в тунелното строителство при ниски температури и
влага, съгласно установените стандарти.
Да извозва, по
предварителни заявки на Министерството на електрификацията, с колите на
Управление "Дърводобив и транспорт" строителни материали за нуждите на
строителството при обратните курсове от гр. Пещера до строителните
площадки на обекта "Беглика" II, III и IV прозорци, до ремонтната база в
с. Батак и други обекти, намиращи се до 2 км от главната шосейна
артерия, по която се извозва дървеният материал.
Министерството
на електрификацията от своя страна при обратните курсове от строителните
обекти да извозва при същите условия с колите на Баташкия водносилов
път дървен материал на Министерството на тежката промишленост от
временните складове до гара Пещера.
9.
Строителното предприятие "Совболстрой" да изработи по типови проекти,
съгласувани с Министерството на електрификацията, 25 дървени сглобяеми
жилищни бараки за по 40 души и 10 броя за по 20 души в следните срокове:
10 бараки до 1 август 1954 г. и
25 бараки до 15 август 1954 г.
Разрешават на Министерството на електрификацията да изплати стойността на бараките от лимита на строителството.
10. Министерството на транспорта:
Да включи в своя план до края на м. март 1955 г. машини и съоръжения на
обща стойност 1 760 000 лв. по спецификация - приложение № 8.
Да
осигурява с предимство превоза на строителните материали, строителните
машини и оборудването на електрическите централи по годишни, тримесечни и
месечни заявки на Министерството на електрификацията в рамките на
утвърдения план.
Да осигури редовна ежедневна автобусна връзка по линиите Пазарджик - Батак и Пещера - Батак - Велинград.
Да обезпечи за нуждите на строителството, по искане на Министерството
на електрификацията, места за разтоварища и складове в районите на
гарите Пещера и Велинград. До 1 май 1955 г. да построи в качеството на
подпредприемач железопътни отклонения до разтоварищата със свои
материали за сметка на Министерството на електрификацията. Част от
материалите да се вземат от снетия от плана обект "Енерговлак Добруджа",
а останалите материали да се включат в плана за 1955 г. Министерството
на електрификацията да представи проектосметните документации до 1
септември 1954 г.
Да предаде до 15 юли 1954 г. безвъзмездно на
Министерството на електрификацията за нуждите на строителството от
завода за съоръжения и инсталации "Вълко Червенков" един стабилен
електрически компресор тип "КТ-30" - 30 куб. м./мин с двигател, а
Министерството на електрификацията да предаде в замяна компресор с
мощност 10 куб. м./мин.
Да предаде до 15 юли 1954 г. от обекта "А" 40 вагонетки с дървени кошове с вместимост от по 2 куб. м.
11. Задължават Министерството на финансите:
Да определи норматив за собствени оборотни средства на Баташкия
водносилов път, както следва: за 1954 г. - 15%; за 1955 г. - 12%; за
1956 г. - 9%; за 1957 г. - 8%.
Необходимите средства за попълване
на норматива за 1954 г. да се вземат от излишните оборотни средства на
предприятията в системата на Министерството на електрификацията, което
да представи необходимите данни на Министерството на финансите.
Министерството на финансите да внесе промените по финансовия план за
1954 г.
12. Българската инвестиционна банка:
Да увеличи отпускания инвеститорски аванс на строителната организация с
5% над нормите, установени с точка 45 от Наредбата за финансиране,
кредитиране и контрол на капиталовложенията.
Да изплаща
извършените работи по документации, съставени както по уедрените сметни
норми (СУСН), така и по единните норми и калкулативни схеми.
Да включи в номенклатурата на основните строителни материали взрива, капсулите и фитила.
Да засили клона си в гр. Пещера, за да осигури преглеждането и
утвърждаването на платежните документи в установените от правителството
срокове и да провежда постоянен и ефикасен контрол по строителството.
13. Главното управление на пътищата:
Да поддържа в пълна и постоянна изправност и проходимост през всяко
годишно време пътищата Пазарджик - Пещера - Батак - Доспат, Батак -
Велинград и Пазарджик - Варвара - Велинград.
Да подсили по проекти на Министерството на електрификацията и за негова сметка мостовете по пътя Пазарджик - Пещера - Батак.
Да увеличи до края на 1954 г. радиусите на кривите, да разшири
мостовете по шосето от с. Ракитово до местността "Цигов чарк" и да
направи места за разминаване на камионите.
14. Министерството на пощите, телеграфите и телефоните:
Да осигури до 1 април 1955 г. директна телефонна връзка между
Управлението на строителството и Министерството на електрификацията,
като последното осигури необходимите материали и средства за прокарване
на отделна линия между с. Батак и гр. Пловдив по стълбовете на
Министерството на пощите.
Да подсили телеграфопощенската станция в
с. Батак, за да се осигури непрекъсната и достатъчна за нуждите на
строителството телефонна и пощенска връзка. До края на м. септември 1954
г. да открие пощенски клонове на язовирите "Беглика" и "Батак", като
Министерството на електрификацията осигури необходимите помещения.
Необходимите средства за откриване на пощенските клонове да се вземат от
утвърдения бюджет на Министерството на пощите, телеграфите и телефоните
за 1954 г.
Да осигури редовното доставяне на вестници, списания, кореспонденция и др. на всички строителни площадки.
Да разреши на строителното предприятие "Баташки водносилов път" да
прикачва срещу наем необходимите телефонни линии по стълбовете на
Министерството на пощите, телеграфите и телефоните в района на
строителството, както и да ги поддържа в изправност.
15. Министерството на вътрешната търговия:
Да включи в своя план от 1 август 1954 г. Баташкия водносилов път за
пряко снабдяване и да осигури редовното му снабдяване с достатъчно
количество и качествени промишлени и продоволствени стоки.
Да
открие до 1 септември 1954 г. по един магазин на язовирите "Беглика" и
"Батак" и до края на първото тримесечие на 1955 г. - около 50 лавки по
останалите строителни площадки, като Министерството на електрификацията
осигури съответните помещения.
Да включи от 1 август 1954 г. с.
Батак в плана за градско снабдяване и до края на месеца да открие един
ресторант и един магазин, като Министерството на електрификацията и
народният съвет на с. Батак осигурят подходящи помещения.
Да предаде до края на 1954 г. от своя контингент за нуждите на строителството 800 чифта непромокаеми ботуши.
16.
Министерството на леката и хранителната промишленост да произведе
свърхпланово до края на 1954 г. 1000 комплекта непромокаемо миньорско
облекло за нуждите на строителството на Баташкия водносилов път.
17. Министерството на външната търговия:
Да осигури до края на първото тримесечие на 1955 г. вноса на всички
строителни и транспортни машини по представена спецификация от
Министерството на електрификацията в рамките на утвърдения план.
Министерството на външната търговия да счита като първостепенно свое
задължение срочното доставяне на машините и електрическите уредби,
необходими за оборудването на електрическите централи и помпените
станции, съгласно утвърдената генерална строително-монтажна и финансова
програма и заявките, дадени от Министерството на електрификацията.
18.
Управление държавно снабдяване и държавен резерв да осигурява с
предимство строителството на Баташкия водносилов път с материали в
рамките на годишните, тримесечните и месечните планове за
материално-техническото снабдяване на Министерството на
електрификацията.
Да предаде до 15 юли 1954 г. за нуждите на
строителството 5 пишещи, 3 сметачни и 3 събирачни машини и 10 стоманени
ролетки с дължина 20 метра.
Да предаде до края на първото
тримесечие на 1955 г. въздухопроводни и водопроводни тръби, дековилни
релси и др. съгласно представена спецификация от Министерството на
електрификацията - приложение № 9.
19.
Главното управление на трудовата повинност като подпредприемач да
създаде и укрепи на мястото строителна организация за изграждането на
обектите "Тошков чарк", "Димов чарк" и "Гашня", каналното и тунелното
строителство и всички пътища, необходими за строителството на обектите,
съгласно годишните строителни програми.
20.
Министерството на комуналното стопанство и благоустройството да
осигурява редовното снабдяване на строителството с необходимите тухли и
негасена вар в рамките на плановете за материално-техническото
снабдяване, като организира производството им по възможност на самите
строителни площадки или в близост до тях.
21. Министерството на народното здраве и социалните грижи:
Да обзаведе до 1 октомври 1954 г. в с. Батак поликлиника с всички
необходими уреди, апарати, медикаменти и др. за лекуване и зъболечение
на работниците и служителите от Баташкия водносилов път. Това да стане в
рамките на отпуснатите кредити на Министерството на народното здраве за
1954 г. за сметка на неоткрити поликлиники.
Да подобри работата в
болниците на гр. Пещера и Велинград, като увеличи здравния персонал и
особено този при хирургическите отделения.
Да открие медицински
пунктове на строителните обекти - язовирите "Батак" и "Беглика" и канала
"Бистрица", като ги осигури с необходимия персонал и с една санитарна
линейка.
22. Министерството на културата:
Да изпрати до 1 март 1955 г. на Баташкия водносилов път 5 машинни инженери.
Да предаде до 1 май 1955 г. на строителството един подвижен киноапарат.
Да разработи съвместно с ръководствата на съюзите на писателите,
композиторите и художниците, на Профсъюза на работниците по изкуствата и
на Съюза на народните читалища планове за пресъздаване успехите на
строителството и да организира редовни представления и концерти на
театрални групи, художествени самодейни колективи и оркестри.
Чрез службите по трудовите резерви да окаже най-активно съдействие за
набирането на необходимата работна сила за Баташкия водносилов път.
Работниците и служителите, привлечени на работа на обекта по този ред
от други предприятия и учреждения, запазват непрекъснат трудовия си
стаж, ако постъпят на работа не по-късно от един месец от напускането на
предходната работа.
23.
Местожителството и жилищата на работниците и служителите се запазват
през цялото време, докато работят на Баташкия водносилов път.
24.
Възлага се на Комисията за държавен контрол да създаде пълномощничество
при Баташкия водносилов път и установи систематичен контрол по
изпълнение на настоящото постановление.
Назначените контрольори в
пълномощничеството да са в рамките на щата на Комисията за държавен
контрол и да се ползуват от всички права и допълнителни възнаграждения,
дадени на специалистите по настоящото постановление.
По подобряване партийно-политическата работа на Баташкия водносилов път
25.
Централният комитет на Българската комунистическа партия счита, че за
изграждането на Баташкия водносилов път е необходимо да се издигне на
високо равнище партийното ръководство, като решително се подобри
работата на партийната организация, на партийните групи и на всички
комунисти.
Главна боева задача на партийната организация и на
комунистите на обекта трябва да бъде да мобилизират творческите усилия и
инициативи на работниците, инженерите и техниците за срочното и
качествено изпълнение на строителната програма, да водят борба за
непрекъснатото повишаване производителността на труда и снижаване
стойността на строителството чрез подобряване организацията на труда,
пълното използуване на строителната техника и постоянното повишаване
квалификацията на работниците, да осигурят ускореното изграждане на този
крупен за страната обект.
За да се укрепи партийната организация
и се подобри партийно-политическата работа, да се изградят общ партиен
комитет на Баташкия водносилов път и първични организации на
строителните подобекти.
Окръжният комитет на БКП в Пловдив,
околийският комитет на БКП в Пещера и партийният организатор на ЦК на
БКП др. Младен Грозев да изградят до 1 август т. г. партийни организации
към подобектите, ремонтните работилници и административното управление и
партийни групи по бригади, работни места и смени с оглед на всяка
работна площадка да се осигури комунистическо ядро. За целта да се
издирят и разпределят правилно по строителните подобекти членовете и
кандидат-членовете на партията.
Партийният комитет, партийните
организации и групи на строежа да осигуряват постоянна и конкретна
агитационно-разяснителна работа за възпитаване на работниците и
инженерно-техническите кадри в дух на висока революционна бдителност и
непреклонна воля за преодоляване на трудностите, в дух на широко
разгръщане на критиката и самокритиката и най-строго спазване принципа
на единоначалието.
За целта:
да се изгради широк
агитаторски апарат, като се привлекат в него инженери, техници,
стахановци, ударници и други от всяко работно място, бригада, смяна и
общежитие;
да се използуват всички форми на политическа агитация -
общите събрания, груповите беседи, стенният печат, диаграмите,
плакатите и др. по строителните подобекти, работните площадки, по смени и
др., като се обърне особено внимание на агитационната и възпитателната
работа в общежитията, в които да се изградят читателски групи и се
подобри работата на домсъветите и възпитателите.
За подобряване
политическата подготовка на агитаторите партийният комитет на строежа с
помощта на окръжния комитет на БКП в Пловдив и околийския комитет на БКП
в Пещера да проведе до 1 август т. г. тридневен курс с агитаторите;
секретарите и членовете на бюрата на тези комитети периодически лично да
инструктират агитаторите, да изнасят доклади по международното и
вътрешното положение, по нашите най-важни задачи и други въпроси пред
общи събрания на работниците и инженерно-техническите кадри на строежа.
Партийният комитет на строежа да оказва системна помощ за доброто
списване на многотиражката "Водосиловец", като се укрепи редакционната
комисия и се създаде широк кръг от дописници от всички подобекти на
строежа.
Министерството на електрификацията до края на първото
тримесечие на 1955 г. да радиофицира всички строителни подобекти, а
партийният комитет да осигури изграждането на комисии по
радиопредаванията.
Препоръчва на ЦК на Профсъюза на работниците
от тежката промишленост и електрификацията с помощта на партийната
организация на обекта да вземе мерки за бързото укрепване на
профорганизацията с оглед:
а) редовно и задълбочено да се
провеждат производствените съвещания; да се организират курсове за
повишаване квалификацията на работниците, инженерите и техниците; да се
засили работата по подобряване на битовите и културните условия на
строителите;
б) решително да подобри ръководството на
социалистическото съревнование, да го свързва с борбата за срочното и
качествено изпълнение на строителната програма, за безаварийна работа с
машините, за икономия на материали, за най-пълното използуване на
вътрешните възможности;
в) по-пълно да се изучава и внедрява
опитът и новите почини на съветските и нашите първенци в
хидротехническото строителство, като се обърне особено внимание на
внедряването на скоростното пробиване на тунелите.
Предлага на
Централния съвет на професионалните съюзи да изпрати на строежа свой
представител и да увеличи броя на щатните работници според нуждите.
Препоръчва на Централния комитет на Димитровския съюз на народната
младеж да окаже помощ за правилното организиране и укрепване на работата
на младежките организации и групи на Баташкия водносилов път, за
организиране на забавен културен и политически осмислен живот, за широко
разгръщане на физкултурата, за комунистическото възпитание на
младежите-строители.
Редакцията на в. "Работническо дело" да изпрати на строежа свой специален кореспондент.
Министерството на народната просвета да организира на обекта курсове за
ограмотяване на неграмотните и за повишаване грамотността на
слабограмотните работници и преди всичко на работниците-турци.
Централният печат и Управлението на радиоинформацията, както и местният
печат в Пловдивски окръг да отразяват системно работата на
строителството, да популяризират сред народа неговото значение, да
разпространяват положителния опит и критикуват недостатъците в
строителството.
Централният комитет на Българската комунистическа
партия задължава учрежденския партиен комитет при Министерството на
електрификацията, партийните организации при ДСО "Хидрострой" и при
онези предприятия и ведомства, на които са възложени задачи, свързани с
изграждането на Баташкия водносилов път, да набелязват и постоянно
провеждат партийно-политически мероприятия с оглед на срочното и
качествено изпълнение на задачите, включени в настоящото постановление.
* * *
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа
партия призовават партийния, профсъюзния и младежкия актив,
работниците, майсторите, техниците, инженерите и колективите на всички
предприятия, които изпълняват задачи, свързани с работата на
строителството, да разгърнат своите творчески сили, да работят
всеотдайно и неуморно за срочното изграждане на най-големия у нас
водноенергиен обект - Баташкия водносилов път.
Няма коментари:
Публикуване на коментар