понеделник, 1 октомври 2012 г.

Изграждането на Баташкия водносилов път

ПОСТАНОВЛЕНИЕ на МС и ЦК на БКП от 10.07.1954 г. за изграждане на Баташкия водносилов път
Обн., ДВ, бр. 57 от 16.07.1954 г.
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия отбелязват, че строителството на най-големия у нас хидростроителен енергиен обект - Баташкият водносилов път, сериозно изостава. Планът за първото тримесечие на 1954 г. е изпълнен едва 47%. Особено силно изостава тунелното строителство.


Причините за изоставането на строителството се заключават главно в сериозните слабости и недостатъци в работата на Министерството на електрификацията, на обединение "Хидрострой" и на административно-техническото ръководство на обекта.

Ръководствата на Министерството на електрификацията и на обединение "Хидрострой" не полагат достатъчно грижи за снабдяването на обекта с необходимите материали, инструменти, машини и проектосметни документации. Те недостатъчно упражняват контрол и оказват помощ на строителството на Баташкия водносилов път.

Организацията на труда е лоша. Незадоволително се използуват строителните машини; не се води борба за пестеливо изразходване на строителните материали и особено на подпорния материал в тунелите; крайно ниска е производителността на труда на работниците. Планът по производителността на труда за първото тримесечие на 1954 г. е изпълнен 79%.
Партийно-организационната и партийно-политическата работа всред работниците, майсторите, техниците и инженерите на строителството е на ниско равнище. Особено незадоволителна е работата по разясняване на изключителната важност на обекта за нашето народно стопанство.
Работата на партийната и масовите организации за разгаряне на социалистическото съревнование, за мобилизиране на работническия колектив в изпълнението на строителните графици е неудовлетворителна.
Изхождайки от особената важност на Баташкия водносилов път за преодоляване на енергийната криза в страната, Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия считат, че трябва да се вземат всички необходими мерки за ликвидиране на съществуващите слабости и недостатъци. Строителството на Баташкия водносилов път трябва да се счита като задача от първостепенно общонационално значение.
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия са уверени, че работниците, майсторите, техниците и инженерите ще разгърнат творческите си способности и ще вложат всичките си сили за изпълнение на поставената задача за срочно изграждане на Баташкия водносилов път, с което ще дадат на народното стопанство още през втората петилетка електрически централи с обща мощност 102 000 квт.
За да се осигури ускореното изграждане на Баташкия водносилов път, Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия.

ПОСТАНОВЯВАТ:
1. Строителството на Баташкия водносилов път да се счита като обект от първостепенно общонационално значение, при изграждането на който да се дава пълно предимство от всички държавни и обществени организации.
2. Задължават Министерството на електрификацията да разработи генерална строително-финансова програма с подробни годишни, тримесечни и месечни графици с оглед до края на 1957 г. да бъдат изградени и пуснати в експлоатация електрически централи с обща мощност най-малко 102 000 киловата и до края на 1958 г. - с още 64 000 киловата.
За успешното изпълнение на тази основна задача Министерството на електрификацията:
а) да осигури непосредствено, постоянно и оперативно ръководство и контрол на обекта, да създаде на строителната площадка образцова организация и пълна отчетност, бързо да придвижва и решава всички изникнали в процеса на строителството технически и стопански въпроси, да осигури нормално и планомерно снабдяване на обекта с всички необходими машини, съоръжения и материали, да създаде необходимите условия за нормална работа и редовно изпълнение и преизпълнение на строително-монтажните планове;
б) незабавно да укрепи ръководството и инвеститорския контрол на самия обект, да изпрати добре подготвени и квалифицирани инженерно-технически кадри, майстори-специалисти и опитни работници по тунелното строителство.
Съвместно с партийната, профсъюзната и младежката организация да вземе необходимите мерки за укрепване на целия производствен колектив на обекта;
в) да проведе решителни мероприятия за подобряване на културно-битовите условия на работниците, инженерно-техническите и административните кадри и да подобри работата на обществените столове;
г) да вземе бързи мерки за подобряване работата на проектантската организация с цел на обекта да се предават своевременно и качествено всички проекти и сметни документации.
Да осигури до 15 юли 1954 г. на строителната организация техническите проекти за временното строителство на събирателните канали "Бистрица" и "Гашня" и деривацията на второто стъпало на водносиловия път и не по-късно от 1 септември 1954 г. - техническите проекти за основното строителство на същото.
За всички останали обекти и подобекти да осигури необходимите на строителната и монтажната организация проектосметни документации, работни чертежи, детайли и др. съгласно утвърдената програма по проектирането.
Да изработва и предава на строителната и монтажната организация сметните документации на станционните възли, чиито технически проекти се изготвят в Съветския съюз и другите народнодемократични страни, в срок не по-късно от 60 дни след получаване на проекта. До изработването на проектосметните документации извършените строителни работи да се заплащат по цени, определени от инвеститора, строителя и Българската инвестиционна банка.
Да обезпечи на място постоянна група от квалифицирани проектанти, запознати с особеностите на обекта, която съвместно с ръководството на строителство и инвеститорския контрол да разрешава всички неотложни въпроси от проектантно естество, свързани със строителните работи и монтажа, и да провежда постоянен авторски контрол.
Да увеличи с 50 души квалифицирани инженерно-технически кадри колектива по проучването и проектирането на обектите от Баташкия водносилов път.
Необходимият фонд работна заплата от 300 000 лв. да се вземе от икономиите по годишния фонд работна заплата от мероприятията по букви "а" и "ж" на проектантската организация "Енергохидропроект", като разбивката му за третото и четвъртото тримесечия се утвърди от министъра на електрификацията.
3. Утвърждават като ръководител на обекта и пълномощник на правителството др. инж. Ангел Петърчев, досегашен главен инженер на "Хидрострой".
На ръководителя на комплексното строителство са подчинени всички строителни, монтажни и проектантски организации и колективи на строителната площадка и безусловно изпълнява неговите разпореждания.
4. За обезпечаване строителството с необходимите квалифицирани инженерно-технически и административни кадри, миньори и общи работници разрешават на министъра на електрификацията:
Да заплаща за 1954 г. от деня на влизане на постановлението в сила на работниците, заети в тунелното строителство, и на машинистите възнаграждение до 15% върху тарифните ставки и на всички останали работници до 10%. Това възнаграждение не се прибавя към тарифните ставки при изчисляване на други допълнителни възнаграждения.
Да заплаща за 1954 г., начиная от 1 януари, на инженерно-техническите кадри, инвеститорския апарат и служителите от Баташкия водносилов път за трудни битови условия допълнителни възнаграждения върху основните им заплати, както следва:
на главния директор, главния инженер и инженерно-техническите кадри, заети в строителството на обектите - до 25%; на ръководните стопански кадри и инженерно-техническия персонал, заети в централните служби и централните работилници в района на строителството - до 20%;
на служителите, заети в администрацията по обектите, до 12% и на служителите от централните служби и строителните райони - до 10%.
Инженерно-техническите и административните кадри, които имат постоянно местожителство в Пещера, Велинград, Батак, Ракитово, Костандово и Радилово и работят в службите и поделенията на строителството, намиращи се до 5 км извън чертите на тези селища, не получават възнаграждения за трудни битови условия.
Допълнителните възнаграждения да се заплащат в рамките на утвърдения фонд работна залата за отрасъл "Строителство" на Министерството на електрификацията за 1954 г. по всички категории, като в срок от 10 дни Министерството на електрификацията представи в Държавната планова комисия преразпределянето на фонда работна заплата за третото и четвъртото тримесечия.
Да заплаща премии за предсрочно завършване и предаване в експлоатация на обектите и подобектите от системата на Баташкия водносилов път по начин и в размер, посочени в утвърдения от Министерския съвет Правилник от 22 октомври 1953 г. за премиране на ръководещите стопански и инженерно-технически работници за изпълнение на плана за строителните и строително-монтажните работи и за предсрочно завършване на обектите и предаването им в експлоатация.
Да заплаща премиални възнаграждения на работниците от комплексните бригади в тунелното строителство за преизпълнение на плана по проходките. Във връзка с това в срок от два месеца след излизане на постановлението Министерството на електрификацията съвместно с Централния съвет на профсъюзите да подработи правилник и да го представи в Министерския съвет за утвърждаване.
От утвърдените на Министерството на електрификацията персонални заплати за 1954 г. да задели за изтъкнати инженерно-технически и стопански кадри от Баташкия водносилов път 10 персонални заплати в размер до 25% върху основните им заплати, като не се прилага Наредбата за персоналните заплати от 17 октомври 1950 г.
5. Поради особената важност на строителството на Баташкия водносилов път Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия определят предприятието в I категория. Министерството на електрификацията и Държавната щатна комисия след излизане на постановлението да утвърдят по щата на предприятието длъжностите: заместник главен инженер по механизацията, заместник главен инженер по производството, главен диспечер и старши диспечер, като ползуват щатната таблица за длъжностните наименования и заплатите на служителите от Управление "Енергообединение" при Министерството на електрификацията. Необходимите средства във връзка с прекатегоризирането на предприятието и създаването на допълнителни длъжности да се вземат от икономиите по плана на труда на Министерството на електрификацията за 1954 г., включително тия от I и II тримесечния.
6. За редовното снабдяване на строителството с електроенергия Министерството на електрификацията да изгради до края на третото тримесечие на 1954 г. предвидените по плана далекопроводи, трафопостове и вътрешни ел. мрежи на строителните площадки на второто стъпало и деривацията "Бистрица" и да монтира от контрактуваните за внос през 1954 г. три дизелови групи с обща мощност 1800 киловата в следните срокове: до края на 1954 г. две дизелови групи и до края на първото тримесечие на 1955 г. една дизелова група.
До 30 юли 1954 г. да организира и обзаведе на строежа една централна ремонтна техническа работилница, като предаде на строителното предприятие "Баташки водносилов път" 10 струга, една универсална фрез-машина, четири стабилни бормашини и 10 електроженови апарата от 130 - 320 ампера.
Да включи в плана на своите предприятия машини и съоръжения на обща стойност 7 847 000 лв., които да бъдат предадени на строителството до 30 март 1955 г. съгласно приложение № 1.
Подготовката за изработване на част от тези машини и съоръжения на стойност 1 600 000 лв. да започне от третото тримесечие на 1954 г., като се увеличи лимитът за механизацията на строителството за сметка на вътрешни размествания в плана на Министерството на електрификацията по капиталовложенията съгласно приложения № 2, 3, 4 и 5.
Да организира до края на 1954 г. диспечерски радиуредби за обектите ВЕЦ "Батак", деривацията й и язовир "Батак" и до края на първото тримесечие на 1955 г. - на деривацията "Бистрица" и второто стъпало на водносиловия път.
Да построи до 1 юли 1955 г. всички вътрешни телефонни линии, свързващи строителните площадки на обекта.
До 1 май 1955 г. да въведе в тунелното строителство пробивни пистолети с водно промиване.
Увеличават плана на Министерството на електрификацията за материално-техническото снабдяване за 1954 г., както следва: тухли - с 2 000 000 броя, негасена вар - с 1 500 тона, гумени ботуши - с 800 чифта и автомобилни гуми - с 200 броя, разпределени по тримесечния съгласно приложение № 6.
Тухлите, негасената вар и автомобилните гуми да се вземат от преходните остатъци по плана за реализацията за 1954 г., а гумените ботуши - от контингента на Министерството на вътрешната търговия.
7. Разрешават на Министерството на електрификацията:
а) за нуждите на административно-техническото ръководство на обекта да ползува допълнително 3 леки коли;
б) да задели от фонд "Директора" на действуващите строителни и монтажни предприятия в системата на Министерството сумата 300 000 лева за подсилване фонд "Директора" на Баташкия водносилов път;
в) да прехвърли от ликвидираното предприятие ДСП "Язовир В. Коларов" сумата 218 321 лв. и от ликвидацията на "Енергострой" 1 174 458 лв. на Баташкия водносилов път за подсилване на извънлимитните капиталовложения.
Разрешава на Министерството на финансите да коригира финансовия план на Министерството на електрификацията, като отрази тези промени;
г) за задоволяване нуждите от жилища за инженерно-техническите кадри, работниците и служителите да довърши при съгласието на собствениците някои от недовършените жилищни сгради в с. Батак, гр. Пещера и Велинград, за чието изграждане ще са необходими суми не по-големи от 5-годишния наем на помещението. Вложените материали се калкулират по планови цени и средствата в размер до 150 000 лв. да се вземат от лимита по строителството.
8. Задължават Министерството на тежката промишленост:
Да включи в своя план и изработи до края на м. март 1955 г. машини и съоръжения на обща стойност 4 570 000 лв. по спецификация - приложение № 7.
Да изработва с предимство на Баташкия водносилов път от 1955 г. до завършване на строителството до 30 тона ежегодно стоманени и чугунени отливки по заявки на Министерството на електрификацията, включени в годишните планове.
Да снабдява с предимство обекта с необходимите строителни материали, като пуцоланов и портланд цемент, дървен материал, карбид, кислород и др. в рамките на утвърдените планове и спецификации за материално-техническото снабдяване.
Качеството на пуцолановия и портланд цемент да отговаря на изискванията и предписанията за нискотермичен и устойчив на водна агресия хидротехнически бетон. Министерството на електрификацията до 15 юли 1954 г. да изработи и предаде на Министерството на тежката промишленост техническите условия, на които трябва да отговаря съгласно съществуващите стандарти необходимият за строителството нискотермичен цемент.
Да осигури редовно снабдяване на обекта с необходимите взривни материали.
Министерството на електрификацията до 15 юли 1954 г. да предаде техническите условия, на които трябва да отговарят взривните материали за безопасна работа в тунелното строителство при ниски температури и влага, съгласно установените стандарти.
Да извозва, по предварителни заявки на Министерството на електрификацията, с колите на Управление "Дърводобив и транспорт" строителни материали за нуждите на строителството при обратните курсове от гр. Пещера до строителните площадки на обекта "Беглика" II, III и IV прозорци, до ремонтната база в с. Батак и други обекти, намиращи се до 2 км от главната шосейна артерия, по която се извозва дървеният материал.
Министерството на електрификацията от своя страна при обратните курсове от строителните обекти да извозва при същите условия с колите на Баташкия водносилов път дървен материал на Министерството на тежката промишленост от временните складове до гара Пещера.
9. Строителното предприятие "Совболстрой" да изработи по типови проекти, съгласувани с Министерството на електрификацията, 25 дървени сглобяеми жилищни бараки за по 40 души и 10 броя за по 20 души в следните срокове:
10 бараки до 1 август 1954 г. и
25 бараки до 15 август 1954 г.
Разрешават на Министерството на електрификацията да изплати стойността на бараките от лимита на строителството.
10. Министерството на транспорта:
Да включи в своя план до края на м. март 1955 г. машини и съоръжения на обща стойност 1 760 000 лв. по спецификация - приложение № 8.
Да осигурява с предимство превоза на строителните материали, строителните машини и оборудването на електрическите централи по годишни, тримесечни и месечни заявки на Министерството на електрификацията в рамките на утвърдения план.
Да осигури редовна ежедневна автобусна връзка по линиите Пазарджик - Батак и Пещера - Батак - Велинград.
Да обезпечи за нуждите на строителството, по искане на Министерството на електрификацията, места за разтоварища и складове в районите на гарите Пещера и Велинград. До 1 май 1955 г. да построи в качеството на подпредприемач железопътни отклонения до разтоварищата със свои материали за сметка на Министерството на електрификацията. Част от материалите да се вземат от снетия от плана обект "Енерговлак Добруджа", а останалите материали да се включат в плана за 1955 г. Министерството на електрификацията да представи проектосметните документации до 1 септември 1954 г.
Да предаде до 15 юли 1954 г. безвъзмездно на Министерството на електрификацията за нуждите на строителството от завода за съоръжения и инсталации "Вълко Червенков" един стабилен електрически компресор тип "КТ-30" - 30 куб. м./мин с двигател, а Министерството на електрификацията да предаде в замяна компресор с мощност 10 куб. м./мин.
Да предаде до 15 юли 1954 г. от обекта "А" 40 вагонетки с дървени кошове с вместимост от по 2 куб. м.
11. Задължават Министерството на финансите:
Да определи норматив за собствени оборотни средства на Баташкия водносилов път, както следва: за 1954 г. - 15%; за 1955 г. - 12%; за 1956 г. - 9%; за 1957 г. - 8%.
Необходимите средства за попълване на норматива за 1954 г. да се вземат от излишните оборотни средства на предприятията в системата на Министерството на електрификацията, което да представи необходимите данни на Министерството на финансите. Министерството на финансите да внесе промените по финансовия план за 1954 г.
12. Българската инвестиционна банка:
Да увеличи отпускания инвеститорски аванс на строителната организация с 5% над нормите, установени с точка 45 от Наредбата за финансиране, кредитиране и контрол на капиталовложенията.
Да изплаща извършените работи по документации, съставени както по уедрените сметни норми (СУСН), така и по единните норми и калкулативни схеми.
Да включи в номенклатурата на основните строителни материали взрива, капсулите и фитила.
Да засили клона си в гр. Пещера, за да осигури преглеждането и утвърждаването на платежните документи в установените от правителството срокове и да провежда постоянен и ефикасен контрол по строителството.
13. Главното управление на пътищата:
Да поддържа в пълна и постоянна изправност и проходимост през всяко годишно време пътищата Пазарджик - Пещера - Батак - Доспат, Батак - Велинград и Пазарджик - Варвара - Велинград.
Да подсили по проекти на Министерството на електрификацията и за негова сметка мостовете по пътя Пазарджик - Пещера - Батак.
Да увеличи до края на 1954 г. радиусите на кривите, да разшири мостовете по шосето от с. Ракитово до местността "Цигов чарк" и да направи места за разминаване на камионите.
14. Министерството на пощите, телеграфите и телефоните:
Да осигури до 1 април 1955 г. директна телефонна връзка между Управлението на строителството и Министерството на електрификацията, като последното осигури необходимите материали и средства за прокарване на отделна линия между с. Батак и гр. Пловдив по стълбовете на Министерството на пощите.
Да подсили телеграфопощенската станция в с. Батак, за да се осигури непрекъсната и достатъчна за нуждите на строителството телефонна и пощенска връзка. До края на м. септември 1954 г. да открие пощенски клонове на язовирите "Беглика" и "Батак", като Министерството на електрификацията осигури необходимите помещения. Необходимите средства за откриване на пощенските клонове да се вземат от утвърдения бюджет на Министерството на пощите, телеграфите и телефоните за 1954 г.
Да осигури редовното доставяне на вестници, списания, кореспонденция и др. на всички строителни площадки.
Да разреши на строителното предприятие "Баташки водносилов път" да прикачва срещу наем необходимите телефонни линии по стълбовете на Министерството на пощите, телеграфите и телефоните в района на строителството, както и да ги поддържа в изправност.
15. Министерството на вътрешната търговия:
Да включи в своя план от 1 август 1954 г. Баташкия водносилов път за пряко снабдяване и да осигури редовното му снабдяване с достатъчно количество и качествени промишлени и продоволствени стоки.
Да открие до 1 септември 1954 г. по един магазин на язовирите "Беглика" и "Батак" и до края на първото тримесечие на 1955 г. - около 50 лавки по останалите строителни площадки, като Министерството на електрификацията осигури съответните помещения.
Да включи от 1 август 1954 г. с. Батак в плана за градско снабдяване и до края на месеца да открие един ресторант и един магазин, като Министерството на електрификацията и народният съвет на с. Батак осигурят подходящи помещения.
Да предаде до края на 1954 г. от своя контингент за нуждите на строителството 800 чифта непромокаеми ботуши.
16. Министерството на леката и хранителната промишленост да произведе свърхпланово до края на 1954 г. 1000 комплекта непромокаемо миньорско облекло за нуждите на строителството на Баташкия водносилов път.
17. Министерството на външната търговия:
Да осигури до края на първото тримесечие на 1955 г. вноса на всички строителни и транспортни машини по представена спецификация от Министерството на електрификацията в рамките на утвърдения план.
Министерството на външната търговия да счита като първостепенно свое задължение срочното доставяне на машините и електрическите уредби, необходими за оборудването на електрическите централи и помпените станции, съгласно утвърдената генерална строително-монтажна и финансова програма и заявките, дадени от Министерството на електрификацията.
18. Управление държавно снабдяване и държавен резерв да осигурява с предимство строителството на Баташкия водносилов път с материали в рамките на годишните, тримесечните и месечните планове за материално-техническото снабдяване на Министерството на електрификацията.
Да предаде до 15 юли 1954 г. за нуждите на строителството 5 пишещи, 3 сметачни и 3 събирачни машини и 10 стоманени ролетки с дължина 20 метра.
Да предаде до края на първото тримесечие на 1955 г. въздухопроводни и водопроводни тръби, дековилни релси и др. съгласно представена спецификация от Министерството на електрификацията - приложение № 9.
19. Главното управление на трудовата повинност като подпредприемач да създаде и укрепи на мястото строителна организация за изграждането на обектите "Тошков чарк", "Димов чарк" и "Гашня", каналното и тунелното строителство и всички пътища, необходими за строителството на обектите, съгласно годишните строителни програми.
20. Министерството на комуналното стопанство и благоустройството да осигурява редовното снабдяване на строителството с необходимите тухли и негасена вар в рамките на плановете за материално-техническото снабдяване, като организира производството им по възможност на самите строителни площадки или в близост до тях.
21. Министерството на народното здраве и социалните грижи:
Да обзаведе до 1 октомври 1954 г. в с. Батак поликлиника с всички необходими уреди, апарати, медикаменти и др. за лекуване и зъболечение на работниците и служителите от Баташкия водносилов път. Това да стане в рамките на отпуснатите кредити на Министерството на народното здраве за 1954 г. за сметка на неоткрити поликлиники.
Да подобри работата в болниците на гр. Пещера и Велинград, като увеличи здравния персонал и особено този при хирургическите отделения.
Да открие медицински пунктове на строителните обекти - язовирите "Батак" и "Беглика" и канала "Бистрица", като ги осигури с необходимия персонал и с една санитарна линейка.
22. Министерството на културата:
Да изпрати до 1 март 1955 г. на Баташкия водносилов път 5 машинни инженери.
Да предаде до 1 май 1955 г. на строителството един подвижен киноапарат.
Да разработи съвместно с ръководствата на съюзите на писателите, композиторите и художниците, на Профсъюза на работниците по изкуствата и на Съюза на народните читалища планове за пресъздаване успехите на строителството и да организира редовни представления и концерти на театрални групи, художествени самодейни колективи и оркестри.
Чрез службите по трудовите резерви да окаже най-активно съдействие за набирането на необходимата работна сила за Баташкия водносилов път.
Работниците и служителите, привлечени на работа на обекта по този ред от други предприятия и учреждения, запазват непрекъснат трудовия си стаж, ако постъпят на работа не по-късно от един месец от напускането на предходната работа.
23. Местожителството и жилищата на работниците и служителите се запазват през цялото време, докато работят на Баташкия водносилов път.
24. Възлага се на Комисията за държавен контрол да създаде пълномощничество при Баташкия водносилов път и установи систематичен контрол по изпълнение на настоящото постановление.
Назначените контрольори в пълномощничеството да са в рамките на щата на Комисията за държавен контрол и да се ползуват от всички права и допълнителни възнаграждения, дадени на специалистите по настоящото постановление.
По подобряване партийно-политическата работа на Баташкия водносилов път

25. Централният комитет на Българската комунистическа партия счита, че за изграждането на Баташкия водносилов път е необходимо да се издигне на високо равнище партийното ръководство, като решително се подобри работата на партийната организация, на партийните групи и на всички комунисти.
Главна боева задача на партийната организация и на комунистите на обекта трябва да бъде да мобилизират творческите усилия и инициативи на работниците, инженерите и техниците за срочното и качествено изпълнение на строителната програма, да водят борба за непрекъснатото повишаване производителността на труда и снижаване стойността на строителството чрез подобряване организацията на труда, пълното използуване на строителната техника и постоянното повишаване квалификацията на работниците, да осигурят ускореното изграждане на този крупен за страната обект.
За да се укрепи партийната организация и се подобри партийно-политическата работа, да се изградят общ партиен комитет на Баташкия водносилов път и първични организации на строителните подобекти.
Окръжният комитет на БКП в Пловдив, околийският комитет на БКП в Пещера и партийният организатор на ЦК на БКП др. Младен Грозев да изградят до 1 август т. г. партийни организации към подобектите, ремонтните работилници и административното управление и партийни групи по бригади, работни места и смени с оглед на всяка работна площадка да се осигури комунистическо ядро. За целта да се издирят и разпределят правилно по строителните подобекти членовете и кандидат-членовете на партията.
Партийният комитет, партийните организации и групи на строежа да осигуряват постоянна и конкретна агитационно-разяснителна работа за възпитаване на работниците и инженерно-техническите кадри в дух на висока революционна бдителност и непреклонна воля за преодоляване на трудностите, в дух на широко разгръщане на критиката и самокритиката и най-строго спазване принципа на единоначалието.
За целта:
да се изгради широк агитаторски апарат, като се привлекат в него инженери, техници, стахановци, ударници и други от всяко работно място, бригада, смяна и общежитие;
да се използуват всички форми на политическа агитация - общите събрания, груповите беседи, стенният печат, диаграмите, плакатите и др. по строителните подобекти, работните площадки, по смени и др., като се обърне особено внимание на агитационната и възпитателната работа в общежитията, в които да се изградят читателски групи и се подобри работата на домсъветите и възпитателите.
За подобряване политическата подготовка на агитаторите партийният комитет на строежа с помощта на окръжния комитет на БКП в Пловдив и околийския комитет на БКП в Пещера да проведе до 1 август т. г. тридневен курс с агитаторите; секретарите и членовете на бюрата на тези комитети периодически лично да инструктират агитаторите, да изнасят доклади по международното и вътрешното положение, по нашите най-важни задачи и други въпроси пред общи събрания на работниците и инженерно-техническите кадри на строежа.
Партийният комитет на строежа да оказва системна помощ за доброто списване на многотиражката "Водосиловец", като се укрепи редакционната комисия и се създаде широк кръг от дописници от всички подобекти на строежа.
Министерството на електрификацията до края на първото тримесечие на 1955 г. да радиофицира всички строителни подобекти, а партийният комитет да осигури изграждането на комисии по радиопредаванията.
Препоръчва на ЦК на Профсъюза на работниците от тежката промишленост и електрификацията с помощта на партийната организация на обекта да вземе мерки за бързото укрепване на профорганизацията с оглед:
а) редовно и задълбочено да се провеждат производствените съвещания; да се организират курсове за повишаване квалификацията на работниците, инженерите и техниците; да се засили работата по подобряване на битовите и културните условия на строителите;
б) решително да подобри ръководството на социалистическото съревнование, да го свързва с борбата за срочното и качествено изпълнение на строителната програма, за безаварийна работа с машините, за икономия на материали, за най-пълното използуване на вътрешните възможности;
в) по-пълно да се изучава и внедрява опитът и новите почини на съветските и нашите първенци в хидротехническото строителство, като се обърне особено внимание на внедряването на скоростното пробиване на тунелите.
Предлага на Централния съвет на професионалните съюзи да изпрати на строежа свой представител и да увеличи броя на щатните работници според нуждите.
Препоръчва на Централния комитет на Димитровския съюз на народната младеж да окаже помощ за правилното организиране и укрепване на работата на младежките организации и групи на Баташкия водносилов път, за организиране на забавен културен и политически осмислен живот, за широко разгръщане на физкултурата, за комунистическото възпитание на младежите-строители.
Редакцията на в. "Работническо дело" да изпрати на строежа свой специален кореспондент.
Министерството на народната просвета да организира на обекта курсове за ограмотяване на неграмотните и за повишаване грамотността на слабограмотните работници и преди всичко на работниците-турци.
Централният печат и Управлението на радиоинформацията, както и местният печат в Пловдивски окръг да отразяват системно работата на строителството, да популяризират сред народа неговото значение, да разпространяват положителния опит и критикуват недостатъците в строителството.
Централният комитет на Българската комунистическа партия задължава учрежденския партиен комитет при Министерството на електрификацията, партийните организации при ДСО "Хидрострой" и при онези предприятия и ведомства, на които са възложени задачи, свързани с изграждането на Баташкия водносилов път, да набелязват и постоянно провеждат партийно-политически мероприятия с оглед на срочното и качествено изпълнение на задачите, включени в настоящото постановление.
* * *
Министерският съвет и Централният комитет на Българската комунистическа партия призовават партийния, профсъюзния и младежкия актив, работниците, майсторите, техниците, инженерите и колективите на всички предприятия, които изпълняват задачи, свързани с работата на строителството, да разгърнат своите творчески сили, да работят всеотдайно и неуморно за срочното изграждане на най-големия у нас водноенергиен обект - Баташкия водносилов път.


Няма коментари:

Публикуване на коментар